Η νέα Fabia ανατρέπει τα δεδομένα στην κλάση των μικρών. Με διαστάσεις B-SUV, χώρους επιβατών-αποσκευών μικρομεσαίου, ικανούς κινητήρες έως 150 ίππους, ποιότητα και προίκα την προηγμένη τεχνολογία του ομίλου έρχεται να παίξει γερά στην κατηγορία.
Το πάτημά της νέας Fabia στο δρόμο σου δίνει πολύ μεγαλύτερη σιγουριά συγκριτικά με το παρελθόν, ενώ παράλληλα έχει βελτιωθεί θεαματικά η ποιότητα κύλισής της, χάρη στον τρόπο που λειτουργεί η ανάρτηση.
Η νέα Skoda Fabia 4ης γενιάς είναι γεγονός, 22 χρόνια μετά το ντεμπούτο της και με περισσότερες από 4,5 εκατομμύρια μονάδες, νούμερο που την κάνει το το δεύτερο δημοφιλέστερο μοντέλο της μάρκας μετά την Octavia και ένα από τα best-sellers στην κατηγορία της. Η επίσημη παρουσίαση της νέας γενιάς λοιπόν, έγινε στην πόλη του Γκντάνσκ στις βαλτικές ακτές της Πολωνίας, μια πανέμορφη πόλη χτισμένη γύρω από τις όχθες του ποταμού Μοτλάβα και ιδιαίτερα ιστορική, καθώς η προσάρτησή της σηματοδότησε την έναρξη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Φυσικά, το AutoΤρίτη ήταν προσκεκλημένο στην παρουσίαση της νέας Fabia, όπου την είδαμε από κοντά και την οδηγήσαμε.
Βασισμένη στην πλατφόρμα MQB-A0 και με διαστάσεις... B-SUV Το πρώτο πράγμα στο οποίο πρέπει να σταθούμε είναι πως το νέο τσέχικο μικρό βασίζεται για πρώτη φορά στην αρθρωτή πλατφόρμα MQB-A0, πάνω στην οποία έχουν χτιστεί και τα υπόλοιπα μικρά του ομίλου. Η ευμετάβλητη πλατφόρμα, έδωσε τη δυνατότητα στη Fabia να μεγαλώσει σημαντικά σε διαστάσεις, σε σχέση τόσο με προκάτοχό της όσο και με την υπόλοιπη κλάση, όντας το μεγαλύτερο μικρό της αγοράς. Αναλυτικότερα έχει 4.107 χιλιοστά μήκος (+11 εκ.), 1.780 χλστ. πλάτος (+48 χλστ.) και μεταξόνιο 2.564 χλστ. (+94 χλστ.), ενώ μόνη εξαίρεση στις αυξήσεις αποτελεί το ύψος (1.460 χιλιοστά). Το νέο δάπεδο δίνει επίσης την δυνατότητα στη Fabia να προσφέρει 50 λίτρα περισσότερα στον χώρο αποσκευών, φτάνοντας συνολικά στο κορυφαίο νούμερο των 380 λίτρων με τα πίσω καθίσματα στη θέση τους ή των 1.190 λίτρων με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα.
Σύγχρονη αισθητικά, με δυναμικές λεπτομέρειες Αντικρίζοντας για πρώτη φορά στο parking του αεροδρομίου τη νέα Fabia -που περίμενε να μας υποδεχτεί για το οδηγικό σκέλος- καταλαβαίνει κανείς τη συνέχεια στο σχεδιασμό της από την προηγουμένη γενιά, καθώς και τη συνέπεια στη νέα φιλοσοφία της φίρμας. Οι μεγάλες διαστάσεις είναι αντιληπτές με γυμνό μάτι, κάτι που σε συνάρτηση με το χαμηλότερο ύψος δημιουργεί μια θετική πρώτη εικόνα.
Από εκεί και πέρα η σύγχρονη αισθητική της Fabia τονίζεται από διάφορα επιμέρους στοιχεία που έχουμε δει στα πιο πρόσφατα μοντέλα της Skoda, όπως την εξάγωνη μάσκα που εφάπτεται στους λεπτούς στάνταρ LED (προαιρετικά full-LED) προβολείς και τους μεγάλους αεραγωγούς. Στην είσοδο αέρα του μπροστινού προφυλακτήρα μάλιστα θα συναντήσουμε και ενεργά ρυθμιζόμενες περσίδες ψύξης, οι οποίες μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση και σε συνδυασμό με διάφορες αεροδυναμικά βελτιστοποιημένες λεπτομέρειες να χαρίσουν αεροδυναμικό συντελεστή (Cd) 0,28, το μικρότερο στην κατηγορία. Στο πίσω μέρος το στοιχείο που σε κερδίζει είναι τα λεπτά φώτα, επίσης LED και το μεγάλο λογότυπο «SΚODA» στο κέντρο της 5ης πόρτας.
