Run Flat ελαστικά: 5 καλοί λόγοι να τους πεις «αντίο» για πάντα!
3.870 Επισκέψεις στο άρθρο (7/7/2023)
Με τα Run Flat ελαστικά ξεχνάς τις ρεζέρβες και τα kit επισκευής όμως υπάρχουν και 5 αρνητικά που πρέπει να λάβεις σοβαρά υπόψη.
Τι είναι τα Run Flat ελαστικά
Εδώ και περίπου μία δεκαετία έχει αρχίσει να κυκλοφορεί στην αγορά ένα νέος τύπος ελαστικών που ονομάζεται Run Flat. Βασικό πλεονέκτημά τους είναι ότι επιτρέπουν στον οδηγό να κινηθεί με ασφάλεια για κάποια χιλιόμετρα (ακόμα και αν «σκάσουν»), χωρίς αυτός να χάσει ξαφνικά τον έλεγχο του οχήματος, μειώνοντας έτσι παράλληλα τις πιθανότητες ενός ατυχήματος.
Τα Run Flat ελαστικά χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες Self-Sealing, Self-Supporting και Auxiliary Supported Run Flat Systems με τη δεύτερη από αυτές να είναι η πιο κοινή. Τα Self-Supporting διαθέτουν ειδικό σχεδιασμό στα πλαϊνά που σε περίπτωση απώλειας πίεσης είναι ικανά να στηρίξουν το βάρος του οχήματος.
Θα έλεγε κανείς πως τα ελαστικά που δεν σκάνε και μειώνουν τον κίνδυνο ατυχήματος θα γινόντουσαν ανάρπαστα από το ευρύ κοινό αλλά και από τις εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων που θα έσπευδαν να τα τοποθετήσουν στα αυτοκίνητά τους, ώστε να τα κάνουν πιο ασφαλή. Κάτι τέτοιο όμως δεν συμβαίνει. Ας δούμε 5 λόγους γιατί:
1. Tα Run Flat είναι σαφώς πιο ακριβά από τα κανονικά
Λόγω της ενισχυμένης τους κατασκευής, τα Run Flat ελαστικά είναι πιο ακριβά από τα κανονικά, με την τιμή τους μάλιστα να είναι διπλάσια σε ορισμένες περιπτώσεις. Πράγματι, υπάρχουν μάρκες που προσφέρουν πιο οικονομικά Run Flat ελαστικά, ωστόσο τα συμπεράσματα που έχουν βγει μέσα από τις δοκιμές που έχουν γίνει, δεν ήταν και τα καλύτερα.
2. Τα Run Flat είναι πιο θορυβώδη και επηρεάζουν την κύλιση του αυτοκινήτου
Λόγω των ενισχυμένων πλαϊνών, τα Run Flat ελαστικά είναι πιο άκαμπτα και βαριά. Αυτό σημαίνει πως ο θόρυβος που παράγουν είναι μεγαλύτερος από αυτόν των πιο μαλακών και ελαφριών κανονικών ελαστικών. Για να είμαστε όμως ειλικρινείς, κανείς δεν επιλέγει ελαστικό με βάση τον θόρυβο που παράγει...
Την ίδια στιγμή όμως, τα Run Flat, επειδή είναι πιο σκληρά, μπορούν να επηρεάσουν την κύλιση ενός αυτοκινήτου. Αυτό δεν θα γίνει φανερό τόσο πολύ πάνω σε τέλεια άσφαλτο (αλήθεια υπάρχει τέτοια στην Ελλάδα;), όταν όμως περάσει το αυτοκίνητο πάνω από μια λακκούβα ή όταν κάποιος αποφασίσει να κινηθεί γρήγορα σε μια στροφοδιαδρομή, τότε η διαφορά θα γίνει αντιληπτή. Με λίγα λόγια, τα κανονικά ελαστικά είναι πιο άνετα και γαντζώνουν καλύτερα στην άσφαλτο ειδικά στις στροφές.
3. Τα σκασμένα Run Flat ελαστικά μπορούν να κινηθούν με μικρές ταχύτητες και για λίγα χιλιόμετρα
Δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν πως ακόμη και με τρυπημένα Run Flat ελαστικά, θα μπορούν να κινούνται χωρίς πρόβλημα. Δεν είναι όμως έτσι. Τα Run Flat ελαστικά είναι σχεδιασμένα να μπορούν να κινούνται όταν είναι τρυπημένα σε ταχύτητα μικρότερη των 80 χλμ./ώρα. Επίσης, οι κατασκευαστές των ελαστικών αυτών συστήνουν να μην οδηγείς με τρυπημένα Run Flat ελαστικά για παραπάνω από 80 χλμ.
4. Τα Run Flat σπάνια μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν μετά από τρύπημα
Όπως αναφέραμε παραπάνω, αν τα Run Flat ελαστικά τρυπηθούν μπορούν να χρησιμοποιηθούν χωρίς πρόβλημα για περίπου 80 χιλιόμετρα μέχρι να φτάσει ο οδηγός σε ένα βουλκανιζατέρ και να επισκευάσει το τραυματισμένο ελαστικό. Τα πλαϊνά του συγκεκριμένου ελαστικού όμως δεν θα βρίσκονται στην ίδια κατάσταση και σε περίπτωση που το ελαστικό ξανατρυπηθεί, η κύλιση του οχήματος πιθανότατα θα επηρεαστεί αρνητικά. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι επισκευαστές προτείνουν την αντικατάσταση του τρυπημένου με ένα καινούριο. Αυτό είναι κάτι που δεν χρειάζεται να κάνει κάποιος με ένα κανονικό ελαστικό, με εξαίρεση φυσικά κάποιες σπάνιες περιπτώσεις.
5. Τα Run Flat ελαστικά δεν προστατεύουν τις ζάντες
Η ακαμψία ενός Run Flat ελαστικού δεν επηρεάζει μόνο τα επίπεδα άνεσης κατά την οδήγηση, αλλά μπορεί επίσης να βλάψει τις ζάντες πολύ πιο γρήγορα από τα κανονικά ελαστικά. Επειδή τα πλευρικά τους τοιχώματα είναι πολύ πιο άκαμπτα και το συνολικό βάρος του ελαστικού είναι μεγαλύτερο, ασκείται μεγαλύτερη πίεση στις ζάντες, κυρίως το αυτοκίνητο περάσει πάνω από μια λακκούβα ή χτυπήσει σε ένα κράσπεδο.
Το πρόβλημα γίνεται μεγαλύτερο αν οι ζάντες είναι μεγάλης διαμέτρου, δεν είναι σφυρήλατες και το ελαστικό είναι χαμηλού προφίλ. Οι ρωγμές αυτές μπορούν να επισκευαστούν αν ανακαλυφθούν εγκαίρως. Αν όμως δεν γίνει αυτό, τότε η ζάντα θα χρειαστεί αντικατάσταση.
Το πρόβλημα δεν εξαφανίζεται φυσικά ως δια μαγείας με τα κανονικά ελαστικά. Λόγω όμως των πιο μαλακών και εύκαμπτων πλευρικών τοιχωμάτων τους είναι σε θέση να απορροφούν καλύτερα τους κραδασμούς και τις επαφές. Μπορεί να έχετε το ίδιο πρόβλημα με τα κανονικά ελαστικά αν δεν είστε προσεκτικοί, αλλά συνολικά, επειδή έχουν πιο εύκαμπτα πλευρικά τοιχώματα, οι κρούσεις και οι επαφές με τα πεζοδρόμια απορροφούνται καλύτερα.