Η ανάπτυξη της τεχνολογίας τα τελευταία 30 χρόνια είναι ραγδαία και αυτό το γεγονός δεν θα μπορούσε ανεπηρέαστο τον κόσμο του αυτοκινήτου. Τα τελευταία χρόνια, όλες και περισσότερες τεχνολογίες και gadget βρίσκουν θέση μέσα στα αυτοκίνητα με σκοπό να διευκολύνουν την καθημερινότητα οδηγών και επιβατών.
Σε σχέση με τότε... τώρα τα αυτοκίνητα είναι εξωγήινα
Πριν δούμε ποιες είναι οι νέες τεχνολογίες και τα συστήματα που έχουν εκτοξεύσει το hi-tech προφίλ των καινούριων αυτοκινήτων, αξίζει να πάρουμε μια βαθιά ανάσα και να κάνουμε μια σύντομη βουτιά στο παρελθόν και να θυμηθούμε τα αυτοκίνητα μέσα στα οποία μεγαλώσαμε ή κάναμε τις πρώτες μας βόλτες. Ήταν τότε που για να πας σε έναν καλοκαιρινό προορισμό έπρεπε να προμηθευτείς τον κατάλληλο χάρτη και να έχεις πρόχειρη μια τηλεκάρτα για να καλέσεις την οδική βοήθεια αν τυχόν σου τύχει κάποια αναποδιά στον δρόμο. Ήταν η εποχή που ένα αυτοκίνητο θεωρούταν σπουδαίο αν είχε air-condition, ήταν τουρμπάτο και αντί για κασετόφωνο, μπορούσε να «διαβάσει» CD...
Επιστροφή στην επιφάνεια και το 2023 με αυτοκίνητα που έχουν, στην πλειοψηφία τους, το δικό τους σύστημα πλοήγησης, συνδέονται ασύρματα με smartphone και έχουν διζωνικό ή ακόμη και τετραζωνικό κλιματισμό. Η διαφορά είναι μεγάλη.
Η πρώτη μεγάλη διαφορά που θα συναντήσει κάποιος ανοίγοντας μια πόρτα ενός καινούριου αυτοκινήτου το 2023 σε σχέση με το παρελθόν, ας μην κρυβόμαστε, είναι η παρουσία μιας, δύο ή και περισσότερων ψηφιακών οθονών. Παλιότερα, τα αυτοκίνητα είχαν αναλογικά όργανα για το στροφόμετρο, το οδόμετρο ή το ταχύμετρο αλλά σταδιακά με το πέρασμα των ετών, όλα ψηφιοποιήθηκαν. Πρώτα, είδαμε οθόνες στο ταμπλό, ενσωματωμένες ή όχι μέσα σε αυτό και μετά συναντήσαμε ψηφιακούς πίνακες οργάνων αλλά και Head-Up Display. Αποκορύφωμα θα λέγαμε πως είναι το Hyperscreen της Mercedes, μια ενιαία υπερ-οθόνη μήκους 141 εκ., με εμβαδό 2.432,11 τετραγωνικά εκατοστά που εκτείνεται σχεδόν σε όλο πλάτος του ταμπλό.
Οι οθόνες των καινούριων αυτοκινήτων ωστόσο δεν περιορίζονται στο να ενημερώνουν απλά τον οδηγό. Σε αυτές ενσωματώνονται συστήματα ψυχαγωγίας όπως το MBUX της Mercedes, το οποίο είναι σε θέση να υπακούει στις φωνητικές εντολές του οδηγού.
Κάμερες παντού!
Η τάση των τελευταίων ετών, με έγχρωμες οθόνες αφής υψηλής ευκρίνειας, που αντικαθιστούν τα πολλά κουμπιά, πλέον έχει περάσει στο επόμενο επίπεδο, όπου τα πάντα στο εσωτερικό του αυτοκινήτου γίνονται ψηφιακά.
Φτάσαμε στην εποχή που τα πιο πολλά μοντέλα χρησιμοποιούν οθόνες αφής ακόμα και για τον έλεγχο του κλιματισμού, ενώ δεν είναι λίγα τα αυτοκίνητα (Lexus ES, Honda e) που αντί για πλαϊνούς καθρέπτες, διαθέτουν κάμερες που προβάλλονται σε δύο οθόνες στην εσωτερικό της καμπίνας εκεί που βρίσκεται η κολόνα Α.
Τέλος αξίζει να αναφερθούμε στην κάμερα καταγραφής συμβάντων που λάνσαρε το Citroen C3. Μέσω αυτής, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να αποθηκεύει βίντεο ή φωτογραφίες από διάφορα συμβάντα στο δρόμο.
