Υψηλά πρόστιμα για πάνω από 2,2 εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων. Ηλεκτρονικό «φακέλωμα» και έλεγχος για ανασφάλιστα, ΚΤΕΟ και απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας.
Ανασφάλιστα, χωρίς ΚΤΕΟ & απλήρωτα τέλη στο στόχαστρο
Στα τέλη Ιανουαρίου μπαίνει σε εφαρμογή η νέα ηλεκτρονική εφαρμογή του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η οποία θα έχει πρόσβαση στα στοιχεία όλων των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα. Οι πρώτες εκτιμήσεις αναφέρουν πως αναμένεται να εντοπισθούν περίπου 650.000 ανασφάλιστα οχήματα, 1,5 εκατομμύριο οχήματα τα οποία δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ και 75.000 ιδιοκτήτες οχημάτων που δεν πληρώνουν κάθε χρόνο τα τέλη κυκλοφορίας.
MyAuto για ιδιοκτήτες & Audit-Car για αστυνομικούς
Η νέα ψηφιακή πύλη myAADE θα έχει στην φαρέτρα της δύο εφαρμογές, τις «MyAuto» και «Audit-Car» μέσα στις οποίες θα υπάρχει ένας ηλεκτρονικός φάκελος για κάθε όχημα που θα περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία του, από την άδεια κυκλοφορίας έως την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, το ιστορικό τεχνικού ελέγχου (ΚΤΕΟ) του οχήματος και το εάν αυτό είναι ασφαλισμένο ή όχι.
Η πρώτη εφαρμογή «MyAuto» θα είναι προσβάσιμη από τους ιδιοκτήτες για να έχουν συγκεντρωμένα όλα τα δεδομένα σχετικά με το όχημά τους, ενώ η δεύτερη «Audit-Car» απευθύνεται στους αστυνομικούς, οι οποίοι με λίγα κλικ από τις οθόνες των κινητών ή των tablet τους θα μπορούν να δουν τα πάντα για το όχημα που ελέγχουν (στοιχεία οχήματος, ημερομηνία έκδοσης, ανάκλησης άδειας κυκλοφορίας, καταβολή τελών, περίοδο ασφαλιστικής κάλυψης, θέση σε ακινησία, ένταξη στο μητρώο κλεμμένων οχημάτων της ΕΛΑΣ). Έτσι, ο έλεγχος θα γίνει πλέον ευκολότερος από ποτέ για τους τροχονόμους, ενώ οι παραβάσεις θα βεβαιώνονται online και θα καταχωρούνται στην πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Σήμερα, για τις ανωτέρω πληροφορίες απαιτείται η συνεργασία των υπουργείων Οικονομικών, Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη, καθώς κάθε υπουργείο χρησιμοποιεί διαφορετικά συστήματα που δεν επικοινωνούν μεταξύ τους. Ειδικότερα, μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας myAuto οι ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν πρόσβαση, σε πραγματικό χρόνο, σε πληροφορίες που αφορούν το όχημά τους και σχετίζονται με:
Την ημερομηνία έκδοσης και ανάκλησης της άδειας κυκλοφορίας και τα λοιπά βασικά στοιχεία αυτής.
Την ημερομηνία καταβολής τελών κυκλοφορίας.
Την περίοδο ασφαλιστικής κάλυψης σε ισχύ και το ιστορικό ασφαλιστικών αποζημιώσεων.
Το ιστορικό Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, αν το όχημα εισήχθη μεταχειρισμένο, με βάση τις διελεύσεις και τα διανυθέντα χιλιόμετρα.
Τον τύπο και το μοντέλο του οχήματος.
Τη θέση του οχήματος σε προσωρινή ακινησία.
Τον τεχνικό έλεγχο του οχήματος.
Την ένταξή του στο Μητρώο Κλεμμένων Οχημάτων της Ελληνικής Αστυνομίας.
Στις ίδιες πληροφορίες έχουν πρόσβαση και τα όργανα ελέγχου οχημάτων μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας Audit-Car. Οι ψηφιακές υπηρεσίες διασυνδέονται με πληροφοριακά συστήματα των φορέων του δημόσιου τομέα και ιδίως του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), της Ελληνικής Αστυνομίας και του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από ατυχήματα αυτοκινήτων.
Στο μεταξύ, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς σε δημοσίευμα της «Καθημερινής», υπολογίζεται ότι φέτος θα τεθούν σε ακινησία περισσότερα οχήματα συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης, που έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής της βενζίνης. Το περυσινό έτος 132.000 ιδιοκτήτες έθεσαν σε ακινησία τα αυτοκίνητά τους έναντι 84.000 το 2019. Βέβαια, η αύξηση αυτή οφείλεται και στο γεγονός ότι το περυσινό έτος ίσχυε για πολλούς εργαζομένους η τηλεργασία, ενώ ταυτόχρονα τον Μάιο ξεκίνησαν και τα τέλη με τον μήνα. Φέτος από το υπουργείο Οικονομικών αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο τα τέλη με τον μήνα να εφαρμοστούν από τον Μάρτιο, εξέλιξη που πιθανόν να οδηγήσει περισσότερους ιδιοκτήτες να καταθέσουν τις πινακίδες και να προχωρήσουν στην άρση της ακινησίας από τον Απρίλιο, καταβάλλοντας τα 9/12 των τελών.