Κλείνοντας με την σχεδίαση, να αναφέρουμε πως η Fabia θα είναι διαθέσιμη σε εννέα χρώματα αμαξώματος, δύο επιλογές σε χαλύβδινες ζάντες 14 και 15 ιντσών, αλλά και εννέα διαφορετικές ζάντες αλουμινίου 15 έως 18 ιντσών, ενώ προαιρετικά προσφέρεται και με πανοραμική γυάλινη οροφή.
Εκπλήσσει ευχάριστα η καμπίνα της νέας Fabia, χάρη στα υψηλά ποιοτικά στάνταρ και την εξαιρετική συναρμογή.
Σε κερδίζει με την ποιότητα και την τεχνολογία
Το τεχνολογικό υπόβαθρο της καμπίνας φανερώνεται μέσω της οθόνης αφής του infotainment εώς 9,2ΆΆ και τον ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών.
Ένα από τα μεγάλα ατού της νέας Fabia είναι η καμπίνα της. Σε μια κατηγορία που οι εταιρείες για λόγους κόστους συνηθίζουν να χρησιμοποιούν πιο λιτά υλικά στην καμπίνα, η Skoda τοποθετεί σκληρά αλλά καλής ποιότητας υλικά στο ταμπλό, καθώς και υφασμάτινες επενδύσεις στο μπροστινό τμήμα του. Φυσικά όπως σε κάθε μοντέλο του ομίλου δεν τίθεται αμφισβήτηση στην άψογη δουλειά που έχει γίνει στο κομμάτι της συναρμογής και του φινιρίσματος.
Σχεδιαστικά το εσωτερικό της Fabia θυμίζει πολύ αυτό του Kamiq, με μεγάλη (από 6 έως 9,2 ίντσες) οθόνη στο κέντρο, αλλά και προαιρετικό ψηφιακό πίνακα οργάνων με διαγώνιο 10,25 ιντσών, όπου στις πλευρές του περιβλήματος του θα συναντήσουμε ολόγραφος τη λέξη FABIA. Μοναδικό χαρακτηριστικό της νέας Fabia είναι οι κυκλικοί αεραγωγοί, ενώ όπως έχουμε δει στα τελευταία μοντέλα της φίρμας το τιμόνι είναι δυάκτινο.
Με τα σύγχρονα συστήματα του ομίλου Στα υπόλοιπα χαρακτηριστικά, αξίζει να αναφερθούν η κορυφαία ασφάλεια, με έως 9 αερόσακους και τα πλέον σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης οδηγού του ομίλου, με προεξάρχον το Travel Assist, ένα σύστημα το οποίο παρέχει αυτόματη υποστήριξη με διαμήκη και πλευρική οδήγηση, αλλά και το σύστημα πολυμέσων με πλήρεις δυνατότητες συνδεσιμότητας, φωνητικό έλεγχο και αναγνώριση χειρονομιών, καθώς και υπηρεσίες SKODA Connect.
Τα επίπεδα εξοπλισμού Active, Ambition και Style θα είναι διαθέσιμα από το λανσάρισμα στην αγορά, ενώ αργότερα θα ακολουθήσει μια σπορ έκδοση Monte Carlo. Ανάμεσα στα ιδιαίτερα στοιχεία εξοπλισμού που θα συναντήσουμε ανάλογα της έκδοσης περιλαμβάνονται ένας νέος φωτισμός περιβάλλοντος LED, διζωνικός κλιματισμός Climatronic, και θερμαινόμενο παρμπρίζ και δερμάτινο τιμόνι.
Χώροι μικρομεσαίου και πρακτικότητα που σκίζει Τα ατού της καμπίνας συνεχίζονται και στον τομέα των χώρων, όπου το μεγάλο μεταξόνιο έχει δημιουργήσει μια πολύ ευρύχωρη δεύτερη σειρά καθισμάτων, με το διαθέσιμο χώρο για τα γόνατα να συγκαταλέγεται στους τοπ της κατηγορίας. Κάτι που αναμένουμε να επαληθεύσουμε και στην αναλυτική δοκιμή που θα κάνουμε μελλοντικά.
Πέρα από τους χώρους εξαιρετική είναι και η πρακτικότητα της καμπίνας με 16 μικροαποθηκευτικούς χώρους, συνολικής χωρητικότητας 108 λτ., καθώς επίσης και των συνολικά 43 Simply Clever λύσεων, όπως το άγκιστρο για κάρτες στην κεντρική κονσόλα ή τις κρυμμένες ομπρέλες στις πόρτες.