To παρκάρισμα έγινε παιχνιδάκι
Θυμάσαι που έκανες αγώνα για να παρκάρεις αν δεν είχες αμάξι με υδραυλικό τιμόνι; Tώρα, όχι μόνο δεν χρειάζεται να το κάνεις αυτό αλλά υπάρχουν ακόμη και αισθητήρες παρκαρίσματος που ειδοποιούν τον οδηγό σχετικά για την απόσταση του προφυλακτήρα εμπρός-πίσω σε σχέση με τα άλλα παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Μετά ήρθαν οι κάμερες οπισθοπορείας, που ορίζει μέχρι και τα όρια κινδύνου σε σχέση με την πορεία. Αυτές εξελίχθηκαν και απέκτησαν πανοραμική θέαση 360 μοιρών, Σήμερα εκτός από όλα αυτά έχουμε τα αυτοματοποιημένα συστήματα παρκαρίσματος, όπου το αυτοκίνητο κάνει όλη τη μανούβρα και ο οδηγός πατάει μόνο γκάζι και φρένο. Στο μέλλον δε θα κάνει ούτε αυτό!
Το αυτοκίνητο δεν ήταν ποτέ πιο έξυπνο!
Οι αυτοματοποιημένες διαδικασίες που κάνει το αυτοκίνητο «από μόνο του» είναι ήδη αρκετές. Ποιο είναι το επόμενο βήμα; Μα φυσικά το αυτοκίνητο να κινείται μόνο του.
Και μπορεί η πλήρως αυτόνομη οδήγηση να υπάρχει και να δοκιμάζεται, χωρίς ακόμα να έχει περάσει σε αυτοκίνητο παραγωγής, ωστόσο πολλά στοιχεία της σε κάποιο βαθμό είναι ήδη διαθέσιμα στα περισσότερα αυτοκίνητα της αγοράς και κάνει την οδήγηση πιο εύκολη αλλά και πιο ασφαλή. Ενδεικτικά κάποια από τα νέα συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης οδήγησης είναι:
Σύστημα αναγνώρισης σήμανσης Κ.Ο.Κ.
«Έξυπνα» φώτα με κατευθυνόμενη δέσμη
Adaptive Cruise Control
Σύστημα νυκτερινής όρασης
Σύστημα ανίχνευσης πεζών
Σύστημα προετοιμασίας αυτοκινήτου για ενδεχόμενη σύγκρουση
Σύστημα αφύπνισης του οδηγού
Σύστημα αποφυγής ακούσιας αναχώρησης από τη λωρίδα
Σύστημα επισήμανσης των τυφλών σημείων του οχήματος
Επικοινωνείς με το αυτοκίνητο από το κινητό σου
Δεν θυμάσαι πόση βενζίνη έχεις στο ρεζερβουάρ και αν το κλείδωσες όταν έφυγες; Tώρα υπάρχει απάντηση και σε αυτό το πρόβλημα. Εφαρμογές όπως το FordPass (κάθε εταιρεία έχει τη δική της) λύνουν τα χέρια των οδηγών, αφού ο ιδιοκτήτης μπορεί να παραμένει συνδεδεμένος με το αυτοκίνητό του από οπουδήποτε και να έχει την δυνατότητα να το κλειδώσει ή να το ξεκλειδώσει από μακριά, να ρυθμίσει την θερμοκρασία της καμπίνας, να ελέγξει την πίεση των ελαστικών και την στάθμη της βενζίνης στο ρεζερβουάρ αλλά και να εκκινεί τον κινητήρα ασύρματα. Το σύστημα SecuriAlert της Ford μπορεί να προσφέρει επιπλέον ηρεμία στον ιδιοκτήτη καθώς, χρησιμοποιώντας του αισθητήρες του οχήματος μπορεί να παρακολουθεί κάθε προσπάθεια εισόδου στο όχημα –ακόμα και αν χρησιμοποιείται κλειδί– και να στέλνει ειδοποιήσεις στο τηλέφωνο του χρήστη.
Τα σημερινά αυτοκίνητα είναι σαν να ήρθαν από τον ¶ρη!
- Από τα αναλογικά όργανα και τα κουμπιά στις οθόνες
- Κάμερες και σένσορες για να παρκάρεις στο λεπτό!
- Αμάξια «αστακοί» που κινούνται σχεδόν μόνα τους
- Το αυτοκίνητο... στο «χέρι» σου!
Εσύ είσαι φαν των οθονών και της τεχνολογίας ή δεν αυτά σε αφήνουν πλήρως αδιάφορο και σε νοιάζει μόνο να έχει ένα καλό radio/CD;