Φόρος πολυτελείας και τεκμήριο, «καπέλο» από τα Τέλη Κυκλοφορίας. Και όλα αυτά ακόμα και για 2λιτρο, που στο κάτω κάτω της γραφής μπορεί να είναι ένα νορμάλ οικογενειακό ή ακόμη και υβριδικό! Ήρθε η ώρα να σταματήσει. Δεν συμφωνείτε κι εσείς;
Έντονη φημολογία έχει σχηματιστεί για την πλήρη κατάργηση των τεκμηρίων και του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για τα αυτοκίνητα μέσα στα επόμενα χρόνια και πιο συγκεκριμένα από το 2022. Ωστόσο, το εισπρακτικό μέτρο του φόρου πολυτελούς διαβίωσης που θεσπίστηκε το 2013, και όπως όλα δείχνουν θα διαρκέσει για μια σχεδόν μια δεκαετία, συνεχίζει να ταλαιπωρεί δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού, αλλά και όλους εκείνους που σκέφτονται να αγοράσουν κάποιο δίλιτρο βενζίνης ή diesel ακόμα και αν είναι υβριδικό ή ήπια υβριδικό.
Καταρχάς, όλα τα αυτοκίνητα, ανεξαρτήτως κυβισμού και χρονολογίας έχουν τεκμήριο διαβίωσης, δηλαδή έναν γενικό κανόνα για το ετήσιο κόστος χρήσης του αυτοκινήτου. Επιπλέον, τα αυτοκίνητα με κινητήρες κυβισμού άνω των 1.929 κ.εκ., που δεν έχουν «κλείσει» 10 χρόνια κυκλοφορίας στην Ελλάδα υποχρεούνται σε φόρο πολυτελούς διαβίωσης, που υπολογίζεται βάσει του τεκμηρίου. Και όλα αυτά «καπέλο» από τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας.
Συνέχεια του άρθρου >>>
Τα τεκμήριαδιαμορφώνονται με βάση τα κυβικά εκατοστά του κινητήρα και την παλαιότητα του οχήματος. Πιο συγκεκριμένα:
Για τα αυτοκίνητα μέχρι 1.200 κυβικά εκατοστά τεκμήριο 4.000 €.
Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 1.200 κ.εκ. είναι κλιμακωτά από 4.600 € έως 8.800 €,
Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 2.000 κ.εκ. είναι κλιμακωτά από 9.700 € έως 17.800 € και
Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα από 3.000 κ.εκ. είναι από 19.000 € έως και 53.800 € για αυτοκίνητα 6.000 κ.εκ.
Αυτά ισχύουν για αυτοκίνητα έως 5 ετών. Για οχήματα ηλικίας 5 έως 10 ετών, προβλέπεται έκπτωση σε αυτά κατά 30% και για αυτοκίνητα ηλικίας άνω των 10 ετών έκπτωση κατά 50%. Το απαρχαιωμένο φορολογικό πλαίσιο για το αυτοκίνητο, που έχει αποδειχθεί ότι έχει ξεκάθαρα εισπρακτικό χαρακτήρα, αναγκάζει τους αγοραστές να πηγαίνουν σε μικρότερου κυβισμού αυτοκίνητα για να μην τους «πιάνουν» τα τεκμήρια και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης.
Ο φόρος πολυτελείας υπολογίζεται βάσει του ετήσιου τεκμηρίου, ανάλογα με την ηλικία του οχήματος
Για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά εκατοστά ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης, ενώ από 2.500 κυβικά εκατοστά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 10% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης. Από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης εξαιρούνται τα αυτοκίνητα άνω των 10 ετών, από την πρώτη τους κυκλοφορία στην Ελλάδα.
Παραδείγματα
- Toyota Corolla 2,0 Hybrid ή VW Golf 2,0 mild Hybrid ή Ford Kuga 2,0 diesel mHEV= 440 ευρώ φόρο πολυτελείας + τεκμήριο (αν τα εισοδήματα του ιδιοκτήτη δε δικαιολογούν ετήσια αντικειμενική δαπάνη 8.800 ευρώ)
- Toyota RAV4 2,5 Hybrid= 1.729 ευρώ φόρος πολυτελείας + τεκμήριο (αν τα εισοδήματα του ιδιοκτήτη δε δικαιολογούν ετήσια αντικειμενική δαπάνη 13.300 ευρώ)
Από την άλλη, οι εταιρείες έχουν επενδύσει σε μεγαλύτερου κυβισμού μοτέρ (2λιτρα ή και μεγαλύτερα) σε συνδυασμό με υβριδικά συστήματα για να πιάσουν τα αυστηρά όρια ρύπων της Ε.Ε.. Στην Ελλάδα τώρα, είναι απαγορευτικό να πάρεις κάποιο από τα αυτοκίνητα του παραδείγματος, ή ένα SUV με 2λιτρο ή και παραπάνω κυβικών μοτέρ βενζίνης-diesel-hybrid-mild hybrid, γιατί θα τα σκας κάθε χρόνο!
