Το autotriti.gr κάνει μία σύντομη αναδρομή στις πέντε γενιές του SEAT Ibiza από το 1984 έως και σήμερα, θυμίζοντας κάποια από τα βασικά στοιχεία που συνόδευσαν το ισπανικό best-seller μοντέλο.
Κάποια πράγματα είναι τόσο ξεκάθαρα που δεν χωρούν καμία αμφισβήτηση. Ένα από αυτά είναι πως το Ibiza είναι το μοντέλο το οποίο «ευθύνεται» περισσότερο από κάθε άλλο για την εμπορική ανάπτυξη της SEAT. Η ιστορία του μικρού ισπανικού (η ονομασία του προέρχεται από το ομώνυμο εξωτικό νησί στη Μεσόγειο Θάλασσα), άρχισε να γράφεται το 1984 στο Σαλόνι του Παρισιού, όπου πραγματοποιήθηκε η επίσημη πρεμιέρα του. Το καλύτερο μοντέλο σε πωλήσεις για την ισπανική φίρμα είναι συνάμα και το πιο δημοφιλές στην γκάμα της και μέχρι σήμερα αριθμεί πέντε γενιές. Πάμε να θυμηθούμε κάποια από τα στοιχεία της καθεμίας.
Το 1983, η SEAT άρχισε να εξάγει τα αυτοκίνητά της σε όλη την Ευρώπη και το Ibiza έμελε εξαρχής να γίνει το best-seller της. Το πρώτο μοντέλο της 1ης γενιάς βγήκε από τη γραμμή παραγωγής της Zona Franca στις 27 Απριλίου 1984 και άρχισε να κατακτά την Ευρώπη. Σχεδιάστηκε από τον θρυλικό Ιταλό σχεδιαστή αυτοκινήτων Giorgetto Giugiaro και ήταν μεγαλύτερο από άλλα μοντέλα της κατηγορίας του εκείνη την εποχή φέροντας απλές γραμμές και μεγάλα παράθυρα. Ο εξοπλισμός του περιελάμβανε ηλεκτρικά παράθυρα και ηλιοροφή κάτι που το έκανε ιδιαίτερα αγαπητό στο νεανικό κοινό. Κάτω από το καπό, ανάλογα βέβαια και την αγορά υπήρχαν κινητήρες βενζίνης και ντίζελ με χωρητικότητα από 0,9 έως 1,7 λίτρα με την απόδοση να κυμαίνεται έως και 110 ίππους.
Το 1986 ο Όμιλος VW εξαγόρασε τη SEAT και το 1991 παρουσιάστηκε η ανανεωμένη έκδοση του μοντέλου που έμεινε στη ζωή μέχρι το 1993. Αξίζει να σημειωθεί πως στο διάστημα αυτό το Ibiza της πρώτης γενιάς κατάφερε να γίνει το επίσημο αυτοκίνητο στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Βαρκελώνης (1992). Στη 10ετία της παραγωγής του πούλησε 1.308.461 οχήματα, ενώ η τιμή του το 1984 ήταν κατά προσέγγιση 825.000 πεσέτες (4.950 ευρώ). Σε σημερινές τιμές θα ήταν περίπου στις 15.620 ευρώ.
Το δεύτερο κεφάλαιο στην ιστορία του Ibiza ανοίγει το 1993, ενώ η SEAT είχε ήδη εισχωρήσει κάτω από την ομπρέλα προστασίας του ομίλου Volkswagen, όπως προαναφέραμε. Παράλληλα ήταν το πρώτο μοντέλο που παραγόταν στο νέο εργοστάσιο στο Μαρτορέλ. Ο Giugiaro ήταν και πάλι εκείνος που καλούνταν να αναμορφώσει το αριστούργημά του. Ο Ιταλός στη νέα γενιά άμβλυνε μερικές από τις πιο σκληρές γραμμές του προκατόχου του, διατηρώντας το ωστόσο αναγνωρίσιμο ως Ibiza. Η δεύτερη γενιά του Ibiza ήταν το πρώτο μοντέλο στην κατηγορία του εξοπλισμένο με κινητήρα TDI (90 ίππους), συνεχίζοντας έτσι τις καινοτομίες.
Το μοντέλο ανανεώθηκε δύο φορές, αρχικά το 1996, όπου εκτός από το αισθητικό μέρος τοποθετήθηκε και ο νεότερος κινητήρας των 150 ίππων, αλλά και ο 16-βάλβιδος 1,8 λίτρων, που υπήρχε επίσης και στο VW Polo 3ης γενιάς. Η δεύτερη ανανέωση έγινε το 1999, ενώ τον Μάιο του 2000 για τον εορτασμό των 50 χρόνων της SEAT, η φίρμα δημιούργησε την έκδοση CUPRA με τον πανίσχυρο κινητήρα των 180 ίππων. H θητεία της δεύτερης γενιάς κράτησε μέχρι το 2002, με τις πωλήσεις να φτάνουν τα 1.522.607 αυτοκίνητα.
