Όλο και περισσότεροι κάτοχοι αυτοκινήτων γυρνάνε την πλάτη τους στα νόμιμα συνεργεία, επιλέγοντας παράνομα σε υπόγεια κι αυλές για να γλιτώσουν ένα μέρος του κόστους σέρβις. Όμως δεν γνωρίζουν ότι στο τέλος ξυρίζουν το γαμπρό κι η τιμή μπορεί να είναι ιδιαιτέρως τσουχτερή.
Τα παράνομα ή μαύρα συνεργεία δεν είναι μια σύγχρονη μάστιγα, αλλά γνώρισαν τεράστια άνθηση τα τελευταία 12 χρόνια. Κρίση κι ακρίβεια οδήγησαν πολλούς ιδιοκτήτες οχημάτων στην αναζήτηση μη νόμιμων συνεργείων, όπου οι τιμές που ζητάνε συνήθως είναι αρκετά πιο χαμηλές από τα υπόλοιπα. Απόλυτα λογικό αν σκεφτείς ότι οι συγκεκριμένοι άνθρωποι δεν πληρώνουν εφορία, δεν ξοδεύουν χρήματα σε ασφαλιστικά ταμεία κι ούτε είναι υποχρεωμένοι να τηρούν τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας, όπως η πυρασφάλεια. Μπορεί σε πρώτη φάση, τα επιπλέον χρήματα που μένουν στην τσέπη να είναι γλυκά, αλλά οι κίνδυνοι που υποβόσκουν είναι μεγαλύτεροι και πιο κοστοβόροι, ενώ μερικές φορές αφορούν και την ίδια τη ζωή.
Πολλά παράνομα συνεργεία για να ρίξουν ακόμα περισσότερο το κόστος και να «κερδίσουν» κόσμο αγοράζουν φθηνά ανταλλακτικά, που πολλές φορές δεν πληρούν τις βασικές προϋποθέσεις ασφάλειας και ποιότητας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να κρατούν για μικρότερο χρονικό διάστημα και να χρήζουν αλλαγή αρκετά συχνά, εκμηδενίζοντας έτσι τη διαφορά του κόστους ενός πιο ακριβού ανταλλακτικού. Μάλιστα δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που τακάκια κι αμορτισέρ δεύτερης διαλογής, διαλύθηκαν την ώρα που το όχημα βρισκόταν εν κινήσει, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή των επιβατών και των γύρω του.
Δεν διαθέτουν τα κατάλληλα εργαλεία και την τεχνογνωσία
Όσο πιο σύγχρονα τα αυτοκίνητα, τόσο περισσότερα είναι τα ηλεκτρονικά συστήματα που θέλουν έλεγχο. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να συνδεθούν μέσω υπολογιστή με το κατάλληλο λογισμικό της εκάστοτε αυτοκινητοβιομηχανίας. Εννοείται ότι οι εταιρίες δεν το διατεθούν δωρεάν και για να το αποκτήσει κάποιος είτε πρέπει να έχει εξουσιοδοτημένο συνεργείο, είτε να πληρώσει ένα παχυλό ποσό, κάτι που δεν πρόκειται να κάνει κάποιος που δουλεύει μαύρα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην μπορεί να δει όλα τα προβλήματα που έχει ένα όχημα και να το «σερβάρει» στο περίπου, αφού πολλές φορές δεν διαθέτει και την απαραίτητη τεχνογνωσία που απαιτούν τα σύγχρονα μοντέλα. Επιπλέον πολλά αμάξια χρειάζονται ειδικά εργαλεία, τα λεγόμενα «special tools», για να γίνουν συγκεκριμένες εργασίες και κοστίζουν αρκετές εκατοντάδες ευρώ για να τα αποκτήσεις. Επειδή το κόστος είναι μεγάλο, πολλά παράνομα συνεργεία «κατασκευάζουν» εργαλεία-πατέντες για αυτές τις εργασίες, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρές ζημίες που μόνο σε εξουσιοδοτημένο μπορεί να επισκευαστούν, με το κόστος να είναι πολύ πιο σημαντικό σε σχέση με το αρχικό πρόβλημα.
Δεν δίνουν εγγύηση και χάνει μεταπωλητική αξία το αυτοκίνητο
Ένα παράνομο συνεργείο μπορεί να δώσει μόνο προφορική εγγύηση εργασιών και τίποτα άλλο. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, ότι αν κάτι δεν πάει καλά με το σέρβις, οι κάτοχοι των οχημάτων να βρεθούν ξεκρέμαστοι και να αναγκαστούν να ξαναπληρώσουν από την αρχή την όποια ζημία. Εννοείται ότι δεν μπορούν να διεκδικήσουν πίσω τα χρήματα τους, ενώ σε περίπτωση καταγγελίας θα μπουν σε ένα κυκεώνα δικαστικών διαμαχών που θα τους στοιχίσει σε χρόνο και χρήμα. Επίσης σε περίπτωση επίσκεψη σε μαύρο συνεργείο σταματάει να ισχύει η όποια εργοστασιακή εγγύηση του αυτοκινήτου, ενώ δεν μπορούν να «σφραγίσουν» επίσημα το βιβλίο σέρβις, έχοντας ως συνέπεια να χάνετε ένα μέρος της μεταπωλητικής αξίας του οχήματος, αφού δεν θα έχει ενημερωμένο βιβλίο συντήρησης.
Επιβαρύνεται το περιβάλλον
Μπορεί να ακούγεται περίεργο, αλλά όποιος επισκέπτεται παράνομο συνεργείο, εγκληματεί έμμεσα εναντίον του περιβάλλοντος. Ο λόγος είναι ότι όλα οι νόμιμες εταιρίες επισκευής οχημάτων έχουν συμβάσεις με οργανισμούς διαχείρισης επικίνδυνων απόβλητων, οι οποίοι διαθέτουν στα συνεργεία ειδικά δοχεία περισυλλογής λαδιών και λοιπών τοξικών υγρών, τα οποία τα παίρνουν μία ή δύο φορές τον χρόνο για ανακύκλωση. Όπως καταλαβαίνετε τα μαύρα συνεργεία δεν έχουν τέτοιες συμβάσεις, με αποτέλεσμα τα απόβλητα να καταλήγουν σε δέντρα, υπονόμους κτλ επιβαρύνοντας τον υδροφόρο ορίζοντα και κατά συνέπεια εμάς τους ίδιους.