Είναι τα τέλη κυκλοφορίας κάτι που καθορίζει την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου;
Στην Βρετανία βάζουν τέλη στα ηλεκτρικά!
Οι Βρετανοί βάζουν τέλη κυκλοφορίας στα ηλεκτρικά. Το κάνουν γιατί είναι δίκαιο; Για να ανακόψουν τις πωλήσεις τους; Για να μαζέψει χρήμα το δημόσιο; Ή για να ικανοποιήσουν το λαϊκό αίσθημα; Και στην Ελλάδα, τι πρέπει να κάνουμε;
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο το θέλουν όλοι. Το θέλουν οι κυβερνήσεις για να πιάσουν τους στόχους ρύπων που έχουν συμφωνήσει. Το θέλουν οι εταιρείες για να αποσβέσουν την επένδυση εξέλιξης της νέας τεχνολογίας. Το θέλουμε εμείς για να καθαρίσουν οι πόλεις μας. Και το θέλουν οι επενδυτές για να χτίσουν υποδομές. Και το θέλουμε όλοι για να ξεμπερδεύουμε με τα καύσιμα, και την εξάρτηση από την εισαγωγή τους.
Έτσι τα ηλεκτρικά έρχονται με απαλλαγές σε φόρο, και ένας από αυτούς είναι και τα τέλη κυκλοφορίας. Όμως αυτές οι απαλλαγές δημιουργούν τριβές. Βλέπεις τα ηλεκτρικά είναι ακριβά. Και αυτός είναι και ο λόγος που γίνονται οι ελαφρύνσεις και δίνονται τα κίνητρα. Όμως ακόμη κι έτσι, παραμένουν ακριβά. Που σημαίνει πως είναι απρόσιτα για ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς, το μεγαλύτερο, μάλλον μερίδιο της αγοράς.
Που σημαίνει πως στα μάτια αυτής της μερίδας, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα αγοράζουν μόνο αυτοί που μπορούν, και μάλιστα με ελαφρύνσεις, που δεν ισχύουν για όσους δεν μπορούν. Όσοι δηλαδή όχι μόνο δεν θα πάρουν ηλεκτρικό, αλλά θα δώσουν το υστέρημά τους για κάτι φθηνότερο, και θα πρέπει να πληρώσουν και όλα τα «καπέλα» που θα γλιτώνουν οι άλλοι.
Και έτσι δημιουργούνται οι διαφορές, οι τριβές και οι γκρίνιες. Είναι όμως αυτά αρκετά για να αλλάξει η πολιτική στα τέλη κυκλοφορίας; Αυτή τη στιγμή, είναι λίγες οι χώρες που τα ηλεκτρικά πουλάνε τόσο, που τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας είναι σημαντικά. Είτε ως απώλεια όταν υπάρχει απαλλαγή, είτε ως έσοδα όταν δεν υπάρχει.
Αμφιλεγόμενη είναι και η αξία των τελών κυκλοφορίας σε σχέση με το κόστος ενός ηλεκτρικού. Αν έχεις 40-45.000 ευρώ, πόσο μετράς τα 130 ευρώ το χρόνο σε τέλη;
Η απόφαση των Βρετανών έγινε σε κλίμα έντονης οικονομικής ύφεσης, και τα έσοδα που αναμένονται από τα τέλη δεν έχουν τελικά τόση αξία όση έχει το λαϊκό αίσθημα που ικανοποιείται από το γεγονός ότι δεν γλιτώνουν κι άλλα λεφτά οι «πλούσιοι».
Είναι όμως έτσι; Και τελικά δεν πρέπει τα ηλεκτρικά, ως νέα τεχνολογία, να πριμοδοτούνται ώστε να προσελκύουν όσο περισσότερους γίνεται; Ακόμη και αν είναι ακριβά; Τι λέτε;