Ένα pick-up που «παίζει» τα πάντα. Mια οικογενειακή επιχείρηση στη Ρουμανία έχει εξελίξει για τη Renault ένα Dacia Duster με ανοικτό χώρο φόρτωσης πίσω. Η δική μας παράκληση: μπορείτε να το φέρετε άμεσα και προς τα εδώ;
Aν η ιστορία δε σε βοηθάει από μόνη της, τότε να τη γράψεις μόνος σου. O Στέλιαν Ίον, την περίοδο της ένωσης των δύο Γερμανιών, πουλούσε ρουμανικής προέλευσης οχήματα, τα σχετικά γνωστά Aro, στα εδάφη της πρωην Ανατολικής Γερμανίας. Με περιορισμένη επιτυχία η αλήθεια είναι, ενώ και ο ίδιος ο κατασκευαστής έφτασε κάποια στιγμή στη χρεωκοπία, όπως και πολλές άλλες εταιρείες του πάλαι ποτέ Ανατολικού μπλοκ.
O Ίον αποφάσισε να κινηθει ανεξάρτητα και μαζί με έναν συνέταιρο από τη Θουριγγία (Γερμανία) ίδρυσε τη Romturingia, μια γερμανορουμανική βιομηχανία για οχήματα ειδικού σκοπού. Στο μεταξύ η εταιρεία πέρασε αποκλειστικά στον Ίον για να φτάσει στις μέρες οπότε και μετασκευάζει το Dacia Duster σε pick-up έκδοση, με την υποστήριξη και της Renault. Tα υπόστεγα της Romturingia βρίσκονται περίπου 40 χλμ. βόρεια από το εργοστάσιο της ίδιας της Dacia. H κοντινότερη μεγάλη πόλη είναι το Mπρασώβ. Ο δε Ίον, ομιλεί καλά τα Γερμανικά ενώ οδηγεί και γερμανικό αυτοκίνητο, ένα εκτός δρόμου όχημα της Mercedes. Παραδίπλα είναι παρκαρισμένη η Porsche Cayenne της νύφης του. Το «μαγαζί» φαίνεται να πηγαίνει καλά.
Στο εργοστάσιο δουλεύουν 145 άντρες και γυναίκες. Kάνουν συγκολλήσεις, βιδώνουν και πρεσάρουν. Mε μισθούς των 500 ευρώ το μήνα, τα εργατικά χέρια στη Ρουμανία είναι ακόμη προσιτά. Kι έτσι το Duster μετατρέπεται εδώ από μικρομεσαίο SUV σε φορτηγάκι χωρίς τη βοήθεια ρομποτικών μηχανημάτων. «Το 60% το κάνει η Dacia, το 40% το κάνουμε εμείς» λέει το αφεντικό, ο Ίον. Από το εργοστάσιο παραλαμβάνουν ένα ημιτελές αυτοκίνητο, από το οποίο λείπουν οι πίσω πόρτες και το αντίστοιχο κάθισμα. Πίσω από τη μεσαία κολώνα είναι κομμένο κι ένα κομμάτι του αμαξώματος. Κι έτσι δημιουργείται ένας χώρος φόρτωσης με μήκος 1,7 μέτρα. Πλάτος: από 0,99 έως 1,37 μέτρα. Ωφέλιμο φορτίο από 450 έως 500 κιλά. Tην πλαστική «μπανιέρα» την φτιάχνει η Romturingia μόνη της, όπως και τα πλαϊνά τοιχώματα πίσω αλλά και την πόρτα του χώρου φόρτωσης, η οποία είναι πολυεστερική. Κι επειδή στα Καρπάθια το χιόνι είναι σύνηθες, έχει προβλεφθεί και σύστημα απομάκρυνσης των υδάτων. Στάνταρ εξοπλισμός στο πίσω μέρος είναι μια πρίζα 12V προστατευμένη από τον καιρό, ένα σύστημα από ράγες καθώς και φωτισμός με LED.
Εμπρός κατά βάση δεν αλλάζει κάτι. Το ταμπλό είναι της παραγωγής, ενώ τα εμπρός καθίσματα είναι κανονικά συρόμενα. Ακριβώς από πίσω είναι το διαχωριστικό της καμπίνας, μαζί με ένα γυάλινο τμήμα για καλύτερη ορατότητα. Η δε γραμμή κίνησης είναι απαράλλακτη, γι΄ αυτό και στο πρωτότυπο ακούγεται να γουργουρίζει ο γνωστός ντίζελ των 109 ίππων, ενώ υπάρχει και τετρακίνηση.
Προαιρετικά υπάρχουν και έξτρα τα οποία καθιστούν το Duster ακόμα πιο ικανό για εκτός δρόμου κίνηση, όπως ένα προστατευτικο κάλυμμα κάτω από τον κινητήρα, το κιβώτιο και το ρεζερβουάρ του καυσίμου. Όποιος επιθυμεί μπορεί να ζητήσει και ειδική ανάρτηση με νέα ελατήρια τα οποία ανεβάζουν την απόσταση από το έδαφος στα 330 χλστ.. Θέλετε κι άλλο; Υπάρχει και εξωτερικά τοποθετημένο ρολ-κέιτζ! Τότε βέβαια το Duster δείχνει πολύ πιο μεγάλο.
