Ετοιμάζεσαι για διακοπές, φόρτωσες το αυτοκίνητο. Συνδέεις το smartphone σου στο infotainment, ρυθμίζεις την ταχύτητα στο cruise control, χειρίζεσαι τα πάντα με τα πλήκτρα στο τιμόνι. Έχεις καταλάβει ότι όλα τα παραπάνω δεν υπήρχαν στον στάνταρ εξοπλισμό, 10 χρόνια πίσω;
2013 Vs 2023: Νέες τεχνολογίες κινητήρων, μεγαλύτεροι χώροι και... εξοπλισμός
Γιατί έχουν ακριβύνει τα καινούργια αυτοκίνητα; Καταρχάς είναι μεγαλύτερα σε διαστάσεις, άρα έχουν περισσότερους χώρους. Έπειτα, υπάρχουν σύγχρονες τεχνολογίες κινητήρων, χάρη στις οποίες «καίνε» πολύ λιγότερα σε σχέση με το παρελθόν.
Ο τρίτος σημαντικός πυλώνας αφορά τον εξοπλισμό. Τα αυτοκίνητα του σήμερα έχουν περισσότερα... μπιχλιμπίδια. Από τα συστήματα ασφάλειας και τις ηλεκτρικές ευκολίες, μέχρι το infotainment και τις υπηρεσίες συνδεσιμότητες, ποιος είναι ο στάνταρ εξοπλισμός που πριν μία 10ετία θεωρούταν πολυτέλεια;
Συστήματα ασφάλειας: Φρενάρει μόνο του & σε βάζει στη λωρίδα
Ξέφυγες, αφαιρέθηκες και ο μπροστινός σου φρέναρε απότομα. Πριν 10 χρόνια θα είχες τρακάρει. Σήμερα θα σε γλιτώσει το Σύστημα Αυτόνομου Φρεναρίσματος. Σπάνια θα βρεις καινούργιο αυτοκίνητο χωρίς το συγκεκριμένο βοήθημα. Για αυτό, άλλωστε, από το 2014 και μετά το Euro NCAP αξιολογεί στις δικές του δοκιμές ασφάλειας την λειτουργία του AEB (Φρενάρισμα Έκτακτης Ανάγκης) και του Lane Assist/Lane Departure (Σύστημα Διατήρησης Λωρίδας).
Πριν μία 10ετία δεν ήταν δεδομένο ότι το αυτοκίνητό σου είχε τα 2 παραπάνω συστήματα υποβοήθησης. Όπως και το Cruise Control/Speed Limiter. Μία τεχνολογία που έβρισκες συνήθως σε ανώτερες εκδόσεις, πλέον είναι κάτι παραπάνω από συνηθισμένη. Επιλέγεις μία ταχύτητα στην Εθνική Οδό και το αμάξι πάει... μόνο του.
Αυτοκίνητο χωρίς οθόνη αφής; Ξέχνα το
Μετά την ασφάλεια που πάντα αποτελεί προτεραιότητα, πάμε και στην ψυχαγωγία. Σε ένα γρήγορο check των εξοπλισμών, ελάχιστα είναι τα αυτοκίνητα χωρίς στάνταρ οθόνη αφής, έστω και μονόχρωμη. Νέο μοντέλο χωρίς touchscreen είναι... φαγητό χωρίς αλάτι. Μόνο που τα προηγούμενα χρόνια οι Έλληνες οδηγοί έτρωγαν συχνά ανάλατα! Ίσχυε, δηλαδή, το αντίστροφο, καθώς δεν ήταν σίγουρη μια οθόνη αφής infotainment. Δεν λέμε ότι ήταν είδος πολύ σπάνιο, μα δεν ήταν και δεδομένο. Πόσω μάλλον να συνδέεις το κινητό/smartphone σου, που πλέον σε πολλές στάνταρ εκδόσεις περιλαμβάνει και ασύρματη συνδεσιμότητα Apple CarPlay και Android Auto.
Επίσης, πόσοι έχετε σκεφτεί ότι ΟΛΑ τα νέα αυτοκίνητα έχουν στάνταρ κουμπιά στο τιμόνι; Πόσο βολικό είναι να απαντάς στο τηλέφωνο, να αυξομειώνεις την ένταση, να αλλάζεις σταθμό-τραγούδι, χωρίς να πάρεις στιγμή το βλέμμα από το δρόμο; Και αυτό να το κάνεις «μιλώντας» με το αυτοκίνητό σου, από την δυνατότητα φωνητικού ελέγχου - χειρισμού (πχ. «Hey Mercedes»).
LED φώτα, πίσω ηλεκτρικά παράθυρα & αισθητήρες παρκαρίσματος
Και πάμε στον τομέα της «¶νεσης». Του να πατάς ένα κουμπί και να ανοίγεις το ηλεκτρικό παράθυρο, χωρίς μανιβέλα. Πριν 10 χρόνια οδηγός και συνοδηγός είχαν αυτή την ηλεκτρική ευκολία, για τους πίσω επιβάτες, όμως, χρειαζόταν να πληρώσεις κάτι παραπάνω. Που ακόμη και σήμερα υπάρχουν κάποια μοντέλα με την συγκεκριμένη έλλειψη σε στάνταρ εξοπλισμό, περιπτώσεις όμως που αποτελούν εξαίρεση στον κανόνα.
Την ίδια στιγμή, τα καινούργια αυτοκίνητα έχουν LED φώτα, είτε μιλάμε για φώτα ημέρας είτε για τους προβολείς. Φώτα τα οποία μπορούν και φέγγουν μέχρι και 300 μέτρα! Όχι, δεν έχουν όλα στάνταρ LED φωτισμό. Υπάρχουν και οι προβολείς αλογόνου. Όμως, σίγουρα δεν έχουμε φώτα Xenon, τα οποία δεν είναι το ίδιο αποτελεσματικά, ούτε κοστίζουν το ίδιο για τις εταιρείες.
Για το τέλος, κάτι που αφορά νέους οδηγούς. Αισθητήρες παρκαρίσματος. Το κλασικό «μπιμπ» που βαράει εμπρός και πίσω. Στα περισσότερα καινούργια αυτοκίνητα, στον στάνταρ εξοπλισμό υπάρχουν πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος, οι οποίοι διευκολύνουν πολύ στο παρκάρισμα.
Από τα παραπάνω, τι θα ήθελες να έχει ένα αυτοκίνητο 10ετίας; Δικαιολογείται κάπως η αύξηση των τιμών, ειδικά όταν μιλάμε για συστήματα ασφάλειας;