Θυμάστε όταν η SEAT ήταν το alter ego της Fiat και μαζί αποτελούσαν το μεσογειακό αντίπαλο δέος στην αυτοκινητοβιομηχανία του βορρά; Θυμάστε όταν η SEAT ακόμη κυνηγούσε την Alfa Romeo και έφτιαχνε μοντέλα με ταμπεραμέντο και χαρακτήρα; Σήμερα η SEAT τι το ισπανικό έχει;
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η SEAT γράφει τις λαμπρότερες σελίδες της ιστορίας της αυτή την εποχή. Απαλλαγμένη από το άγχος της επιβίωσης που είχε πριν μόλις μερικά χρόνια, με πωλήσεις που συνεχώς αυξάνονται και την έχουν πλέον ξεκολλήσει για τα καλά από τον πάτο του ομίλου VW, και μια γκάμα που κάνει το κάθε μοντέλο που τη συμπληρώνει, ακόμη ένα best seller, η SEAT είναι στα καλύτερά της.
Και όμως η SEAT, παρά την εμπορική της θραύση στην Ευρώπη, περνά μια κρίση ταυτότητας. Βλέπεις, κάποτε τα SEAT έκαναν αμέσως εμφανή την μεσογειακή τους καταγωγή. Η «ισπανικότητά» τους ξεκινούσε από το όνομα και κατέληγε σε μία σχεδίαση που μιλούσε στο συναίσθημα. Δεν είναι περίεργο το ότι γενιές ολόκληρες Ελλήνων οδηγών μεγάλωσαν μέσα στα Ibiza, και έκαναν το μοντέλο όχι απλά best seller, αλλά θρύλο στους ελληνικούς δρόμους.
Το πράγμα όμως έχει αλλάξει. Σαφώς, τα ονόματα παραμένουν ισπανικά, όπως και η φίρμα, όμως φαίνεται πως η ιδιότητά της ως μέλος του ομίλου VW, ενός γερμανικού ομίλου, έχει αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία. Και κατά κάποιο τρόπο, αυτό δεν είναι περίεργο. Με το πάθος με το οποίο η αγορά αγοράζει «γερμανικό» με κλειστά τα μάτια, το να ταυτίζεται η SEAT με την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι κακό. Ειδικά όταν όλη η τεχνολογία που χρησιμοποιεί είναι του ομίλου, δεν βλάπτει να θεωρείται αυτομάτως και η SEAT «γερμανική» μάρκα.
Τι γίνεται όμως με τη σχεδίαση; Αν δει τη γκάμα SUV της SEAT, για παράδειγμα, δύσκολα θα την ξεχωρίσει από τη γκάμα της Skoda. Οι ομοιότητες (όχι οι μηχανικές, αυτές είναι δεδομένες, οι σχεδιαστικές) είναι περισσότερες από τις διαφορές. Και η μεν Skoda, εντάξει, είναι μια μάρκα μετρημένη, με έμφαση στο value for money, χωρίς εξάρσεις και με ουδέτερη σχεδίαση που δεν προκαλεί αλλά δεν ενθουσιάζει κιόλας. Η Skoda πουλάει πολύ γιατί ακριβώς είναι συγκρατημένη σε όλα της. Η SEAT όμως στοχεύει αλλού.
Πως μπορεί να κάνει καριέρα ένα ισπανικό μοντέλο όταν είναι «μετρημένο» ή «συγκρατημένο» σχεδιαστικά; Πως γίνεται η SEAT, που κάποτε ήθελε να «χτυπήσει» την Alfa Romeo τώρα να μοιάζει τόσο πολύ με τη Skoda; Προφανώς πουλάει καλύτερα έτσι, όμως εσάς σας αρέσει; Τι λέτε;
Οι πωλήσεις της Seat δεν έχουν καμία σχέση με την ισπανικότητα, το μεσεογειακό ταμπεραμέντο, ή δεν ξέρω και εγώ τι άλλο. Όσο η εταιρεία εμπλουτίζει την γκάμα της με περισσότερα μοντέλα σε τόσο περισσότερους αγοραστές θα απευθύνεται και τόσο περισσότερα αμάξια θα πουλάει. Η Skoda έχει μια πλούσια γκάμα εδώ και χρόνια, έχει αναπτύξει το δίκτυό της στην Κίνα και για αυτό πουλάει και περισσότερα αμάξια. Όσο η Seat αναπτύσσει την γκάμα της και το δίκτυό της σε νέες αγορές τόσο θα πηγαίνει από το καλό στο καλύτερο. Πολύ καλές εταιρείες και οι δύο (Seat & Skoda) με πολύ ανταγωνιστικά προϊόντα στις κατηγορίες τους. Το νέο Leon, μάλιστα, εκ πρώτης όψεως φαίνεται σαν το πρώτο Seat που ξεπερνάει το αντίστοιχο VW (Golf 8). Εννοείται πως η Skoda στη συγκεκριμένη κατηγορία (Scala) είναι παρακάτω, αλλά αυτό δε σημαίνει κάτι για την εταιρεία γενικά.
Οι πωλήσεις της Seat δεν έχουν καμία σχέση με την ισπανικότητα, το μεσεογειακό ταμπεραμέντο, ή δεν ξέρω και εγώ τι άλλο. Όσο η εταιρεία εμπλουτίζει την γκάμα της με περισσότερα μοντέλα σε τόσο περισσότερους αγοραστές θα απευθύνεται και τόσο περισσότερα αμάξια θα πουλάει. Η Skoda έχει μια πλούσια γκάμα εδώ και χρόνια, έχει αναπτύξει το δίκτυό της στην Κίνα και για αυτό πουλάει και περισσότερα αμάξια. Όσο η Seat αναπτύσσει την γκάμα της και το δίκτυό της σε νέες αγορές τόσο θα πηγαίνει από το καλό στο καλύτερο. Πολύ καλές εταιρείες και οι δύο (Seat & Skoda) με πολύ ανταγωνιστικά προϊόντα στις κατηγορίες τους. Το νέο Leon, μάλιστα, εκ πρώτης όψεως φαίνεται σαν το πρώτο Seat που ξεπερνάει το αντίστοιχο VW (Golf 8). Εννοείται πως η Skoda στη συγκεκριμένη κατηγορία (Scala) είναι παρακάτω, αλλά αυτό δε σημαίνει κάτι για την εταιρεία γενικά.