Η ευμετάβλητη MQB-A0 πλατφόρμα, έδωσε τη δυνατότητα στη Fabia να μεγαλώσει σημαντικά σε διαστάσεις της και με μήκος 4,11 μ. να αποτελεί το μεγαλύτερο μικρό της αγοράς.
Περνώντας στο κομμάτι των κινητήρων η νέα Fabia έρχεται με 5 διαφορετικούς κινητήρες βενζίνης γενιάς EVO με 65, 80, 95, 110 και 150 ίππων, εκ των οποίων ο μικρότερος δεν θα είναι διαθέσιμος στην ελληνική αγορά. Οι τρεις πρώτοι συνεργάζονται με χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, ο TSI των 110 ίππων με χειροκίνητου κιβώτιο 6-σχέσεων και DSG 7-σχέσεων και ο ισχυρότερος 1500άρης TSI έρχεται αποκλειστικά με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων.
Στα σημεία που αυξήσαμε το ρυθμό μας, η νέα Fabia έδειξε αρκετά αποτελεσματική και πιο πολύ πιο ενδιαφέρουσα συγκριτικά με την προηγούμενη γενιά.
Εμείς δοκιμάσαμε τον 80άρη κινητήρα, ο οποίος μας άφησε καλές εντυπώσεις με την γραμμικότητά του και την χαμηλή κατανάλωση, χωρίς φυσικά να διαθέτει τη σπιρτάδα που έχουν οι τούρμπο επιλογές των 95 και 110 ίππων (εργοστασιακή κατανάλωση 5,0 και 4,9 λτ./100), δύο σύνολα γνωστά για την ικανή λειτουργία τους από τις 2.000 σ.α.λ. και από τους πιο οικονομικούς downsized κινητήρες.
Κορυφαία επιλογή της γκάμας πάντως είναι ο τετρακύλινδρος 1,5 TSI με ισχύ 150 ίππων και τη δυνατότητα απενεργοποίησης 2 κυλίνδρων. Τέλος αξίζει να αναφέρουμε πως εκτός του στάνταρ ρεζερβουάρ των 40 λτ., η Skoda προσφέρει προαιρετικά και ένα 50άρι, με το οποίο η θεωρητική αυτονομία ξεπερνάει τα 900 χλμ., καθώς επίσης και σύστημα παραμετροποίησης οδηγικού προφίλ.
Νομίζεις ότι οδηγείς Polo Ολοκληρωτικά αλλαγμένος είναι ο οδηγικός χαρακτήρας της νέα Fabia, κάτι που οφείλεται στη νέα πλατφόρμα. Είναι πιο ευέλικτη, το πάτημά της στο δρόμο σου δίνει πολύ μεγαλύτερη σιγουριά συγκριτικά με το παρελθόν, ενώ παράλληλα έχει βελτιωθεί θεαματικά η ποιότητα κύλισής της, χάρη στον τρόπο που λειτουργεί η ανάρτηση, χαρίζοντας άνεση, σε βαθμό που νομίζει ότι οδηγείς Polo. Φυσικά και θα εισέλθουν στην καμπίνα ήχοι, κυρίως από το μηχανοστάσιο και κατά βάση στα τρικύλινδρα σύνολα, όχι όμως σε ενοχλητικό βαθμό ή πιο έντονα από τα στάνταρ της κατηγορίας.
Παρόλο που το οδηγικό σκέλος ήταν σε ρυθμούς cruising η σε πιο αστικά περιβάλλοντα, η Fabia φάνηκε αποτελεσματική στα λίγα σημεία που αυξήσαμε το ρυθμό μας. Θα θέλαμε ίσως μια λίγο πιο έντονη αίσθηση από το απόλυτα ακριβές σύστημα διεύθυνσης. Στην πόλη πάντως προσφέρει καλή περιφερειακή ορατότητα και ευκολία στο να πραγματοποιεί ελιγμούς.
Τέλος θα αναφέρουμε πως η νέα Fabia μελλοντικά θα είναι διαθέσιμη και με ένα σπορ σασί 15 χιλ. χαμηλότερο και με πιο σκληρή ανάρτηση, έχοντας πιο σπορτίφ προσανατολισμό, ενώ και περισσότερη περιπέτεια υπάρχει το πακέτο Rough-Road που με 15 χιλ. μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος, ειδικά ρυθμισμένα ελατήρια και επιπλέον προστατευτικά για το κάτω μέρος του αμαξώματος.
Η γνώμη μας Στις προηγούμενες γενιές της η Fabia σε κέρδιζε με το καλό VFM και τους μεγάλους χώρους. Σε αυτή την γενιά έρχονται να προστεθούν η ποιότητα κατασκευής και η τεχνολογία. Στοίχημα θα είναι να κρατηθεί αρκετά χαμηλά και η τιμή, καθώς έχει να δώσει πολλά παραπάνω από το μ.ο. της κατηγορίας.