Tα τρία κεφαλαία γράμματα «GTI» είναι συνυφασμένα εδώ και παρά πολύ καιρό με τις εκδόσεις επιδόσεων των μοντέλων της Volkswagen. Το Golf ήταν το πρώτο που έλαβε το έμβλημα πάνω στο αμάξωμά του όταν το 1976, όταν η φίρμα αποφάσισε να του προσφέρει μια πιο γρήγορη έκδοση. Τις επόμενες δεκαετίες η VW έκανε το ίδιο και για άλλα μοντέλα της γκάμας της, την ίδια στιγμή που και οι περισσότερες άλλες mainstream εταιρείες ακολούθησαν το παράδειγμά της λανσάροντες τις δικές τους σπορ εκδόσεις για τα πιο ισχυρά μοντέλα τους.
Με έμπνευση από την Maserati Πώς ξεκίνησε όπως το όνομα «GTI»; Από πού προήλθε; Oι περισσότερες αναφορές συγκλίνουν στο ότι το ακρωνύμιο «GTI» υιοθετήθηκε πρώτη φορά από την Maserati το 1961 στην 3500 (ως GTi: Gran Turismo Iniezione) για να δείξει ότι σε σχέση με την 3500 GT, η νέα έκδοση έφερε σύστημα έμμεσου ψεκασμού του καυσίμου και όχι καρμπυρατέρ. Αλλωστε η λέξη Iniezione που χρησιμοποίησε η Maserati σημαίνει έγχυση (ή αλλιώς ψεκασμός στα αυτοκίνητα).
Ψεκασμός αντί καρμπυρατέρ και στα VW Η Volkswagen λοιπόν υιοθέτησε την ονομασία αυτή ως Grand Touring Injection στο Golf θέλοντας να δείξει πως το μοτέρ της έκδοσης αυτής εξοπλιζόταν με τεχνολογία άμεσου ψεκασμού καυσίμου. Είναι μάλλον περιττό να σημειώσουμε πως το μοντέλο έγινε αμέσως εμπορική επιτυχία αφού μπορούσε να συνδυάσει την πρακτικότητα και τον μεγάλο χώρο αποσκευών με επιδόσεις που πλησίαζαν τα σπορ αυτοκίνητα της εποχής.
GTI, GTi, RS, Type R & ST Στις μέρες μας, οι περισσότερες εταιρείες λανσάρουν σπορ εκδόσεις στα ευρείας παραγωγής μοντέλα τους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι εκδόσεις GTi της Peugeot, οι RS εκδόσεις της Audi ή της Renault, τα Honda Type R, τα αγαπημένα ST & RS της Ford και ούτω κάθε εξής.