Η τρίτη γενιά του Ibiza είδε μερικές σημαντικές αλλαγές να πραγματοποιούνται. Αρχικά το μοντέλο προήλθε από την πένα του διάσημου σχεδιαστή και επικεφαλής σχεδιασμού της Volkwagen, Walter Maria de Silva. Μάλιστα η 3η γενιά, που ήταν αναβαθμισμένη με πολύ καλή ποιότητα κατασκευής και μια ευρεία γκάμα κινητήρων, βασίστηκε στην πλατφόρμα του Polo 4ης γενιάς. Το Ibiza στην 3η του επανάληψη ήταν μεγαλύτερο, πιο κομψό και εντελώς πιο εξελιγμένο από τα προηγούμενα μοντέλα. Χάρη στο ελαφρύ αλλά και άμεσο σε ανταπόκριση τιμόνι του χαρακτηρίστηκε fun to drive, ενώ μία ισχυρή γκάμα κινητήρων ήταν διαθέσιμη, ξεκινώντας με τον τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,2 λίτρων 63 ίππων και φτάνοντας μέχρι τα μοντέλα CUPRA και το diesel μοτέρ των 1,9 λίτρων με 158 ίππους. Όπως θα περίμενε κανείς, υπήρχε μια γενναιόδωρη γκάμα διαθέσιμου εξοπλισμού, όπως CD player, air condition, αερόσακοι και ζάντες αλουμινίου.
Το 2004, το Ibiza γιόρτασε την 20η επέτειο του, με περισσότερα από 3,3 εκατομμύρια οχήματα και με την παρουσίαση δύο νέων σπορ εκδόσεων, του FR και του CUPRA με τους νέους diesel κινητήρες, όπως προαναφέραμε. Έπειτα, το 2006 η SEAT πραγματοποίησε την ανανέωση του μοντέλου χωρίς πολλές αλλαγές εξωτερικά. Το τέλος της 3ης γενιάς βρήκε το Ibiza να έχει πουλήσει 1.221.200 οχήματα.
Στην 4η γενιά του το Ibiza πρόσθεσε μερικές πιο έντονες γραμμές στις χαριτωμένες καμπύλες του προκατόχου του και ένα πιο επιθετικό μπροστινό μέρος. Η νέα σχεδίαση παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2008 με τη μορφή του concept SEAT Bocanegra από τον θρυλικό σχεδιαστή της Lamborghini, Luc Donckerwolke, με την έκδοση παραγωγής να εμφανίζεται στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Μαδρίτης μερικούς μήνες αργότερα. Ενώ τα προηγούμενα μοντέλα ήταν διαθέσιμα σε 3θυρη ή 5θυρη επιλογή, το 2010, κυκλοφόρησε μια έκδοση βάγκον με το όνομα Ibiza ST. Μια μεγάλη γκάμα κινητήρων ήταν διαθέσιμη που ξεκινούσε από τον Ecomotive 1,4 λίτρων diesel κινητήρα με 75 άλογα και έφτανε έως τον TDI 2,0 λίτρων με 143 άλογα. Το 2012 και το 2015 η 4η γενιά του ισπανικού μοντέλου δέχτηκε μικρές αισθητικές ανανεώσεις και νέους κινητήρες βενζίνης TSI και diesel TDI.
Η πέμπτη και τελευταία έως και σήμερα γενιά του SEAT Ibiza αποκαλύφθηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης 2017. Διατηρεί τις εμβληματικές γωνίες του προηγούμενου μοντέλου, αλλά είναι χαμηλότερο και ευρύτερο. Το εσωτερικό είναι πιο άνετο από τον προκάτοχό του με μεγαλύτερα καθίσματα, περισσότερο χώρο για το κεφάλι και 35 χιλιοστά επιπλέον χώρο για τα πόδια στο πίσω μέρος. Το ανανεωμένο μοντέλο, της 5ης γενιάς Ibiza αποκαλύφθηκε επίσημα στις 15 Απριλίου 2021 και βρίσκεται έως και σήμερα στην ελληνική αγορά. Η παλέτα των κινητήριων συνόλων αποτελείται από επιλογές βενζίνης από 80 έως 150 άλογα που συνδυάζονται είτε με μηχανικό είτε με αυτόματο κιβώτιο DSG κιβώτιο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε και την εναλλακτικού καυσίμου TGI έκδοση των 90 PS με φυσικό αέριο και βενζίνη που προσφέρει μεγάλη αυτονομία. Έξι επίπεδα εξοπλισμού είναι διαθέσιμα στην ελληνική αγορά και συγκεκριμένα πρόκειται κατά σειρά για τα Reference (από 14.890 ευρώ), Business (από 15.390 ευρώ), Style (από 17.590 ευρώ), Optimum (από 17.590 ευρώ, FR (από 18.390 ευρώ) και FR Vision (από 18.890 ευρώ).
Φυσικά όντας πιο σύγχρονο από ποτέ έχει μαζί του όλα τα απαραίτητα συστήματα που ζητάει κάποιος από ένα αυτοκίνητο στις μέρες μας, με τον εξοπλισμό του να περιλαμβάνει σύστημα ψυχαγωγίας με οθόνη αφής 8 ιντσών, είσοδος χωρίς κλειδί, κουμπί εκκίνησης, εμπρός και πίσω αισθητήρες στάθμευσης, προσαρμοζόμενο cruise control και ηχοσύστημα BeatsAudio. Το Ibiza απέδειξε επίσης τα διαπιστευτήριά του και στην ασφάλεια, κερδίζοντας πέντε αστέρια στις απαιτητικές δοκιμές του Euro NCAP.