Έχουμε ακούσει ξανά για τα «XL» ελαστικά που προορίζονται να μεταφέρουν έξτρα φορτίο (Extra Load). Πόσοι όμως γνωρίζουμε για την πιο ανθεκτική κατηγορία των «HLC» που μπορούν να κουβαλήσουν χωρίς πρόβλημα ακόμη βαρύτερα αυτοκίνητα;
«Εξηλεκτρισμός» σημαίνει περισσότερο βάρος
Καλή η οικονομία καυσίμου που πετυχαίνεις με τα υβριδικά αυτοκίνητα, φιλόδοξο το πλάνο καθιέρωσης αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων στα χρόνια που ακολουθούν. Η νέα εποχή της αυτοκίνησης δημιουργεί προκλήσεις σε όλους τους τομείς, ακόμη και στο πεδίο των ελαστικών. Οι κατασκευαστές «ψάχνονται» διαρκώς και προσπαθούν να προσαρμόσουν τα προϊόντα τους στις νέες απαιτήσεις. Οι υψηλές επιδόσεις, ο χαμηλός θόρυβος κύλισης και η αυτονομία είναι παράμετροι που βάζει κανείς στο τραπέζι, ταυτόχρονα όμως και το μεγαλύτερο βάρος των μοντέλων «αναγκάζει» σε βελτιώσεις.
Είτε μιλάμε για αυτοφορτιζόμενα υβριδικά, είτε πολύ περισσότερο αμιγώς ηλεκτρικά, το βάρος αυξάνεται προοδευτικά λόγω της μπαταρίας υψηλής χωρητικότητας ιόντων λιθίου. Συν τοις άλλοις, εκτός των EVs και των full hybrid, αυξάνονται και τα μεγάλα SUV, για αυτό και υπάρχει η ανάγκη κάλυψη των απαιτήσεων με μία νέα κατηγορία ελαστικών.
Συγκριτικά με ένα συμβατικό ελαστικό (αριστερά), ένα HLC λάστιχο (δεξιά) παράγει λιγότερη θερμότητα, έχει μικρότερη καταπόνηση και μεγαλύτερη αντοχή στο υψηλό φορτίο, όπως φαίνεται από τα λιγότερα «κόκκινα σημεία» πίεσης.
Μέχρι πρότινος, για τον σκοπό αυτό υπήρχαν τα «XL» (Extra Load) ελαστικά τα οποία και προορίζονταν για τη μεταφορά έξτρα φορτίου. Συγκριτικά με τα συμβατικά λάστιχα, τα XL είναι ενισχυμένα ώστε να αντέχουν το επιπρόσθετο φορτίο. Αυτή η ενίσχυση γίνεται με διάφορους τρόπους, με τον πιο συνηθισμένο να είναι με την πρόσθεση στιβαρών υλικών στα πλαϊνά του ελαστικού, κάνοντας τα πιο σκληρά.
Επειδή, όμως, τα αυτοκίνητα γίνονται ακόμη πιο βαριά, XL ελαστικά δυσκολεύονται να διατηρήσουν υψηλή χωρητικότητα φορτίου και χαρακτηριστικά επιδόσεων. Κάπως έτσι, καθιερώνεται ως νέο μέγεθος ελαστικού για τα επιβατικά αυτοκίνητα βαρέως τύπου τα «HLC», μία κατηγορία πάνω από τα XL. Η ονομασία τους υποδηλώνει και τον χαρακτήρα τους, τη μεταφορά όγκου υψηλού φορτίου (High Load Capacity), καθώς έχουν μεγαλύτερη χωρητικότητα φορτίου από τα συμβατικά ελαστικά XL. Αυτό, εξάλλου, αποτυπώνεται και στα πρότυπα ETRTO, τις νόρμες προτύπων ελαστικών που έχει θεσπίσει ο Ευρωπαϊκός Τεχνικός Οργανισμός Ελαστικών και Τροχών.
Πόσο καλύτερα είναι τα HLC ελαστικά;
Ένα μέτρο σύγκρισης σε σχέση με τα XL ελαστικά δείχνει πού διαφέρει και η κάθε κατηγορία. Συγκρίνοντας τις χωρητικότητες των ελαστικών διαστάσεων 275/35R23, τα συμβατικά ελαστικά XL έχουν δυνατότητα φορτίου 900 kg (δείκτης φορτίου 104), ενώ τα ελαστικά HLC έχουν δυνατότητα φορτίου 1.000 kg (δείκτης φορτίου 108). Τα ελαστικά HLC υποδεικνύονται με «HL» στην αρχή των περιγραφών μεγέθους.
Μπήκε στο παιχνίδι η Yokohama, τι κερδίζω με τα HLC
Θέλοντας να ανταποκριθεί στις αγοραστικές προκλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων και των μεγάλων SUV η Yokohama αποφάσισε να επενδύσει στην κατασκευή και τις πωλήσεις των HLC ελαστικών. Για την δημιουργία τους απαιτούνται προηγμένες τεχνολογικές τεχνικές που διασφαλίζουν μια ισορροπία μεταξύ αντοχής φορτίου και άλλων χαρακτηριστικών απόδοσης. Διότι τα HLC ελαστικά πρέπει αφενός να έχουν υψηλή αντοχή στο φορτίο, αφετέρου να διατηρούν χαμηλό θόρυβο κύλισης και σταθερότητα χειρισμού. Αξιοποιώντας τα αποτελέσματα προσομοιώσεων αστοχιών, η Yokohama Rubber ανέπτυξε ειδικό προφίλ για ελαστικά HLC τα οποία διαφέρουν από τα συμβατικά στην περιορισμένη καταπόνηση από υψηλά φορτία και στην λιγότερη παραγωγή θερμότητας. Κάθε HLC λάστιχο έχει υψηλή πίεση αέρα (290 kPa), λεπτομέρεια που αναγράφεται με μικρούς χαρακτήρες στο πλάι του ελαστικού σε KPA ή PSI (100 kPa = 1 bar και 14,50 PSI = 1 bar).