Τα iphone κατασκευάζονται στην Κίνα και δεν είναι κινέζικα. Όμως κανείς δεν έχει να τους προσάψει ότι δεν είναι premium, ότι δεν έχουν κορυφαία τεχνολογία ή ότι δεν είναι τα καλύτερα κινητά στην κατηγορία τους.
Ομοίως και τα Huawei. Κατασκευάζονται εκεί, αυτά βέβαια είναι κινέζικα, αλλά έχουν καταφέρει να κερδίσουν τους αγοραστές τόσο με το value for money, όσο και την ποιότητα κατασκευής τους. Είναι κινεζιές ευρωπαϊκών προδιαγραφών, και όχι κινεζιές καμαρωτές που αγοράζεις στους πάγκους λαϊκής, δουλεύουν στο αυτοκίνητο και μέχρι να φτάσεις σπίτι έχουν χαλάσει. Γιατί κακά τα ψέματα, τα κινεζικά προϊόντα έχουν κακή φήμη. Είτε ότι είναι κακές αντιγραφές, είτε ότι χαλάνε αμέσως.
Ας αφήσουμε όμως τα ηλεκτρονικά προϊόντα. Τι γίνεται με τα κινέζικα αυτοκίνητα, και μάλιστα τα ηλεκτρικά; Σε δύο χρόνια τα ηλεκτρικά οχήματα θα έχουν τον πρώτο λόγο στην αυτοκίνηση, και άρα τα ηλεκτρικά από την Κίνα θα πουλιούνται και εδώ στην Ευρώπη. Σημειώστε οι Κινέζοι είναι μπροστά στα ηλεκτρικά...
Όμως εδώ, στην Ευρώπη, τα κινέζικα αυτοκίνητα έχουν προς το παρόν τη φήμη των κακών αντιγραφών (βλέπε για παράδειγμα το Landwind X7 που είναι αντιγραφή του Range Rover Evoque και αιτία μέχρι και για δικαστικές διαμάχες μεταξύ των εταιρειών), όπως και των αυτοκινήτων που είναι φθηνά και πολύ κακά ποιοτικά.
Είναι όμως όλα τα κινέζικα αυτοκίνητα… κινεζιές καμαρωτές;
Πριν λίγες ημέρες άνοιξε τις πύλες της η 18η Έκθεση Αυτοκινήτου της Σαγκάης, η οποία εναλλάσσεται κάθε χρόνο με αυτή του Πεκίνου και είναι μια από τις σημαντικότερες Εκθέσεις Αυτοκινήτου διεθνώς. Το AutoΤρίτη ήταν το μοναδικό ελληνικό μέσο που βρέθηκε εκεί, και μάλιστα είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε αρκετά κινεζικά αυτοκίνητα και οφείλουμε να ομολογήσουμε πως τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι.
Ναι, υπάρχουν κακές αντιγραφές και χείριστης ποιότητας αυτοκίνητα, υπάρχουν όμως και μερικά κινεζικά οχήματα ευρωπαϊκών προδιαγραφών.
Η Weltmeister κατασκευάζει το EX5 για παράδειγμα, ένα μεσαίο, ηλεκτρικό SUV που αποδίδει 217 ίππους, έχει αυτονομία 460 χιλιόμετρα, πολύ καλή ποιότητα κατασκευής, είναι καλό στο δρόμο (το οδηγήσαμε) και κοστίζει 30.400 ευρώ. Εμείς θα το αγοράζαμε αν υπήρχε στην Ελλάδα.
Ή η διάσημη για τα ηλεκτρικά της Nio. η οποία έχει το ES8, που αποτελεί ουσιαστικά ανταγωνιστή του Tesla Model X και να είμαστε ειλικρινείς, αξίζει περισσότερο από αυτό τα 60.300 ευρώ που κοστίζει.
