Είναι ένα µοντέρνο, ηλεκτρικό, high-tech και πρακτικό SUV µε super ποιότητα, που κάνει πολλά χιλιόµετρα µε µία φόρτιση, είναι πιο αθόρυβο από Mercedes S-Class και διατίθεται σχεδόν µε τιµή συµβατικού αντίστοιχης απόδοσης. Το Skoda Enyaq iV βραχυκυκλώνει ακόµα και το VW ID.4 στο οποίο βασίζεται.
Με μια ματιά - Το μικρομεσαίο ηλεκτρικό SUV της Skoda - Mε 180 άλογα και 8,4 δλ για το 0-100 - Έως 380 χλμ. πραγματικής αυτονομίας - Από 34.100 ευρώ (με επιδότηση)
Ας το ξεκαθαρίσουμε: Η Skoda δεν ανακάλυψε τον ηλεκτρικό τροχό του οµίλου VW και έτσι τo αµιγώς ηλεκτρικό Εnyaq iV δεν προήλθε από... παρθενογένεση. Βασίζεται στο ID.4, το οικογενειακό ηλεκτρικό SUV της VW που έχουμε δοκιμάσει στο παρελθόν και για το οποίο έχει γίνει και σχετική video δοκιμή (Δες εδώ τη video δοκιμή του VW ID.4 Pro), µε τα δυο µοντέλα να µοιράζονται την ίδια MEB πλατφόρµα, να χρησιµοποιούν το ίδιο σύστηµα κίνησης και προσφέρουν τις ίδιες προηγµένες τεχνολογίες. Όµως η πρόταση της Skoda καταφέρνει να είναι ξεχωριστή και όχι µόνο στο όνοµα. Με την ευκαιρία, αυτό προέρχεται από το ιρλανδικό όνοµα «Enya», που σύµφωνα µε τη Skoda σηµαίνει «πηγή της ζωής», µε το q στο τέλος να έρχεται να «δέσει» µε τα ονόµατα όλων των σύγχρονων SUV της τσέχικης φίρµας.
Η σχεδίαση είναι ιδιαίτερα πετυχηµένη, ακόμα και χωρίς το crystal face που θα διμορφώνουν το LED στο άμεσο μέλλον. Τα 4.649 χλστ. του Enyaq από τη µια «φωνάζουν» πως δεν υπάρχει συµβατικό σύστηµα κίνησης και από την άλλη η συνολική εικόνα δεν έχει ακρότητες, ούσα ξεκάθαρη, αλλά και αεροδυναµική: Ενδεικτικά, ο σχετικός συντελεστής του Enyaq είναι στο εντυπωσιακό, για τον όγκο και το µέγεθος του µοντέλου, 0,26! Και αυτό κάνει καλό στην αυτονοµία. Το Enyaq iV της δοκιµής χρησιµοποιεί ένα ηλεκτροκινητήρα 180 ίππων τοποθετηµένο µπροστά από τον πίσω άξονα και µια µπαταρία ιόντων λιθίου µε χωρητικότητα 62 kWh. Σύµφωνα µε τη Skoda, η µπαταρία αυτή είναι αρκετή για έως 412 χλµ. (507 χλµ. στην πόλη) µε µία µόνο φόρτιση. Ο χρόνος φόρτισης εξαρτάται φυσικά από τον τρόπο. Ο on-board φορτιστής εναλλασσόµενου ρεύµατος µπορεί να υποστηρίξει Wallbox µέχρι και 11 kW, κάτι που σηµαίνει πλήρη φόρτιση σε 6 ώρες και 15 λεπτά. Φυσικά υπάρχει και συµβατότητα µε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύµατος έως 125 kW, κάτι που ισοδυναµεί µε πλήρωση από το 10% στο 80% σε 35 λεπτά της ώρας. Η φόρτιση όµως σε απλή πρίζα απαιτεί πάνω από 48 ώρες…
Και τι τιμή έχει το Skoda Enyaq;
Το Skoda Enyaq είναι διαθέσιμο σε 3 εκδόσεις απόδοσης κινητήρα συνδυασμένες με ανάλογες μπαταρίες. Η βασική έκδοση έχει κινητήρα 148 ίππων με μπαταρία 55 kWh και με την κρατική επιδότηση είναι διαθέσιμη από 29.900 ευρώ. Η top έκδοση έχει μπαταρία 82 kWh και 204 άλογα με την τιμή να διαμορφώνεται στα 40.100 ευρώ. Το μοντέλο της δοκιμής κοστίζει από 34.100 ευρώ, ενώ για την ισχυρότερη και πολύ πλούσια τετρακίνητη έκδοση iV 80x με 265 άλογα η τιμή ανεβαίνει στα 43.700 ευρώ (με επιδότηση).
