Premium ή sport και «κινέζικα» γίνεται; Το CUPRA Tavascan, το δεύτερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της εταιρείας, και αρκετά εκ των ηλεκτρικών μοντέλων της BMW και της Volvo κατασκευάζονται στην Κίνα. Σε προβληματίζει ή όχι;
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που διατηρούν τις επιφυλάξεις τους για τα προϊόντα που είναι «made in China». Και πάει στο καλό όταν πρόκειται για ένα φθηνό gadget ή κάποια συσκευή που τη βρίσκεις κοψοχρονιά και συμβιβάζεσαι με το ότι μπορεί να τα «παίξει» σε λίγο καιρό. Όταν μιλάμε για αυτοκίνητο και δη για κάτι που η ίδια η μάρκα διατείνεται ότι είναι premium και ζητά αρκετές δεκάδες χιλιάδες ευρώ, τι γίνεται;
Ας πάρουμε για παράδειγμα το CUPRA Tavascan, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό SUV της νεοσυσταθείσας εταιρείας που βρίσκεται υπό τη σκέπη της SEAT. Το μεσαίο SUV της ισπανικής φίρμας με το sport παρουσιαστικό και εκδόσεις ισχύος έως 340 άλογα θα κατασκευάζεται αποκλειστικά στην Κίνα, στο εργοστάσιο της μάρκας στο Anhui. Κάποιοι θα πουν «ε, και;», όμως για άλλους παίζει ρόλο το πού κατασκευάζεται κάτι και, κακά τα ψέματα, υπάρχει μια ρετσινιά στα κινεζικά προϊόντα που έχει αφήσει έδαφος να φυτρώσουν και να... ριζώσουν τέτοιες σκέψεις.
Βέβαια, η CUPRA δεν είναι η πρώτη μάρκα που εμπιστεύεται τους Κινέζους. Πολύ πριν από τους Ισπανούς έχει κάνει το βήμα η Volvo, η οποία εξαγοράστηκε το 2010 από την κινεζική Geely. Μάλιστα, η Volvo Cars είχε γίνει η πρώτη μάρκα που εισήγαγε στην Ευρώπη τα αυτοκίνητα της τα οποία κατασκευάζονταν στην Κίνα, διαμέσου του εμπορικού σιδηροδρόμου «Οne Belt, One Road», ο οποίος «πατάει» στους δρόμους του μεταξιού. Το νεότερο μοντέλο της Volvo, το EX90 που αποτελεί στην ουσία τον ηλεκτρικό διάδοχο του XC90 και κοστίζει στην ελληνική αγορά κάτι παραπάνω από 115.000 ευρώ θα κατασκευάζεται πέρα από την Αμερική και στην Κίνα στο εργοστάσιο της πόλης Chengdu.
Έχει και συνέχεια... Η BMW, μια κραταιά ευρωπαϊκή premium μάρκα, επένδυσε 2,2 δις δολάρια για την παραγωγή μερίδας των ηλεκτρικών της μοντέλων στο εργοστάσιο Lydia, που βρίσκεται στην πόλη Shenyang. Αντίστοιχα, και τα ηλεκτρικά μοντέλα της MINI θα κατασκευάζονται σε εργοστάσια του βαυαρικού group στην Κίνα.
Αναρωτιέστε τι κοινό συναντούμε σε όλες τις παραπάνω φίρμες; Αρχικά, τα μοντέλα τους κοστίζουν αρκετές δεκάδες χιλιάδες ευρώ και είτε έχουν premium DNA ή έχουν βάλει στόχο να μπουν στη λίγκα των premium. Και κάπου εκεί ξεκινούν οι ψίθυροι στους κύκλους της αυτοκίνησης. Γίνεται αυτοκίνητα κατασκευασμένα στην Κίνα να είναι premium; Ή μαζί με τα φθηνά εργατικά χέρια γίνεται και συνολικά «φθηνιάρικη» η κατασκευή και δεν αξίζουν τα πενήντα, εξήντα ή ακόμα και εκατό -και βάλε- χιλιάρικα;
Εσύ θα έδινες τόσα χρήματα για ένα αυτοκίνητο γνωρίζοντας ότι είναι made in China; Ή μήπως θα ήταν αποτρεπτικός παράγοντας και θα πήγαινες σε κατασκευές εκτός Κίνας;