Φυσικά, στο ταξίδι μας στην Κίνα δοκιμάσαμε και μερικές κακές αντιγραφές, όπως το BAIC EU5 που εκτός από φθηνή αντιγραφή μοντέλων της Mercedes, χάλασε κατά τη διάρκεια της δοκιμής και μας άφησε στο δρόμο…
Με λίγα λόγια δηλαδή, υπάρχουν κινέζικα αυτοκίνητα που μπορούν να σταθούν στην αγορά της Ευρώπης. Ειδικά μερικά ηλεκτρικά, αφού όπως είπαμε η κινεζική αγορά είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο.
Το ερώτημα, λοιπόν, είναι σαφές: Εσείς είστε έτοιμοι να αγοράσετε ένα κινέζικο αυτοκίνητο ευρωπαϊκών προδιαγραφών ή έχετε ενστάσεις; Τι θα κοιτάξετε και μέχρι που είστε διατεθειμένοι να ρίξετε νερό στο κρασί σας, δεδομένου ότι η τιμή είναι πολύ πιο ανταγωνιστική;
Ισως έχετε δίκιο, σε όσα γράφετε, ίσως όχι. Το ερώτημα πάντα παραμένει σε τι τιμή αγοράζω τι. Αν η τιμή του ''κινέζικου'' είναι αρκετά κοντά στα ευρωπαϊκά, τότε θα πρέπει να είναι παρεμφερές.
Αν πωλείται στα μισά, θα είναι μάλλον προβληματικό και αν είναι φτηνό θα είναι κάκιστης ποιότητας, όπως υποθέτω συμβαίνει για τα πάντα ανεξαρτήτως κατασκευαστή.
Η διαφορά τιμής είναι λοιπόν σχετική. Τα παλαιά Ιαπωνικά και κορεάτικα ήταν πολύ γερά, αλλά κάκιστα στον δρόμο, σκοτώστρες, αν έτυχε να τα γνωρίσετε το ξέρετε, ενώ μερικά, νομίζω είναι ακόμα σχεδόν έτσι. Αρα, τα πάντα εξαρτώνται από το τι ζητά κανείς και πόσα είναι διατεθειμένος να πληρώσει.
Θεωρώ βέβαια ότι ακόμα και Ευρωπαϊκές premium φίρμες δεν έχουν εδώ και χρόνια την ποιότητα που θα έπρεπε να έχουν και πολλά μοντέλα τους είναι υπερεκτιμημένα και υπερτιμολογημένα, σε σχέση με τα υλικά κατασκευής τους και τα προβλήματα που παρουσιάζουν, αλλά ίσως είναι ασφαλέστερα, τόσο παθητικά, όσο και ενεργητικά, από τα πιό φθηνά με τους αναιμικούς κινητήρες και τις χαμηλές ρεπρίζ.
Ας μην ξεχνάμε από το αρχικό στάδιο των "κακών αντιγράφων" πέρασαν διαδοχικά τόσο τα Ιαπωνικά όσο και τα Κορεάτικα αυτοκίνητα. Σήμερα πάντως με τη σχεδίαση (συνήθως) στην Ευρώπη και την σε μεγάλο ποσοστό αυτοματοποιημένη κατασκευή, όπου και να κατασκευαστεί το αυτοκίνητο μπορεί να είναι εξίσου καλό, αλλά στην περίπτωση αυτή δεν πρόκειται να είναι και πολύ φθηνότερο.
...προσωπικά κινεζιές που οδήγησα για να έχω μια εικόνα, κ.τ.λ. δεν έμεινα ευχαριστημένη, ΠΑΡΑΔΕΧΟΜΑΙ ΟΜΩΣ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ... όσο για αυτό που λέτε, αν είναι κάτι αξιόλογο... με τον καιρό έρχονται όμως τα καλύτερα...