Εντυπωσιακό σε ποιότητα, φινίρισμα, αλλά και συνολική εικόνα το ευρύχωρο και πρακτικό εσωτερικό του Skoda Enyaq.
Μπαίνοντας στην καµπίνα του Skoda Enyaq το πρώτο που θες να κάνεις είναι να σιγουρευτείς για το σήµα του κατασκευαστή. Και όχι δεν είναι… Audi, είναι Skoda. Tα υλικά δεν είναι απλά από το πάνω ράφι, αλλά αγγίζουν τα όρια του premium, όπως και το φινίρισµα ειδικά στο µοντέλο της δοκιµής µε τη φωτιζόµενη κάτω γραµµή του ταµπλό ή την ένθεση δέρµατος σε αυτό. Το σύνολο χαρακτηρίζεται από τις «καθαρές» γραµµές και τη στάνταρ τεράστια οθόνη των 13 ιντσών για το χειρισµό του infotainment. Το τελευταίο θα µπορούσε να είναι λιγότερο περίπλοκο και να απαιτεί λιγότερες ενέργειες για να φτάσεις στην τελική επιλογή.
Εντυπωσιακή η στάνταρ οθόνη των 13 ιντσών για το χειρισμό του infotainment. To τελευταίο θα μπορούσε να είναι πιο εύχρηστο.
¶λλα στοιχεία που τραβούν την προσοχή είναι το δυάκτινο, πολυλειτουργικό τιµόνι, o ψηφιακός πίνακας οργάνων που προβάλει τις απαραίτητες πληροφορίες, ο µικρός by wire επιλογέας του κιβωτίου µιας σχέσης καθώς και το Head Up Display επαυξημένης πραγματικότητας. Έτσι, αρχιτεκτονικά είναι εµφανής η προσέγγιση ενός φουτουριστικού, αλλά και φιλικού προς το χρήστη, περιβάλλοντος. Επιπλέον, η καµπίνα του Enyaq iV χαρακτηρίζεται από την απώλεια κεντρικού τούνελ, ενώ όλα τα χειριστήρια -συµπεριλαµβανοµένων και αυτών του πολλαπλών λειτουργιών τιµονιού- λειτουργούν µε την αφή ή µπουτόν ευαίσθητων σε αυτή. Είναι ξεχωριστή αυτή η «feel good» αύρα που εκπέµπει η καµπίνα του Enyaq, η οποία παράλληλα είναι και πολύ πρακτική. Η οµπρέλα στην πόρτα του οδηγού, η ξύστρα πάγου, οι θήκες για το κινητό τηλέφωνο... Όλα είναι στη θέση τους στο πνεύµα του Simply Clever που πρεσβεύει η Skoda και που συνεχίζει να µας ξαφνιάζει µε κάθε µοντέλο...
