Τελικά τι αυτονομία έχουν τα ηλεκτρικά σε ένα ταξίδι; Μπορείς να πας από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη χωρίς να χρειαστείς φόρτιση; Πότε ταξιδεύεις άνετα και πότε με την ψυχή στο στόμα; Μετρήσαμε τις πραγματικές καταναλώσεις σε ταχύτητες ταξιδιού και έχουμε τις απαντήσεις.
Μεγάλος είναι ο ντόρος γύρω από τα ηλεκτρικά τον τελευταίο καιρό. Αρκετοί είναι όσοι αμφισβητούν την πρακτικότητά τους εστιάζοντας στο κομμάτι της αυτονομίας. Βέβαια, για τις νορμάλ καθημερινές διαδρομές μέσα στην πόλη, μια πλήρης φόρτιση τη βδομάδα αρκεί, όμως τι συμβαίνει όταν βγαίνουν στον ανοικτό δρόμο;
Aλλα λένε, άλλα καίνε Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι τα νούμερα των κατασκευαστών σχετικά με την κατανάλωση δεν συμφωνούν με την πραγματικότητα. Βέβαια, πάνω κάτω, είχαμε μάθει τόσα χρόνια στο νούμερο που ανακοινώνεται να υπολογίζουμε ένα 20% παραπάνω. Όμως για τα ηλεκτρικά η πραγματικότητα είναι αρκετά διαφορετική, λόγω της φύσης τους και μάλιστα δεν υπάρχει κάποιος μπούσουλας.
Τα εργοστασιακά νούμερα αυτονομίας για ένα οικογενειακό μοντέλο, με μπαταρία 54 kWh είναι γύρω στα 400 χλμ.. Όμως, στην πράξη βλέπουμε ότι αν κινείσαι μέσα στην πόλη μπορείς να ξεπεράσεις ακόμα και τα 500, καθώς η μπαταρία γεμίζει κάθε φορά που φρενάρεις ή αφήνεις το γκάζι, ενώ όταν βγαίνεις στη εθνική βλέπεις να κατεβαίνουν δέκα-δέκα τα χιλιόμετρα που έχεις μέχρι να αδειάσει. Όσο πιο πολύ πατάς, τόσο πιο γρήγορα πέφτουν. Γι΄ αυτό λοιπόν αποφασίσαμε να μετρήσουμε σε πραγματικές συνθήκες τι ισχύει.
Με 60 χλμ./ώρα πας Θεσσαλονίκη Με 90 μέχρι τον Βόλο. Με 120 μέχρι Λαμία. Με 160 μέχρι Χαλκίδα.
Συνέχεια του άρθρου >>>
Αν λοιπόν ταξιδεύεις με 60 χλμ./ώρα τότε η αυτονομία μια μπαταρίας 54 kWh θα σου χαρίσει αυτονομία 580 χιλιομέτρων. Δηλαδή πιο μακριά και από Θεσσαλονίκη. Με 90 χλμ./ώρα η αυτονομία πέφτει σχεδόν στο μισό, δηλαδή στα 300 χλμ.. Μέχρι το Βόλο σαν να λέμε. Ανεβαίνοντας σε πιο ρεαλιστικές ταχύτητες και αυτές που χρησιμοποιούμε κατά βάση, με 120 χλμ./ώρα, από Αθήνα πας ως λίγο μετά την Λαμία, δηλαδή 226 χλμ., ενώ αν το πατήσεις και κάνεις ταξίδι με 160, τότε η διαδρομή θα είναι αρκετά σύντομη, αφού η αυτονομία σου θα είναι 120 χλμ.
«Ψοφάνε» για κατηφόρα
Δεν είναι όμως μόνο η ταχύτητα που επηρεάζει την αυτονομία. Σε έντονη ανηφόρα, όπως η ανάβαση του Διονύσου, από Νέα Μάκρη, η κατανάλωση ενός ηλεκτρικού μοντέλου σχεδόν τριπλασιάζεται. Στα 40 χλμ./ώρα η κατανάλωση από 9,0 kWh έφτασε στα 31, ενώ με 80 από 13,6 έφτασε στα 41. Επίσης και ο κλιματισμός συνεισφέρει με ένα επιπλέον 10% στην κατανάλωση, ενώ ανασταλτικός παράγοντας της αυτονομίας είναι και το βάρος των επιπλέον επιβατών. Αν όμως το να ανέβετε το βουνό αδειάζει την μπαταρία, τότε κατεβαίνοντάς το όχι απλά δεν θα κάψετε, αλλά θα ανακτήσετε και μεγάλο μέρος της μπαταρίας που χάσατε καθώς η μπαταρία ξαναγεμίζει.
Υπαρχουν όμως και 100 kW μπαταρίες
Οι μετρήσεις μίλησαν. Δεν μπορείς να ταξιδέψεις σαν άνθρωπος με ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Μπορείς βέβαια να πας το μπάνιο σου και την κοντινή εκδρομή σου, όντας σίγουρος ότι η μπαταρία θα σου φτάσει και για την επιστροφή. Αν θες να ταξιδέψεις όμως, θα χρειαστεί να κάνεις στάση να φορτίσεις, το οποίο σημαίνει αναμονή 35-40 λεπτά για να φουλάρεις, αλλά και κόστος περίπου 25 ευρώ.
Βέβαια αυτό αλλάζει εφόσον η μπαταρία του αυτοκινήτου είναι μεγαλύτερη. Εμείς βασίσαμε τις μετρήσεις μας σε μπαταρία χωρητικότητας 54 kW, όμως στην αγορά υπάρχουν μοντέλα με μπαταρίες 70, 80 ακόμα και 100 kW, όπως η νέα Mustang Mach-E, η οποία μπορεί να σας δώσει τα διπλάσια περίπου χιλιόμετρα (πρόσφατα έκανε και παγκόσμιο ρεκόρ αυτονομίας)
Εσείς τι από τα δύο θα επιλέγατε, να φορτίσετε δύο φορές μέχρι Θεσσαλονίκη ή να πάτε με 60 χλμ./ώρα;