Αν κάτι είναι αξιόπιστο και οικονομικό, ανεξαρτήτως προέλευσης, δεν υπάρχει λόγος να μην το αγοράσεις. Από εκεί και πέρα είναι καθαρά θέμα γούστου και προτεραιότητας. Αυτοί που θέλουν το κάτι παραπάνω σε ποιότητα, εξοπλισμό, πρεστίζ κτλ, θα πληρώσουν και κάτι παραπάνω. Αυτοί που θέλουν απλά ένα αξιόπιστο - οικονομικό όχημα που να εξυπηρετεί τις ανάγκες τους, θα κινηθούν ανάλογα...
Ισως έχετε δίκιο, σε όσα γράφετε, ίσως όχι. Το ερώτημα πάντα παραμένει σε τι τιμή αγοράζω τι. Αν η τιμή του ''κινέζικου'' είναι αρκετά κοντά στα ευρωπαϊκά, τότε θα πρέπει να είναι παρεμφερές. Αν πωλείται στα μισά, θα είναι μάλλον προβληματικό και αν είναι φτηνό θα είναι κάκιστης ποιότητας, όπως υποθέτω συμβαίνει για τα πάντα ανεξαρτήτως κατασκευαστή. Η διαφορά τιμής είναι λοιπόν σχετική. Τα παλαιά Ιαπωνικά και κορεάτικα ήταν πολύ γερά, αλλά κάκιστα στον δρόμο, σκοτώστρες, αν έτυχε να τα γνωρίσετε το ξέρετε, ενώ μερικά, νομίζω είναι ακόμα σχεδόν έτσι. Αρα, τα πάντα εξαρτώνται από το τι ζητά κανείς και πόσα είναι διατεθειμένος να πληρώσει. Θεωρώ βέβαια ότι ακόμα και Ευρωπαϊκές premium φίρμες δεν έχουν εδώ και χρόνια την ποιότητα που θα έπρεπε να έχουν και πολλά μοντέλα τους είναι υπερεκτιμημένα και υπερτιμολογημένα, σε σχέση με τα υλικά κατασκευής τους και τα προβλήματα που παρουσιάζουν, αλλά ίσως είναι ασφαλέστερα, τόσο παθητικά, όσο και ενεργητικά, από τα πιό φθηνά με τους αναιμικούς κινητήρες και τις χαμηλές ρεπρίζ.
Ας μην ξεχνάμε από το αρχικό στάδιο των "κακών αντιγράφων" πέρασαν διαδοχικά τόσο τα Ιαπωνικά όσο και τα Κορεάτικα αυτοκίνητα. Σήμερα πάντως με τη σχεδίαση (συνήθως) στην Ευρώπη και την σε μεγάλο ποσοστό αυτοματοποιημένη κατασκευή, όπου και να κατασκευαστεί το αυτοκίνητο μπορεί να είναι εξίσου καλό, αλλά στην περίπτωση αυτή δεν πρόκειται να είναι και πολύ φθηνότερο.
...προσωπικά κινεζιές που οδήγησα για να έχω μια εικόνα, κ.τ.λ. δεν έμεινα ευχαριστημένη, ΠΑΡΑΔΕΧΟΜΑΙ ΟΜΩΣ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ... όσο για αυτό που λέτε, αν είναι κάτι αξιόλογο... με τον καιρό έρχονται όμως τα καλύτερα...
Αν κάτι είναι αξιόπιστο και οικονομικό, ανεξαρτήτως προέλευσης, δεν υπάρχει λόγος να μην το αγοράσεις. Από εκεί και πέρα είναι καθαρά θέμα γούστου και προτεραιότητας. Αυτοί που θέλουν το κάτι παραπάνω σε ποιότητα, εξοπλισμό, πρεστίζ κτλ, θα πληρώσουν και κάτι παραπάνω. Αυτοί που θέλουν απλά ένα αξιόπιστο - οικονομικό όχημα που να εξυπηρετεί τις ανάγκες τους, θα κινηθούν ανάλογα...