Mε αυτό το φορτηγάκι η Romturingia καλύπτει μια τρύπα της αγοράς, την οποία δεν έχει προσεγγίσει κανείς μέχρι τώρα τόσο καλά. Kι αυτό γιατί τα pick-up στην Ευρώπη, είναι μια κατηγορία που αναπτύσσεται αν και με μικρά μεγέθη γενικά. Σε μεγάλες αγορές τα νούμερα φτάνουν τα 25.000 αυτοκίνητα το χρόνο, με αυξητική τάση. Μετά δυσκολίας ακολουθούμε την τάση των ΗΠΑ δηλαδή, όπου το Ford F-150 είναι εδώ και δεκαετίες το δημοφιλέστερο αυτοκίνητο. Και είναι φυσικά ένα pick-up.
H «μπίζνα» πάντως δείχνει τόσο καλή ώστε το 2017, μέχρι και η Mercedes αποφάσισε να ασχοληθεί, να πάρει ένα Nissan Navara, να το «διακοσμήσει» εκ νέου, να βάλει πάνω ένα αστέρι και να το ρίξει στην αγορά. Με κάποια έξτρα βέβαια κι ένα μεγάλο μοτέρ, η τιμή μπορεί να ανέβει αρκετά. Για το Duster pick-up η τιμή δεν είναι ακόμη φιξαρισμένη, αλλά με λεφτά μιας X-Class, θα μπορούσε να πάρει κανείς έως και τρία Dacia. Οι πληροφορίες αναφέρουν μια τιμή εκκίνησης στα 17.000 ευρώ για την εκδοση Prestige που βλέπετε στις φωτογραφίες. Οι 17άρες ζάντες είναι μέσα στη λίστα όπως και το όμορφο χρώμα «πορτοκαλί της Τακλαμακάν», όπου Τακλαμακάν (η άχρηστη πληροφορία της ημέρας) είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αμμώδης έρημος στον κόσμο και βρίσκεται στην Κίνα.
Το Duster pick-up είναι ένας τίμιος συμβιβασμός. Eίναι μεν εντυπωσιακό, αλλά δεν είναι κάποιο κτήνος. Για να παρκάρει δε, δε χρειάζεται να έχεις δίπλωμα για... άρμα μάχης. Για παράδειγμα, η X-Class που είπαμε πριν έχει μήκος 5,34 μ., ενώ το Dacia ακριβώς ένα μέτρο μικρότερο.
ΠαρΆόλα αυτό το ρουμανικό φορτηγάκι έχει πίσω χώρο για όλα όσα θέλει να μεταφέρει κανείς. Τα άφθονα ψώνια της εβδομάδας, χώμα από το φυτώριο για τον κήπο, ποδήλατα ή δεμάτια σανό για τα ζώα αν είστε κτηνοτρόφος.
Η ιδέα πάντως για κάτι περισσότερο ανοικτό, είναι παλιά στους κόλπους της Dacia, 45 ετών για την ακρίβεια. Το 1975 είχε ήδη δημιουργηθεί ένα ανοικτό φορτηγάκι με βάση το παλιο Dacia 1300, ενώ πριν απο δέκα χρόνια είχε κυκλοφορήσει και στην Ευρώπη μια αντίστοιχη έκδοση του Logan MCV. Αληθινό θηρίο να το φορτώνεις αλλά όχι τόσο θηρίο σε θέματα lifestyle όπως το ζητά ο κόσμος στις μέρες μας.
Η Romturingia είχε φτιάξει μια μικρή σειρά από pick-up με βάση και το πρώτης γενιάς Duster. Tα πρώτα πρωτότυπα βγήκαν το 2012 ενώ από το 2014 άρχισαν να παραδίδονται περί τα 500 κομμάτια με προορισμό μια ντόπια εταιρεία πετρελαίου και αερίου. Μάλιστα, ήταν ο πρόεδρος της Renault Ρουμανίας εκείνος που είχε παραδώσει τότε τα κλειδιά των πρώτων οχημάτων. «Δεν υπήρξαν πολλά που να πήγαν σε άλλες περιοχές» μας λέει ο Στέλαν Ίον.
Mε τη νέα γενιά του μοντέλου, ο μηχανικός Ίον θέλει πράγματι να εκτοξευτεί και να ασχοληθεί εντατικά με τις πωλήσεις στη Δυτική Ευρώπη. Το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε μάλιστα και στη μεγάλη έκθεση επαγγελματικών του Ανόβερου το 2017 και «το feedback ήταν εξαιρετικά θετικό» λέει ο Ίον. Η παραγωγή υποτίθεται ότι ξεκινάει αυτήν την περίοδο πάνω στην ίδια «γραμμή» από την οποία βγαίνουν ακόμα ασθενοφόρα, οχήματα χρηματοποστολών καθώς και φορτηγάκια ψυγεία. Αργότερα όλα αυτά θα πρέπει να μοντάρονται σε άλλο σημείο. Φυσικά τίθεται το ερώτημα αν θα μπορεί τότε να φτιάχνει επαρκή αριθμό αυτοκινήτων αυτή η βιομηχανία. «Αυτό με ρωτάει και η Renault συνέχεια» λέει ο Ίον γελώντας.
Ίσως να υπάρχει υπερβολική εμπιστοσύνη προς τον τετραπέρατο μηχανικό. Εξάλλου έχει ήδη πετύχει να κατασκευάσει Duster με ερπύστριες, Duster μετατροπή σε πυροσβεστικό όχημα με δεξαμενή νερού 300 λίτρων αλλά και Duster ως ασθενοφόρο και ακόμα, αυτοκίνητα ασφαλειας με αλεξίσφαιρα τζάμια. Το πιο ασυνήθιστο πρότζεκτ; «έχουμε φτιάξει για τις αρχές ασφαλείας της χώρας ένα πλήρως θωρακισμένο εκτός δρόμου όχημα». Ω! Και ήταν κι αυτό Duster; «Όχι, έδω η βάση ήταν το Jeep Wrangler».