Δεν φταίει ούτε το κόστος των καυσίμων, ούτε άλλαξε η προτίμηση του κόσμου. Το diesel μπαίνει στο περιθώριο, και οι οδηγοί τα ξεφορτώνονται ακόμα και αν δεν θέλουν!
Πως ξεκινάει η «έξοδος» του diesel από τις χώρες της Ευρώπης;
Όσο και να μας άρεσε το diesel, δεν άρεσε σε όσους παίρνουν τις αποφάσεις για το μέλλον. Και το diesel μπαίνει στο περιθώριο στην Ευρώπη, και η «έξοδός» του έχει ήδη ξεκινήσει. Πως θα επηρεάσει αυτό την χώρα μας;
Το diesel είναι πλέον σίγουρο ότι θα είναι η επόμενη τεχνολογία που θα εξαφανιστεί από την αυτοκινητοβιομηχανία σε λίγα χρόνια. Με τις μάρκες να ολοκληρώνουν τις γκάμες τους με κινητήρες εσωτερικής καύσης, και να στρέφονται προς την ηλεκτροκίνηση, η βενζίνη, κυρίως μέσω των υβριδικών κινητήρων, έχει ακόμη μέλλον. Το diesel όμως όχι.
Το μεγάλο πρόβλημα του diesel είναι οι ρύποι του. Όσο έγινε ο σωτήρας την περιόδου που το διοξείδιο του άνθρακα αναβαθμίστηκε ως ο χειρότερος ρύπος, όταν η βιομηχανία προσαρμόστηκε, το diesel δεν μπόρεσε να κρύψει τους άλλους ρύπους του. Και όταν οι προτεραιότητες επανήλθαν, το diesel βρέθηκε στο στόχαστρο.
Το στόχαστρο αυτό τώρα έχει βάλει στο μάτι όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στα κέντρα των πόλεων. Με προγράμματα χαμηλών ρύπων για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα που αναπνέουμε στις πόλεις, δεκάδες χώρες έχουν πλέον επιβάλει συστήματα εισόδου στα αστικά τους κέντρα, με βάση τους ρύπους.
Και αν τα διόδια δεν είναι αρκετά για να ανακάμψουν την χρήση των παλαιότερων diesel, οι απαγορεύσεις θα τα εξαφανίσουν. Όπως και με τα διόδια, οι απαγορεύσεις μπλοκάρουν όλα τα diesel κατασκευής πριν το 2015 και βενζίνης πριν το 2009. Αν για τις περισσότερες χώρες αυτα είναι παλιά αυτοκίνητα και θα φύγουν από τους δρόμους, για την Ελλάδα μιλάμε για «σχεδόν καινούργια» που θα εισάγουμε ακόμη ευχαρίστως όσο οι άλλοι τα ξεφορτώνονται.
Μαζί όμως με αυτά τα diesel πριν το 2015 (Euro 5), δεν θα έρθουν και στην Ελλάδα τα μέτρα χαμηλών ρύπων για τις πόλεις; Δεν θα γίνει και στην Ελλάδα αυτό το μέτρο αναγκαίο, ειδικά με δεδομένο το πόσο παλιά είναι τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα;
Και το χειρότερο; Μπορεί να μην θέλουμε τα διόδια, όμως τα διόδια για να γίνουν θέλουν υποδομή (κάμερες, συστήματα ελέγχου παντού, συστήματα πληρωμής κλπ). Η απαγόρευση δεν θέλει τίποτα. Θέλει μόνο τα υπάρχοντα μπλόκα. Που σημαίνει πως στην Ελλάδα η απαγόρευση είναι πολύ πιο εύκολη, και άρα πολύ πιο πιθανή.
Αυτές οι απαγορεύσεις έχουν ξεκινήσει ήδη την έξοδο του diesel από την Ευρώπη. Είναι αυτό ευκαιρία να «αρπάξουμε» αυτά τα αυτοκίνητα ως καλύτερα για την Ελλάδα, ή μήπως να τα αποφύγουμε για να μην μπλέξουμε όταν έρθει η σειρά τους να απαγορευτούν και στην Ελλάδα; Εσύ τι θα κάνεις;