Όποιος έχει αγοράσει ποτέ μεταχειρισμένο κινητό ή λάπτοπ, ξέρει πως η μπαταρία είναι ο αδύναμος κρίκος. Τώρα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα τσεκάρεις την υγεία της μπαταρίας για να το πάρεις;
Αγοράζεις μεταχειρισμένο με τα χιλιόμετρα και την ηλικία. Όσο παλιό, και όσο «δουλεμένο» και αν είναι το αυτοκίνητο, θα έχει σχεδόν την ίδια απόδοση, και σίγουρα την ίδια αυτονομία με όταν ήταν καινούργιο. Με τα ηλεκτρικά όμως το πράγμα αλλάζει.
Αν έχεις αγοράσει ποτέ λάπτοπ ή κινητό δεύτερο χέρι, ξέρεις πως από μπαταρία, τα πράγματα μπορεί να είναι σκούρα. Και αν όχι σκούρα, σίγουρα όχι όπως όταν το αγοράζεις καινούργιο. Και τέλος πάντων ένα λάπτοπ και ένα μεταχειρισμένο κινητό δεν είναι και μεγάλη επένδυση. Όταν αγοράζεις αυτοκίνητο όμως;
Αλήθεια είναι πως στα αυτοκίνητα η μπαταρία έχει μεγαλύτερη διάρκεια από τα λάπτοπ και τα κινητά που είναι σχεδιασμένα για 2 χρόνια χρήσης, με ανάλογη μπαταρία. Στα αυτοκίνητα η εγγύηση των 8 ετών που (επιτέλους) όλοι οι κατασκευαστές πλέον προσφέρουν, σημαίνει πως ακόμη και στο τέλος αυτού του διαστήματος, η μπαταρία δεν θα είναι «πτώμα».
Προς την ίδια κατεύθυνση, και με σκοπό να ξέρουν (και) οι (δεύτεροι) αγοραστές τι αγοράζουν, όλα τα μοντέλα έχουν δείκτη κατάστασης της μπαταρίας. Όχι επίπεδο φόρτισης, αλλά πόση χωρητικότητα έχει, και πόση είναι αυτή, ως ποσοστό της αρχικής. Κάτι σαν την υγεία της μπαταρίας που βλέπουμε στα smartphone και τα laptop. Θεωρητικά μπορείς να αγοράσεις ένα μεταχειρισμένο ηλεκτρικό και να ξέρεις ακριβώς την υγεία της μπαταρίας. Που το πρόβλημα;
Το πρόβλημα είναι στις προθέσεις. Σήμερα γυρίζουν χιλιόμετρα για να φαίνονται τα αυτοκίνητα λιγότερο «περπατημένα». Και αυτό δεν θα σταματήσει φυσικά με τα ηλεκτρικά. Θα σταματήσει μόνο με το ηλεκτρονικό αρχείο αυτοκινήτων. Όμως δεν αποκλείει κανείς πως δεν θα είναι εξίσου εύκολο να «γυρίσουν» τις μπαταρίες. Ήδη αναφέρονται περιστατικά (στο εξωτερικό) που έμποροι κάνουν επανεκκίνηση στο σύστημα ελέγχου της μπαταρίας, και αυτό δηλώνει 100% μέχρι να κάνει νέα μέτρηση, κάτι που διαρκεί από 45 λεπτά ως και μερικές ημέρες ανάλογα με τη χρήση.
Δηλαδή το αγοράζεις με 100% και μέχρι να φτάσεις σπίτι σου έχει δείξει 45% και κλαις!
Και φυσικά το πρόβλημα μεγαλώνει γιατί αν στα 10 χρόνια τα ηλεκτρικά έχουν πέσει στη μισή μπαταρία, και είναι όλα έτσι, πως θα αγοράσεις μεταχειρισμένο; Μιλάμε για σημαντική μείωση στην ικανότητα του αυτοκινήτου. Κάτι που δεν είχε συμβεί ποτέ. Αλλο να αγοράσεις ένα αμάξι που καινούργιο είχε 200 άλογα, και να βγάζει τώρα 180, και άλλο ένα που πήγαινε 400 χιλιόμετρα με μία φόρτιση, και τώρα μόλις 200, ή ακόμη καλύτερα, σου κάνει «κόλπα» και σε αφήνει και απότομα καμιά φορά. Όποιος έχει πάρει μεταχειρισμένο λάπτοπ ή κινητό ξέρει τι λέμε. Γράφει 60% και ξαφνικά πέφτει στο 5%.
Οπότε τι; Πως διαλέγεις ηλεκτρικό; Μήπως το δεύτερο χέρι ετοιμάζεται και αυτό να αλλάξει μορφή περνώντας στους εμπόρους αποκλειστικά που θα μπορούν πριν τα πουλήσουν, να κάνουν ανακαίνιση στις μπαταρίες; Τι λέτε;