Super ευρύχωρο, πρακτικό και με μεγάλο πορτ-μπαγκάζ
Μεγάλο ατού του Enyaq είναι η αυτοκρατορική άνεση µε την οποία η καµπίνα µπορεί να φιλοξενήσει 5 ενήλικες, που έχουν πρόσβαση στο όχηµα µέσω θυρών, που έχουν µεγάλο άνοιγµα. Εντυπωσιακός είναι και ο χώρος αποσκευών, µε το Enyaq να εκµεταλλεύεται το µεγαλύτερο µήκος του σε σχέση µε το ID.4, προσφέροντας 585 λίτρα. Αν και θα θέλαµε το πίσω κάθισµα να είναι συρόµενο, το σχήµα του χώρου αποσκευών είναι κανονικό και πλήρως εκµεταλλεύσιµο, µε λογικό κατώφλι φόρτωσης, ενώ υπάρχει ειδική διαρρύθµιση για την αποθήκευση του φορτιστή και των καλωδίων.
Κάνε κλικ στη φωτογραφία και άκου τον… διαστημικό ήχο που κάνει το Skoda Enyaq στις χαμηλές ταχύτητες.
Επιδόσεις-Αυτονομία: 380 χλμ. με μία φόρτιση
Με 180 ίππους και 310 Nm, το αναµενόµενα βαρύ λόγω της µπαταρίας Skoda Enyaq επιταχύνει ζωηρά µέχρι και την περιορισµένη τελική ταχύτητα των 160 χλµ./ώρα. Στις µετρήσεις µας, κατάφερε το κλασικό 0-100 σε 8,4 δλ (8,7 δλ. υπόσχεται η Skoda) µε µια ευχάριστη η αίσθηση τραβήγµατος και έναν… διαστηµικό ήχο στις χαµηλές ταχύτητες για να γίνεται αντιληπτή η παρουσία του οχήµατος. Κακά τα ψέµατα όµως, το βασικό µέληµα για τους οδηγούς ηλεκτρικών είναι η αυτονοµία. Η Skoda για τη συγκεκριµένη έκδοση υπόσχεται 400+ χλµ. σε µικτές συνθήκες και 500+ χλµ. µέσα στην πόλη. Εµείς καταφέραµε έως και 380 χλµ. προσπαθώντας επί τούτου, το οποίο µεταφράζεται σε επιλεγµένο πρόγραµµα Eco και προσεκτική οδήγηση χωρίς χρήση κλιµατισµού. Ωστόσο µε νορµάλ οδήγηση, η µέση αυτονοµία κυµάνθηκε µεταξύ 360-370 χλµ. µε µέση κατανάλωση στις 18,5 kWh/100 χλµ.. Αυτό που κρατάµε είναι και το αξιόλογο σύστηµα για την ανάκτηση ενέργειας, το οποίο εκτός από την αυτόµατη λειτουργία ρυθµίζεται και σε 3 επίπεδα µέσω των paddles στο τιµόνι, ενώ υπάρχει και επιλογή B στο κιβώτιο που αντιστοιχεί στη µόνιµη εµπλοκή του 3ου επιπέδου.
Το Enyaq ακολουθεί πιστά την οδηγική γραμμή που έχεις επιλέξει με συγκρατημένη κλίση και χαρακτηριστική ουδετερότητα.
Οδική συμπεριφορά: Πιο ήσυχο από S-Class, ευέλικτο σαν μίνι!
