Με τα ηλεκτρικά όλο και περισσότερες νέες μάρκες ξεπηδάνε από το πουθενά. Δανεικές μπαταρίες, δανεικά μοτέρ και πάμε να φτιάξουμε αμάξι. Γίνεται;
Κι επειδή τα ηλεκτρικά είναι πιο «εύκολα» σημαίνει πως μπορεί να φτιάξει ο οποιοσδήποτε;
Ξαφνικά όλοι θέλουν να φτιάξουν από ένα αυτοκίνητο. Η Google, η Apple, η Dyson (ναι, αυτή με τις ηλεκτρικές σκούπες), ο Ερντογάν, και φυσικά ένα σωρό κινέζικες μάρκες. Είναι όμως τόσο εύκολο; Οι πρώτες ενδείξεις είναι πως μάλλον όχι. Γιατί;
Είναι εύκολο να λες πως θα «τρέμουν» οι παραδοσιακοί κατασκευαστές, επειδή τόσες νέες μάρκες είναι έτοιμες να ξεπηδήσουν μπροστά τους με νέα ηλεκτρικά μοντέλα, όμως στην πράξη το πράγμα δεν είναι απλό. Μπορεί η Tesla να έπιασε, κυρίως χάρη στην ικανότητά της να προσφέρει μια νέα εμπειρία μέσα από το λογισμικό της (που είναι και το βασικό της προϊόν), όμως αυτό δεν ισχύει για όλους.
Η πρώτες εμπειρίες του τύπου με το ολοκαίνουργιο, πολλά υποσχόμενο VinFast VF8 στην Αμερική, αναδεικνύουν μια εικόνα που κανείς δεν πιστεύει πως μπορεί να έχει ένα αυτοκίνητο σήμερα. Ναι, στα χαρτιά, το VinFast από τo Βιετνάμ, έχει καταπληκτικά χαρακτηριστικά, μπαταριάρα, ταχυφόρτιση, και ότι άλλο υπάρχει από εξοπλισμό, οθόνες, ότι θες. Στην χειρότερη περίπτωση λοιπόν, να είναι μέτριο. Να είναι λίγο πίσω από το ανταγωνισμό. Και όμως.
Η αστοχία του VF8 δεν είναι στην τεχνολογία που φέρνει στο τραπέζι. Είναι σε όλα τα άλλα που πρέπει να μπορεί να κάνει ένα αυτοκίνητο υποτυπωδώς. Να ξεκινάει, να σταματάει, να κυλάει, να στρίβει, και τα χειριστήρια του να δουλεύουν. Σωστά; Γράφε τώρα:
Δεν δουλεύουν τα φλας, ο κλιματισμός είναι μόνο κρύο ζέστη χωρίς καμία ρύθμιση. Το αυτόματο κιβώτιο δεν απεμπλέκει το φρένο του πάρκινγκ πριν βάλει «ταχύτητα», ή δεν το εμπλέκει όταν είναι σε «λειτουργία» που «δεν» κυλάει πίσω στον ανήφορο. Το τιμόνι δεν έχει πάντα την ίδια υποβοήθηση, άλλες φορές πολλή, άλλες λίγη και ελαφραίνει και βαραίνει απότομα και ξαφνικά, ενώ συχνά σε υψηλότερες ταχύτητες γίνεται τόσο ελαφρύ που το παραμικρό άγγιγμα σε στέλνει στο χαντάκι. Και το χειρότερο, δεν έχει καμία ανάρτηση, γέρνει, βγάζει μούτρα στην είσοδο, ουρά στην έξοδο της στροφής, δημιουργεί ναυτία και είναι συγχρόνως ξερό και πλαδαρό στις ανωμαλίες.
Και δεν είναι ένα αυτοκίνητο, αλλά όλα τα δημοσιογραφικά που έδωσε η εταιρεία για δοκιμές απέτυχαν το καθένα με τον δικό του τρόπο στους ίδιους τομείς. Γίνεται; Γίνεται! Γιατί το να έχεις τις τεχνολογίες στο συρτάρι σου, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι μπορείς να τις βάλεις σε ένα αμάξι και να περιμένεις να είναι καλό. Ούτε καν να κάνει τα βασικά απΆότι φαίνεται.
Εσύ τι λες, θα βουτήξεις πρώτος σε μιά τέτοια νέα μάρκα; Είναι υπερβολές; Ή μήπως τελικά το αυτοκίνητο είναι περισσότερο από απλά τα μέρη που το απαρτίζουν; Τι λες;