Κοιτάτε τα πέντε αστέρια με κάθε κόστος; Και τελικά πόσο το μετράτε το EuroNCAP;
Τι αξία έχει σήμερα το «πεντάστερο» στο EuroNCAP;
4.174 Επισκέψεις στο άρθρο (15/12/2014)
Ήταν μόδα και πέρασε άραγε η πεντάστερη επιτυχία στις δοκιμές του EuroNCAP; Ή μήπως εμείς ξεχάσαμε να ασχοληθούμε όσο μετρούσαμε τα ψιλά για την βενζίνη και μας έκαιγε μόνο η κατανάλωση; Μήπως τώρα που το αυτοκίνητο αρχίζουμε να το ξαναβλέπουμε ολόκληρο και όχι ως μηχανή που καίει λεφτά… μήπως να ρίξουμε ξανά μια ματιά στο ποιος κάνει καλύτερη δουλειά στην ασφάλεια;
Και μετά έγιναν όλα τα αυτοκίνητα πεντάστερα. Μέχρι το 2007 η συντριπτική πλειοψηφία των μοντέλων που λανσάρονταν στην αγορά πετύχαινε τα πέντε αστέρια. Όταν όμως όλα είναι «πρώτα», ποια είναι τα καλύτερα και ποια είναι τα «λιγότερο καλύτερα»; Και έτσι το EuroNCAP άλλαξε.
Τα κριτήρια που έχει θέσει το EuroNCAP σήμερα για να πετύχει ένα αυτοκίνητο τα πέντε αστέρια είναι τόσο αυστηρά που μόνο μια χούφτα το καταφέρνει. Αλλοι μένουν στα τέσσερα. Και δεν είναι κι άσχημα. Από τα αυτοκίνητα που είχαν εύκολα τα πέντε αστέρια στο προηγούμενο τεστ, κανένα σήμερα δεν θα έπιανε ούτε τα τρία. Δεν συγκρίνεται η δυσκολία. Και έτσι οι κατασκευαστές ζυγίζουν τις προτεραιότητές τους.
Βλέπεις τα αστέρια του EuroNCAP δεν προκύπτουν από τη δοκιμή, όπως πολλοί νομίζουν. Τα αστέρια του EuroNCAP σχεδιάζονται στις προδιαγραφές του αυτοκινήτου από την πρώτη μέρα της εξέλιξής του. Οι κατασκευαστές αποφασίζουν αν το νέο τους μοντέλο θα γίνει τετράστερο ή πεντάστερο. Δεν πάνε στην τύχη. Σε αυτή την απόφαση πρώτο λόγο έχει το κόστος, αλλά και το κοινό στο οποίο απευθύνεται το εν λόγω μοντέλο. Και είπαμε, τέσσερα αστέρια σήμερα είναι πολύ ασφαλή. Τα πέντε φυσικά είναι καλύτερα. Απλά κοστίζουν.
Το θέμα είναι, πόση σημασία έχουν για εμάς. Γιατί σήμερα ένα τετράστερο μοντέλο είναι απόλυτα ασφαλές. Το ερώτημα είναι κατά πόσο μας ικανοποιεί εμάς να γνωρίζουμε ότι θα μπορούσαμε να διαλέξουμε ένα άλλο που είναι ασφαλέστερο. Εσείς λοιπόν πως το βλέπετε; Κοιτάτε τα πέντε αστέρια με κάθε κόστος; Και τελικά πόσο το μετράτε το EuroNCAP;
Το μέλλον στην ασφάλεια των οχημάτων αυτή τη στιγμή το δείχνει το NIHS στις ΗΠΑ όπου μεταξύ άλλων, κάνει και ένα crash test με 65 χλμ. με 15% εμπρόσθια κάλυψη που αναπαριστά πλήρως πλαγιομετωπικές συγκρούσεις και συγκρούσεις σε δέντρα και στύλους. Λίγα αυτοκίνητα περνάνε επιτυχώς αυτό το τεστ και πρέπει να είναι αρκετά ασφαλή καθώς ο πήχης είναι ιδιαίτερα ψηλά και ανταποκρίνεται πλέον σε πραγματικές συνθήκες.
Εχει πολυ μεγαλη σημασια να αξιολογηθει ενα αυτοκινητο με 5 αστερια στις δοκιμες προσκρουσης του Euro NCAP γιατι ετσι φαινεται η μεγαλη προσοχη και εργασια που εκανε ο εκαστοτε κατασκευαστης στα επιμερους συστηματα ασφαλειας και δομης του αυτοκινητου. Παντως σημερα ακομη και αν ενα αυτοκινητο αξιολογηθει με 4 αστερια δεν σημαινει οτι ειναι λιγοτερο ασφαλες απλα οτι εχει καποιες ασημαντες ελλειψεις οπως για παραδειγμα ελλειψη βομβητη ζωνων.
Η πραγματικότητα είναι πως με την έλλειψη ρευστού χρήματος το κεφάλαιο ¨ασφάλεια¨στην αγορά αυτοκινήτου πέρασε σε δεύτερη μοίρα, αφού ως πρώτο κριτήριο βάλαμε τί άλλο, την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων. Ο καιρός όμως πέρασε και αφού πλέον όλα τα καινούρια συμβατικά αυτοκίνητα είναι οικονομικά σε χρήση είναι λογικό να αρχίσουν να μας ενδιαφέρουν και πάλι άλλες σημαντικές πληροφορίες όπως το αν είναι αρκετά ασφαλές ή όχι. Ευτυχώς την δουλειά για εμάς την κάνουν και πολύ καλά μάλιστα οργανισμοί όπως ο EuroNCAP και έτσι εμείς βλέπουμε και συγκρίνουμε τα τελικά αποτελέσματα και είμαστε σε θέση να αποφασίσουμε τί μας κάνει και τί όχι. Το αν ένα μοντέλο κριθεί τετράστερο ή πεντάστερο, κατα την γνώμη λίγη σημασία έχει γιατί εφ΄όσον έχει θεσπίσει η Ευρώπη συγκεκριμένους νόμους για την ασφάλεια που θα παρέχουν τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται εντός αυτής τότε πιστεύω πως όντως είναι αρκετά ασφαλής οποιαδήποτε επιλογή.
Τα σημερινά αστέρια διαμορφώνονται από τέσσερεις παράγοντες ασφάλειας: ενηλίκων, παιδιών, πεζών και συστήματων. Συνεπώς, αν θέλει να δόσει κάποιος βαρύτητα πχ μόνο την αντοχή του αμαξώματος, θα πρέπει να ψάξει στο internet αναλυτικά τα αποτελέσματα της πρώτης κατηγορίας και από εκεί και πέρα να αποφασίσει ανάλογα και για τους άλλους παράγοντες.