Τα υβριδικά μοντέλα πλέον κατακλύζουν την αγορά. Η πιο προσιτή κατηγορία, αυτή των ήπιων υβριδικών, είναι ικανή να καλύψει τις απαιτήσεις κάθε οδηγού, που θέλει να συνδυάσει την απόδοση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, την χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και τις μειωμένες εκπομπές ρύπων.
Τα υβριδικά πλέον κατηγοριοποιούνται σε 3 ομάδες, στα ήπια υβριδικά, στα υβριδικά και στα Plug-Ιn
Τα ήπια υβριδικά δεν χρησιμοποιούν ηλεκτροκινητήρα για κίνηση των τροχών, αλλά έχουν υποστηρικτικό ρόλο στο θερμικό μοτέρ
Έχουν αρκετές διαφορές με τα υπόλοιπα της κατηγορίας, όντας πιο απλά στην αρχή λειτουργίας τους
Τα ήπια υβριδικά μοντέλα είναι πιο οικονομικά αλλά όχι τόσο φιλικά στο περιβάλλον όσο τα υπόλοιπα υβριδικά
Μερικά χρόνια πριν, το υβριδικό αυτοκίνητο σήμαινε ένα μόνο πράγμα: ένα όχημα που χρησιμοποιεί δυο διαφορετικές πηγές ενέργειας για την κίνησή του, αυτή ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης σε συνδυασμό με έναν ηλεκτροκινητήρα. Ο στόχος ήταν απλός, η μείωση των εκπομπών ρύπων και η μικρότερη κατανάλωση καυσίμου.
Σε μια τέτοια απλοϊκή και πρωταρχική μορφή, γνωρίσαμε την υβριδική τεχνολογία το 1997 με το Toyota Prius. Από τότε το καταναλωτικό κοινό έχει γίνει αρκετά οικείο με τα υβριδικά, καθώς όλο και περισσότερες εταιρίες χρησιμοποιούν παρόμοια τεχνολογία. Πλέον χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες, αυτές των Ήπιων Υβριδικών (mild Hybrid - mHEV), Υβριδικών (Ηybrid - HEV) και Plug-in Υβριδικών (Plug-in Hybrid - PHEV). Αν και με την πρώτη ματιά, καταλαβαίνει κάνεις την διαφορά στις δύο τελευταίες, ξέρει κανείς τι σημαίνει στα αλήθεια «ήπιο» υβριδικό και γιατί το αποκαλούν έτσι;
Τα «ήπια» υβριδικά, η εύκολη λύση
Τα τελευταία χρόνια, η ζήτηση για πιο «πράσινες» επιλογές σε μοντέλα, ανάγκασε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να εξελίξουν την παραπάνω τεχνολογία. Κάπως έτσι δημιούργησαν τα ήπια υβριδικά, ως εισαγωγικά και πιο οικονομικά μοντέλα στο κόσμο της υβριδικής κίνησης. Το συγκεκριμένο σύστημα καταφέρνει να «παντρέψει» τα καλά των κινητήρων εσωτερικής καύσης με μερικά από τα προτερήματα των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Όπως εξηγεί και το όνομα, ο κινητήρας βενζίνης ή diesel συνεχίζει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο σε ότι αφορά την κίνηση του οχήματος, αλλά υποβοηθείται από μία μικρή ηλεκτρική γεννήτρια. Η τελευταία αντικαθιστά την παραδοσιακή μίζα εκκίνησης και το δυναμό της μπαταρίας ενώ συνεργάζεται και με μία μικρών διαστάσεων μπαταρία, την οποία και φορτίζει.
Η βασική διαφορά των ήπιων υβριδικών σε σχέση με τα κλασικά υβριδικά, είναι ότι τα τελευταία χρησιμοποιούν έναν σύνολο από θερμικό μοτέρ και ηλεκτροκινητήρα, σε αντίθεση με το ηλεκτρικό σύστημα των mHEV που έχουν απλά υποστηρικτικό ρόλο στον κύριο κινητήρα. Η αρχιτεκτονική ενός ήπιου υβριδικού συστήματος είναι παρόμοια στα περισσότερα μοντέλα, με την ύπαρξη μίας μονάδας που συνδέεται με τον στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Τα περισσότερα mHEV, χρησιμοποιούν ηλεκτρικό σύστημα 48-volt, αρκετά υψηλότερης τάσης από το συνηθισμένο 12V. Με αυτόν τον τρόπο, επιτυγχάνεται η τροφοδοσία διάφορων περιφερειακών μερών του κινητήρα χωρίς την καύση βενζίνης ή πετρελαίου. Μια επιπλέον αξιοσημείωτη διαφορά, είναι πως τα ηλεκτροκίνητα μέρη του συστήματος μετάδοσης κίνησης δεν καταφέρνουν να κινήσουν τους τροχούς, όπως συμβαίνει στις υπόλοιπες κατηγορίες.
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, επιτυγχάνεται η μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται η ιπποδύναμη για κάποια χρονική διάρκεια. Τα αυτοκίνητα πια μπορούν να αναγνωρίσουν πότε ο κινητήρας καταπονείται, όπως σε ένα αστικό περιβάλλον σε συνθήκες κίνησης, όπου το «σταμάτα-ξεκίνα» είναι μια ζόρικη διαδικασία. Εκεί αναλαμβάνει την δύσκολη δουλειά η ηλεκτρική υποβοήθηση, με ένα πιο αποδοτικό σύστημα «Stop-and-Go» λειτουργίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όταν είσαι σταματημένος στο φανάρι, ο κινητήρας σταματάει να δουλεύει εξοικονομώντας καύσιμο, ενώ όλες οι υπόλοιπες ηλεκτρικές λειτουργίες παραμένουν ενεργές με την βοήθεια του ήπιου υβριδικού συστήματος.
Τα ήπια υβριδικά έχουν μικρότερο κόστος αγοράς, τόσο από τα υβριδικά όσο και από τα Plug-In και δεν εξαιρούνται από της φορολογικές ελαφρύνσεις όπως τα αμιγώς ηλεκτρικά. Βέβαια όσο η τεχνολογία προχωράει τόσο οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα εξοπλίζουν περισσότερα μοντέλα με ήπια υβριδικά σύνολα, με μεγαλύτερη δύναμη και πιο αποδοτικά.