Θες ηλεκτρικό αλλά φοβάσαι τη μπαταρία; Έτσι θα κρατήσει περισσότερα χρόνια
- Εγγύηση για 8 χρόνια. Τον πρώτο χρόνο ίσως χάσει ακόμα και το 8% της υγείας της
- Κάνε μεγάλους κύκλους φόρτισης, παρά μικρούς & συχνούς
- «Σωστή φόρτιση»: Προτιμάς wallbox ή απλή πρίζα. Το 20-80% η ιδανική φόρτιση
- Φόρτιζε σε ταχυφορτιστή μόνο σε ταξίδια και ποτέ με μπαλαντέζα
Εγγύηση για 8 χρόνια. Τον πρώτο χρόνο ίσως χάσει ακόμα και το 8% της υγείας της
Το πιο ακριβό στοιχείο ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι οι μπαταρίες. Αυτές είναι ιόντων λιθίου και όπως και στα κινητά μας smartphone ο τρόπος φόρτισής τους επηρεάζει τη μακροζωία τους. Οι κατασκευαστές καλύπτουν με εγγύηση τις μπαταρίες των ηλεκτρικών τους οχημάτων συνήθως για 8 χρόνια ή για 160.000 χιλιόμετρα κάτι που σημαίνει πως αν η χωρητικότητα των στοιχείων τους έχει μειωθεί σε ποσοστό 30% επί της αρχικής τιμής τους, αντικαθίστανται.
Η χωρητικότητα της μπαταρίας μειώνεται στο 70 με 80% με την πάροδο του χρόνου, ανάλογα με τον τύπο φόρτισης, τον αριθμό των κύκλων φόρτισης ή το στιλ οδήγησης, ενώ κατά μέσο όρο οι μπαταρίες ενός BEV αυτοκινήτου (ηλεκτρικού), χάνουν το 2,3% της χωρητικότητάς του κάθε έτος. Ωστόσο, έχει παρατηρηθεί πως παρότι τον πρώτο χρόνο η υγεία μιας μπαταρίας μπορεί να πέσει αρκετά (ονομάζεται degradation), ακόμα και κατά 8%, στη συνέχεια αυτή η «πτώση» είναι πολύ χαμηλότερη, ακόμα και κάτω από 1%/χρόνο. Αυτό σημαίνει πως με τη σωστή φόρτιση στη σωστή στιγμή, μπορούμε να κερδίσουμε τα διπλά χρόνια ζωής για την μπαταρία του. Ας δούμε πως γίνεται αυτό.
Κάνε μεγάλους κύκλους φόρτισης, παρά μικρούς & συχνούς
Ο κύκλος λειτουργίας μιας μπαταρίας, είναι η διαδικασία κατά την οποία διεξάγεται μία πλήρης φόρτιση και εκφόρτιση σε συγκεκριμένο ποσοστό της χωρητικότητας και σε καθορισμένες συνθήκες. Όσο μεγαλύτερο είναι το ποσοστό εκφόρτισης, τόσο λιγότεροι οι κύκλοι ζωής της μπαταρίας. Κάθε φορά λοιπόν που συνδέουμε την πρίζα στο αυτοκίνητο, ξεκινάμε έναν νέο κύκλο φόρτισης. Σκεφτείτε πως ένας κύκλος με βάθος εκφόρτισης 80%, ισοδυναμεί στην πράξη με δύο κύκλους με βάθος εκφόρτισης 40% ή με δέκα κύκλους με βάθος εκφόρτισης 8%. Για το λόγο αυτό είναι προτιμότερο να κάνουμε μεγάλους και πλήρεις κύκλους παρά συχνούς, μικρούς κύκλους.
«Σωστή φόρτιση»: Προτιμάς wallbox ή απλή πρίζα. Το 20-80% η ιδανική φόρτιση
Ο πιο ασφαλής τρόπος για την φόρτιση της μπαταρίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μέσω wallbox ή ακόμα και από οικιακή πρίζα. Επειδή, ωστόσο, η δεύτερη περίπτωση απαιτεί πολλές ώρες, η χρήση wallbox κρίνεται η καλύτερη. Εναλλακτικά υπάρχει και η επιλογή μιας ενισχυμένης σούκο, που μπορεί να φέρει μια ενδιάμεση ταχύτητα φόρτισης (σε σχέση με απλή πρίζα και wallbox).
Σε γενικές γραμμές ισχύει πως ένα επίπεδο φόρτισης από το 20 έως το 80% είναι το βέλτιστο για μια μπαταρία ηλεκτρικού αυτοκινήτου, όπως ακριβώς και για τις κινητές φορητές συσκευές που χρησιμοποιούμε. O κανόνας λοιπόν είναι πως δεν αφήνω το αυτοκίνητο να αποφορτίσει πλήρως και δεν το φορτίζω αν έχω ποσοστό έως 80%. Εκτός από τη «ζημιά» που κάνει σε βάθος χρόνου στις μπαταρίες, είναι χαρακτηριστικό πως η φόρτιση απαιτεί δυσανάλογα περισσότερο χρόνο, τόσο για να φτάσει από το 0 στο 20%, όσο και από το 80 έως το 100%.
Φόρτιζε σε ταχυφορτιστή μόνο σε ταξίδια και ποτέ με μπαλαντέζα
Τα ακραία επίπεδα φόρτισης που προσφέρουν οι ταχυφορτιστές, μειώνουν τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας εξαιτίας των υπερβολικά υψηλών ή πολύ χαμηλών τάσεων εντός των κυψελών. Για το λόγο αυτό λοιπόν, καλό είναι να αποφεύγονται εκτός κι αν είναι αναγκαίο για την πραγματοποίηση ενός ταξιδιού.
Τέλος, άλλος ένας παράγοντας που επηρεάζει τη ζωή των μπαταριών και έχει γενικά αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, είναι οι ακραίες θερμοκρασίες το καλοκαίρι ή το χειμώνα. Αντιστοίχως, για να κάνεις μια ασφαλή φόρτιση χωρίς απρόοπτα, δεν πρέπει να χρησιμοποιείς μπαλαντέζα και να προσέχεις να μην κάνει «σπείρωμα» το καλώδιο φόρτισής του γιατί έτσι δυσκολεύει τη φόρτιση και αναπτύσσονται μεγάλες θερμοκρασίες, με αποτέλεσμα να διακοπεί η φόρτιση.