Έχει λόγο ύπαρξης η τετρακίνηση (4x4), ακόμα και αν την χρειαστείτε σπάνια στα ζόρια; Εσείς επιμένετε να την θέλετε στα αυτοκίνητα ή όχι;
Τετρακίνηση για χιόνια & λάσπες
Κάτι η κακοκαιρία με τα χιόνια που έρχονται και οι πιθανές δυσκολίες στους δρόμους κυρίως της Αττικής και της Εύβοιας, κάτι το γεγονός ότι βλέπουμε ολοένα και πιο συχνά ακραία καιρικά φαινόμενα στην Ελλάδα, η κουβέντα για την τετρακίνηση και την χρησιμότητά της επανέρχεται αναπόφευκτα στο τραπέζι.
Αλήθεια, πόσα τετρακίνητα αυτοκίνητα των περασμένων δεκαετιών θυμάστε; Και πόσα τετρακίνητα αυτοκίνητα μπορείτε να κατονομάσετε σήμερα; Μήπως η τετρακίνηση μας έχει αφήσει χρόνους; Κάποιοι υποστηρίζουν ότι δεν έχει πλέον λόγο ύπαρξης. Όμως γιατί πάει προς εξαφάνιση, όταν σε καταστάσεις, όπως αυτές των τελευταίων ημερών, είναι σχεδόν απαραίτητη;
Ας το πάρουμε από την αρχή. Τετρακίνηση δεν είχαν, ούτε έχουν, μόνο τα εκτός δρόμου οχήματα. Ήταν όμως τα πρώτα που έρχονταν στο νου για την κίνηση και στους δύο άξονες. Από τα σκληροτράχηλα εκτός δρόμου με τρία διαφορικά όπως τα Land Rover Defender, ή τα πιο «βασικά» εργαλεία, όπως το Lada Niva, αλλά και όλες οι ενδιάμεσες λύσεις, από τα Pick-Up μέχρι τα Range Rover και από τα Land Cruiser μέχρι τα Audi Q7, η τετρακίνηση ήταν ο κοινός παρονομαστής που έκανε αυτά τα μοντέλα θρυλικά.
Εντάξει, και σήμερα τα θηρία της κατηγορίας των SUV διατηρούν την εξελιγμένη τετρακίνηση, όμως η πλειοψηφία την «βγάζει» πλέον με πιο light εφαρμογές. Είτε με εμπρός κίνηση και έναν συμπλέκτη για μετάδοση πίσω, είτε με κίνηση μόνο στον εμπρός άξονα και τέλος.
Δεν χρειάζεται εξάλλου, αφού τα SUV πλέον δεν προορίζονται καν για εκτός δρόμου χρήση. Μερικοί υποστηρίζουν πως δεν χρειάζονται καν στο χιόνι, κάτι που το μαρτυρά η προτίμηση αρκετών Σκανδιναβών σε δικίνητα μοντέλα με χιονολάστιχα με καρφιά. Όμως, εκεί έχουν χιόνια για μήνες, ενώ στην Ελλάδα είναι ασύμφορο να έχεις μια έξτρα 4άδα χιονολάστιχα για μία, άντε δύο φορές το χρόνο που μπορεί να χιονίσει. Οπότε, η τετρακίνηση ξεπροβάλλει ως μια καλή λύση αφού μπαίνεις και σε λάσπη ή άμμο, αν έχεις ελαστικά all season.
Τετρακίνηση για πρεστίζ ή ουσία;
Κατά βάση η χρήση της τετρακίνησης σήμερα είναι σε μοντέλα που επιμένουν είτε λόγω κυβισμού και απόδοσης, οπότε η εμπρός κίνηση είναι εκτός τόπου και χρόνου, είτε λόγω πρεστίζ, γιατί τι θα αγοράσεις με 100+ χιλιάδες ευρώ σε SUV αν δεν έχει καν κίνηση 4x4.
Και ο περιορισμός της τετρακίνησης συνεχίζει και στις κατηγορίες που δεν την είχαν ανάγκη ποτέ. Όπως τα μεσαία και μεγάλα μοντέλα, κυρίως της Audi αλλά και των άλλων premium κατασκευαστών. Σαφώς οι εκδόσεις quattro υπάρχουν ακόμη, όπως υπάρχουν οι εκδόσεις x-Drive των σειρών 3 και 5 της BMW, και οι εκδόσεις 4Matic της Mercedes. Ακόμη όμως και το συνώνυμο της Audi, το quattro, δεν είναι πλέον ούτε στις δόξες του τεχνολογικά, αφού δεν κάνει πλέον χρήση torsen διαφορικών, ούτε όμως και στην πρώτη λίστα των προτιμήσεων, με τα προσθιοκίνητα να επικρατούν σαφώς στις πωλήσεις.
Γιατί από τη μία το κόστος και το βάρος, από την άλλη τα τεχνολογικά βοηθήματα και οι εξελιγμένη ανάρτηση, κάνουν την τετρακίνηση, το λιγότερο μη-απαραίτητη, ακόμη και όταν τα άλογα είναι πάνω από 250+. Για την BMW και την Mercedes οι πισωκίνητες εκδόσεις δεν είχαν ανάγκη «πρεστίζ» ούτως ή άλλως, οπότε το 4x4 παρέμενε στο όριο του «ειδικού».
Τι μένει λοιπόν για την τετρακίνηση; Με όλο και λιγότερα μοντέλα να προσφέρονται, όλο και λιγότερο κόσμο να τη χρειάζεται συχνά, και όλο και περισσότερη τεχνολογία να την υπερκαλύπτει, μήπως είναι από τις απώλειες που δεν θα λείψουν σε πολλούς; Ή μήπως σας λείπει ήδη και θα δίνατε πολλά για να είχατε ένα 4x4 τώρα με τα χιόνια; Τι λέτε;