Τα αυτοκίνητα σήμερα βρίσκονται στην αιχμή της τεχνολογίας. Έχουμε οθόνες που «γεμίζουν» το ταμπλό, όπως στην Mercedes EQS, ενώ τα συστήματα ασφαλείας αποτελούν στοιχείο του βασικού εξοπλισμού ακόμα και στα πιο «απλά» αυτοκίνητα. Αυτό σημαίνει πως πολλά από τα πράγματα που είχαμε συνηθίσει στα αυτοκίνητα αντικαθίστανται. Πάμε να δούμε μερικά από αυτά και να κρίνουμε αν πρέπει να επιστρέψουν ή αν είναι καλύτερα να θαφτούν στο «χρονοντούλαπο» της ιστορίας.
Ραδιοκασετόφωνα – ΡάδιοCD – CD Changer
Στην εποχή του ραδιοκασετόφωνου, ο οδηγός είχε δύο τρόπους μόνο να ακούσει μουσική. Είτε από το ραδιόφωνο σε συχνότητες AM-FM, είτε μέσω κασέτας. Η «σιντιέρα» ήταν προνόμιο των ακριβών αυτοκινήτων, μάλιστα συχνά δεν υπήρχε ούτε ως επιλογή στον προαιρετικό εξοπλισμό. Στην αλλαγή της χιλιετίας, οι υποψήφιοι αγοραστές αυτοκινήτων «θαμπώνονταν» από το ράδιοCD, το οποίο έπαιζε χωρίς αυτούς τους αντάπτορες που έμπαιναν στη θήκη της κασέτας. Αν μάλιστα ήταν και CD Changer…
Σήμερα όλα γίνονται μέσα από οθόνη αφής και το κινητό συνδέεται στα περισσότερα αυτοκίνητα μέσω Apple CarPlay και Android Auto. Παράλληλα έχεις και ανέσεις όπως Google Maps ή κάποιο άλλο σύστημα πλοήγησης ενσωματωμένο. Η αλήθεια είναι πως όλες οι ανέσεις είναι πιο χρήσιμες στον πραγματικό κόσμο. Ωστόσο θα θέλαμε κάποιες βασικές ρυθμίσεις να τις έχουμε άμεσα διαθέσιμες, μέσω κουμπιών και όχι «κρυμμένες» σε περίπλοκα μενού.
Το ραδιοκασετόφωνο ήταν και πιο εύκολο να αναβαθμιστεί. Με την ύπαρξη του προτύπου DIN και DoubleDIN, τα οποία όριζαν συγκεκριμένες διαστάσεις, η αντικατάσταση ήταν «παιχνιδάκι». Σήμερα οι οθόνες απαιτούν χρόνο, χρήμα και εξειδικευμένα εξαρτήματα.
Υπήρχε μια εποχή όπου η «ζάντα αλουμινίου» ήταν ένα ακριβό έξτρα που πολύς κόσμος δεν επέλεγε για το νέο του αυτοκίνητο. Πλέον αυτό έχει αλλάξει. Οι ζάντες αλουμινίου συχνά αποτελούν κομμάτι του στάνταρ εξοπλισμού εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων.
Οι ζάντες αλουμινίου είναι πολύ πιο «μουράτες» σε σχέση με την απλή ζάντα, βελτιώνουν τις επιδόσεις λόγω της μικρότερης μη αναρτώμενης μάζας, ενώ, χάρη στην εξέλιξη και βελτίωση των κραμάτων για την κατασκευή τους, είναι και πολύ πιο ανθεκτικές σε σχέση με τις ζάντες αλουμινίων 20ετίας. Ωστόσο δεν είναι «άφθαρτες»: σε περίπτωση γδαρσίματος σε πεζοδρόμιο η επισκευή είναι πιο ακριβή, ενώ σε περίπτωση που «λυγίσει», η αντικατάσταση (ιδιαίτερα σε πιο καινούργια μοντέλα) υπολογίζεται σε εκατοντάδες ευρώ.
Κανονική ρεζέρβα
Οκ, καταλαβαίνουμε γιατί οι κατασκευαστές την «καταργούν» άτυπα από τα καινούργια αυτοκίνητα. Μια ρεζέρβα πιάνει αποθηκευτικό χώρο, είναι έξτρα βάρος και, καθώς οι ζάντες γίνονται όλο και μεγαλύτερες (οι 18άρες ζάντες είναι ένα νορμάλ μέγεθος στις μέρες μας), το «πακετάρισμα» ενός τόσο μεγάλου τροχού σε ένα πορτ-μπαγκάζ είναι δύσκολο. Επίσης καταλαβαίνουμε ότι κατά πάσα πιθανότητα δε θα τη χρησιμοποιήσεις, άρα γιατί να σου πιάνει χώρο;
Όμως υπάρχει αυτό το 1% που θα την χρειαστείς. Σε αντίθεση με τον αφρό επισκευής (ο οποίος απαιτεί μετά καθάρισμα), η κανονική ρεζέρβα αλλάζει σε 10 λεπτά, χωρίς πολλούς μπελάδες. Επίσης μπορείς να χρησιμοποιήσεις το αυτοκίνητό σου χωρίς καμία ανησυχία, σε αντίθεση με τον αφρό ή με τις μικρές ρεζέρβες οι οποίες σε περιορίζουν στα 80 χιλιόμετρα την ώρα για 80 χιλιόμετρα απόσταση. Αυτό προϋποθέτει η ρεζέρβα σου να είναι σε καλή κατάσταση τόσο ηλικιακά όσο και σε πίεση αέρα.
Σταχτοδοχεία
Την δεκαετία του 80 περίπου το 1/3 του ανθρώπινου πληθυσμού κάπνιζε. Επομένως δεν υπήρχε περίπτωση να βρεις αυτοκίνητο χωρίς σταχτοδοχεία στο εσωτερικό του. Το σύνηθες ήταν τα αυτοκίνητα εποχής να έχουν διαθέσιμα σταχτοδοχεία για κάθε επιβάτη του οχήματος.
Σήμερα όμως αυτή η κακιά μόδα έχει περιοριστεί κατά πολύ, καθώς καπνίζει μόλις το 1/10 του πληθυσμού. Ο περισσότερος κόσμος θέλει αποθηκευτικούς χώρους ή ποτηροθήκες. Το σταχτοδοχείο όπως το ξέρουμε προσφέρεται μόνο σαν «πακέτο καπνιστή» από κάποιες εταιρείες.
Φανάρια «pop up»
Ήταν ένα χαρακτηριστικό το οποίο κέρδισε πολλές καρδιές. Εμφανίζονται πρώτη φορά το 1936 με το Cord 810, Tην δεκαετία του 70 και του 80 το αεροδυναμικό σχήμα της «σφήνας» επικρατεί, το οποίο όμως απαιτεί τα φώτα να είναι πολύ χαμηλά στο μπροστά μέρος του αυτοκινήτου. Προκειμένου να παραμείνουν νόμιμα στην Αμερική και να τηρήσουν το ελάχιστο υποχρεωτικό ύψος από το έδαφος, τα φανάρια τύπου "pop up" υιοθετούνται σε πολλά αυτοκίνητα, κυρίως σπορ.