Tο μεγαλύτερο τούνελ του κόσμου
Το μακρύτερο τούνελ του κόσμου βρίσκεται στις ¶λπεις αλλά δεν είναι για αυτοκίνητα
Το μακρύτερο τούνελ για αυτοκίνητα βρίσκεται και αυτό στην Ευρώπη
Έχει μήκος 25 χιλιόμετρα, 4 φορές παραπάνω από τις δίδυμες σήραγγες των Τεμπών
Υπάρχουν τούνελ άνω των 50 χιλιομέτρων, που διασχίζουν βουνά ή νερό
Το μακρύτερο τούνελ του κόσμου βρίσκεται στις ¶λπεις αλλά δεν είναι για αυτοκίνητα
Στο παρελθόν έχουμε αναφερθεί σε μεγάλα οδικά έργα που είτε είναι μοναδικά στο είδος τους είτε κατέχουν κάποια σχετική πρωτιά, όπως της μεγαλύτερης γέφυρας ή της μακρύτερης σήραγγας και ευθείας στην χώρα μας. Τι ισχύει όμως με τον υπόλοιπο κόσμο και που βρίσκεται το μακρύτερο τούνελ; Η σχετική πρωτιά ανήκει στο Gotthard Base Tunnel στην Ελβετία, που περνά μέσα από τις Αλπεις και έχει μήκος 57 χιλιομέτρων. Ωστόσο η συγκεκριμένη σήραγγα είναι μόνο για τρένα, τα οποία χρειάζονται περίπου 20 λεπτά για να τη διασχίσουν. Η κατασκευή της ξεκίνησε το 1999 και το πρώτο τρένο με επιβάτες τη διέσχισε το Δεκέμβριο του 2016.
Το μακρύτερο τούνελ για αυτοκίνητα βρίσκεται και αυτό στην Ευρώπη
Αν τώρα ψάξει κανείς τη μακρύτερη σήραγγα για αυτοκίνητα θα παραμείνει στην Ευρώπη, αλλά το μήκος της είναι σχεδόν το μισό. Πιο συγκεκριμένα, το Lærdal Tunnel βρίσκεται στη Νορβηγία και διασχίζει ένα μεγάλο παγωμένο ορεινό όγκο. Αποτελεί μέρος του Ευρωπαϊκού αυτοκινητόδρομου E16 και ενώνει μεταξύ άλλων το Όσλο (πρωτεύουσα της Νορβηγίας) με τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας το Bergen, διευκολύνοντας τη μετάβαση, καθώς πριν το έργο η διαδρομή αυτή ήταν μέσα από δύσκολες ορεινές στροφοδιαδρομές και από λίμνες με ferry boat.
Έχει μήκος 25 χιλιόμετρα, 4 φορές παραπάνω από τις δίδυμες σήραγγες των Τεμπών
Το συνολικό της μήκος είναι 24,51 χιλιόμετρα. Η κατασκευή της ξεκίνησε το 1995 και ολοκληρώθηκε το 2000 και κόστισε περίπου 125 εκατομμύρια ευρώ. Λόγω του πρωτοφανούς μήκους της, που ξεπερνά κατά 4 φορές αυτή των Τεμπών (που είναι η μεγαλύτερη στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια), η σχεδίασή της διαφέρει από όσα ξέρουμε, λαμβάνοντας υπόψιν την ψυχολογική κόπωση των οδηγών που θα χρειαστεί να οδηγούν κάτω από το έδαφος για περίπου 20 λεπτά. Έτσι ανα περίπου 6 χιλιόμετρα, το πλάτος της σήραγγας ανοίγει, δημιουργώντας μια σπηλιά-χώρο ξεκούρασης των οδηγών, με πάρκινγκ και ειδικό μπλε και κίτρινο φωτισμό που θυμίζει ηλιοβασίλεμα. Σε αυτά τα σημεία μάλιστα μπορεί να πραγματοποιηθεί αναστροφή. Εκτός των παραπάνω, σε κάθε χιλιόμετρο υπάρχουν σχετικές πινακίδες πληροφόρισης, ενώ η διαγράμμιση είναι ειδικά σχεδιασμένη ώστε να τρέμει το αυτοκίνητο όταν πατάει πάνω της και να μην υπάρξουν περιστατικά ύπνου στο τιμόνι λόγω της μονότονης διαδρομής.
Υπάρχουν τούνελ άνω των 50 χιλιομέτρων, που διασχίζουν βουνά ή νερό
Παγκοσμίως υπάρχουν αρκετές σήραγγες με μήκος άνω των 50 χιλιομέτρων, οι οποίες διασχίζουν βουνά ή νερό (θάλασσα ή λίμνες). Η πιο διάσημη είναι μάλλον αυτή της Μάχγης, που με μήκος 50,5 χλμ. είναι η Τρίτη μεγαλύτερη του κόσμου και ενώνει υποθαλάσσια την ηπειρωτική Ευρώπη με τη Μεγάλη Βρετανία. Ωστόσο όλες οι σήραγγες αυτού του μήκους είναι κατασκευασμένες για τρένα. Τέλος, η δεύτερη μεγαλύτερη οδική σήραγγα μετά από αυτή στη Νορβηγία, βρίσκεται στο Sydney της Αυστραλίας με μήκος 22 χιλιομέτρων.
Δείτε σε βίντεο όλη τη διαδρομή μέσα στο Lærdal Tunnel