Από τη στιγµή που θα κυλίσουν οι τροχοί του Enyaq δεν µπορεί παρά να µείνεις εντυπωσιασµένος από την ησυχία που επικρατεί στην καµπίνα και η οποία σε κάνει να ακούς και τον παραµικρό θόρυβο, όπως π.χ. ένα απειροελάχιστο τρίξιµο από τη συρόµενη πίσω εταζέρα. Οι µετρήσεις µας ακόµα και σε υψηλές ταχύτητες έδειξαν επίπεδα θορύβου χαµηλότερα από αυτά της Mercedes S-Class (µε συµβατικό κινητήρα). Ταυτόχρονα, ο υψίσυχνος τεχνητός ήχος, που θυµίζει διαστηµόπλοιο, έχει το δικό του ενδιαφέρον. Χαµηλός είναι και ο θόρυβος του αέρα χάρη στη σπουδαία αεροδυναµική, στοιχείο που εντείνει την αίσθηση πως βρίσκεσαι µέσα σε µια κάψουλα αποµόνωσης. Ένα ακόµα θετικό στοιχείο είναι η ικανότητα της ανάρτησης (µε πολλαπλούς συνδέσµους πίσω) να σιδερώνει τις ανωµαλίες χάρη και στην έξυπνη επιλογή των ελαστικών, που έχουν µεγάλη διάµετρο, αλλά και µπόλικο «ψωµί» στο πέλµα (235/50 R20)
Ένας ακόµη άσος στο µανίκι του Enyaq είναι η ευχρηστία και κυρίως η ευελιξία του στην καθηµερινότητα, χάρη στον µικρό κύκλο στροφής (9,3 µ.) που είναι µικρότερος και από αυτόν του Toyota Yaris. Bλέπεις, οι µπροστινοί τροχοί δεν είναι κινητήριοι και έτσι µπορούν να στρίβουν σε µεγάλη γωνία. Η µετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς και η ανάλογη τοποθέτηση του κινητήρα βοηθούν και την πολύ καλή εικόνα του Enyaq σε επίπεδο οδικής συµπεριφοράς. Δε νιώθεις έντονα την αδράνεια να σε τραβά προς την υποστροφή και κατά ένα ευχάριστα περίεργο τρόπο, χωρίς όµως αυτό να σηµαίνει πως το Enyaq δείχνει λιγότερο βαρύ. Πάντως σε συνδυασµό µε την ακρίβεια του τιµονιού και το χαµηλό κέντρο βάρους (η µπαταρία είναι µέσα στο πάτωµα), το Enyaq ακολουθεί πιστά την οδηγική γραµµή που έχεις επιλέξει µε συγκρατηµένη κλίση και χαρακτηριστική ουδετερότητα. Η µεγάλη µάζα θα φανεί µόνο αν το παρακάνεις σε πολύ κλειστές και γλιστερές στροφές. Η µικρή υποστροφή όµως είναι απόλυτα ελεγχόµενη και αρκεί να εκµεταλλευτείς το µικρό «παράθυρο» στη χρήση του γκαζιού για να πλασάρεις το πίσω µέρος και να επαναφέρεις την ισορροπία. Στον ανοιχτό δρόµο η σταθερότητα είναι συγκλονιστική σε συνδυασµό πάντα µε το χαµηλό αεροδυναµικό θόρυβο, την απολύτως ικανοποιητική αυτονοµία και αποτελεσµατικά φρένα. Τα τελευταία είναι άκρως αποτελεσµατικά, αλλά τα πίσω ταµπούρα και το µεγάλο βάρος συντέλεσαν ώστε να εµφανίσουν κόπωση µετά από έντονη και συνεχή χρήση. Πάντως µε 186 χλστ. από το έδαφος, το Skoda Enyaq µπορεί να τα βγάλει εύκολα πέρα µε τις κακοτοπιές της καθηµερινότητας.
Το πρώτο αµιγώς ηλεκτρικό SUV της Skoda είναι µια αποκάλυψη σε όλα τα επίπεδα, ένας δούρειος ίππος για να τοποθετήσεις ίσως το winged arrow απέναντι σε προτάσεις premium προσανατολισμού. Μοντέρνο, super ποιοτικό, ευρύχωρο και πρακτικό, άνετο και ασφαλές, αλλά κυρίως µε απόλυτα ικανοποιητική πραγµατική αυτονοµία, το Enyaq σε κάνει να δεις την ηλεκτροκίνηση µε άλλο µάτι ιδιαίτερα αν συνυπολογίσεις την τιμή του, που μόνο απαγορευτική δεν είναι.
+ Εικόνα-τεχνολογία, ποιότητα κατασκευής και φινίρισμα, ραφιναρισμένη λειτουργία, ακρίβεια χειριστηρίων, αυτονομία για την τιμή του, χώροι επιβατών και αποσκευών, ηχομόνωση, οδική συμπεριφορά, ευελιξία, εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας, γκάμα - Μη φωτιζόμενα χειριστήρια αφής για τον ήχο και κλιματισμό στο infotainment, φωνητικές εντολές