Το «παραμύθι» των εσόδων
Όλοι οι υπουργοί Οικονομικών, όλα αυτά τα χρόνια κρατούν τα τεκμήρια και τον φόρο πολυτελείας σε ισχύ αφού είναι έσοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, προτάσσοντας ως επιχείρημα ότι πιάνονται στη «δαγκάνα» μόνο όσοι φοροδιαφεύγουν. Ωστόσο, αγοράζοντας ένα αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού, μπορούν να υπάρξουν αντισταθμιστικά έσοδα από καύσιμα, συντήρηση, φορολογία στην αγορά κ.ο.κ.. Επίσης, επειδή «μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά», υπάρχει η περίπτωση των νομοταγών πολιτών που πληρώνουν χρόνο με το χρόνο τις φορολογικές τους υποχρεώσεις, απλά και μόνο επειδή δεν έχει οριστικοποιηθεί κάποια άλλη δικλείδα ελέγχου του «μαύρου» χρήματος. Εντούτοις, σήμερα, μετά την αναβάθμιση των ελεγκτικών μηχανισμών και την ψηφιοποίηση αρκετών λειτουργειών (σ.σ. να και κάτι καλό που προέκυψε από την πανδημία), αυτά τα «χαράτσια» περισσότερο ταλαιπωρούν τους νομοταγείς πολίτες και κόβουν πωλήσεις από τις εταιρείες. Άσε που υπάρχει και το παράδοξο της δεκαετίας, δηλαδή μια Porsche Cayenne 7ετίας είναι προϊόν πολυτελείας, ωστόσο μετά από 3 χρόνια ο ιδιοκτήτης δεν υποχρεούται σε φόρο πολυτελούς διαβίωσης.
Κλείνοντας, οφείλουμε να ζητήσουμε την άποψή σας. Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει ώστε να απελευθερωθεί η αγορά αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού; Θεωρείτε λογικό τον φόρο πολυτελείας και το τεκμήριο ή ένα ακόμα χαράτσι που πρέπει να καταργηθεί... χθες;
Ξέρετε ότι:
Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης ορίζεται από τις διατάξεις του άρθρου 44 του ν.4111/2013, όπως αυτές τροποποιήθηκαν και ισχύουν με την παράγραφο 6 του άρθρου 74 του ν.4172/2013 (ΦΕΚ 167Α΄).
Τα τεκμήρια υπάρχουν στην φορολογική ζωή της Ελλάδας από το 1978. Διαμορφώνονται με βάση τα κυβικά εκατοστά του κινητήρα και καθορίζονται βάσει του ν.2238/1994.
Η κινητικότητα που θα δημιουργηθεί σε αρκετούς κλάδους σχετικούς με την αυτοκίνηση και τα χρήματα που θα πέσουν στην αγορά με άμεσο (αγορά καινούργιων ή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με κινητήρες από 2 λτ. και άνω) ή έμμεσο τρόπο (φόροι από καύσιμα, σέρβις ακινητοποιημένων για χρόνια αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού, καινούργια ελαστικά κ.ο.κ.) θα καλύψουν μέρος, αν όχι το σύνολο, των εσόδων που θα είχε το κράτος από τα τεκμήρια.
Εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ διαφεύγουν κάθε χρόνο προς το εξωτερικό, καθώς οι ιδιοκτήτες τους προτιμούν το φορολογικό καθεστώς γειτονικών ή κοντινών μας χωρών (βλ. Βουλγαρία, Αλβανία κ.ο.κ.) για πολυτελή οχήματα ή αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού.
Δείτε στον πίνακα τα Τεκμήρια και τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης που υποχρεούται να πληρώσει κανείς ανάλογα με τον κυβισμό του αυτοκινήτου του: