Ξέρουμε ότι όταν χιονίζει και δεν έχουμε κατάλληλα λάστιχα, χρειάζεται να βάλουμε αλυσίδες. Όμως τι ισχύει στα 4κίνητα οχήματα; Είναι και εκεί απαραίτητες;
Φτάνει η... διπλάσια πρόσφυση;
Το χιόνι και ο πάγος στην άσφαλτο εκτός από μειωμένη πρόσφυση, μπορούν να κάνουν την κατάσταση απρόβλεπτη και άρα επικίνδυνη. Για το λόγο αυτό υπάρχουν οι αλυσίδες και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις η χρήση τους είναι υποχρεωτική.
Όταν λέμε «αλυσίδες» εννοούμε κάθε τύπου συσκευή που αυξάνει την πρόσφυση στο χιόνι και τον πάγο, από χιονοαλυσίδες που είναι σιδερένιες και υφασμάτινες χιονοκουβέρτες, μέχρι αντιολισθητικές δέστρες φτιαγμένες από χοντρό και ανθεκτικό πλαστικό.
Τις χρειάζονται όμως μόνο τα 2κίνητα αυτοκίνητα ή είναι εξίσου απαραίτητες και στα 4κίνητα;
Η απάντηση είναι ξεκάθαρα… Όχι! Προφανώς όταν ένα όχημα χρειάζεται αλυσίδες, αυτό γίνεται γιατί δεν έχουν τα λάστιχα την απαραίτητη πρόσφυση πάνω στο χιόνι ή τον πάγο. Μπορεί σε λεπτό και μαλακό χιόνι η 4κίνηση να βοηθήσει. Ωστόσο, στις περισσότερες των περιπτώσεων ένα 4κίνητο θα αντιμετωπίσει τα ίδια προβλήματα με ένα 2κίνητο όχημα, εφόσον πάντα και τα δύο «φοράνε» θερινά ελαστικά!
Δεν είναι λίγα άλλωστε τα βιντεάκια που έχουμε δει κατά καιρούς στο διαδίκτυο, με… υπεραισιόδοξους ιδιοκτήτες 4κίνητων, από ένα σπορ Audi με 4κίνηση Quattro, μέχρι θηριώδη SUV, οι οποίοι να προσπαθούν να ανέβουν μια χιονισμένη ανηφόρα «καπνίζοντας» τελικά το δίσκο του αυτοκινήτου τους, ή να φρενάρουν σε μια κατηφόρα με πάγο, κάνοντας τελικά… τσουλήθρα. Προφανώς και προσπαθούν χωρίς αλυσίδες και στις περισσότερες περιπτώσεις με απλά θερινά ελαστικά.
Προφανώς και με χιονολάστιχα στις περισσότερες των περιπτώσεων η κίνηση γίνεται πολύ πιο ασφαλής, ωστόσο ακόμα και τότε, αν το χιόνι είναι πολύ ή ο πάγος παχύς είναι πολύ πιθανό να χρειαστούν και τότε αλυσίδες.
4κίνητο; Που βάζω τις αλυσίδες αν έχω μόνο 1 ζευγάρι;
Εδώ οι απόψεις συχνά διίστανται, καθώς άλλοι λένε ότι μπαίνουν στον εμπρός και άλλοι στον πίσω άξονα. Ωστόσο, σε γενικές γραμμές ισχύει ο κανόνας του εμπρός άξονα. Κατά το φρενάρισμα, το μεγαλύτερο μέρος των δυνάμεων ασκείται στους εμπρός τροχούς, επίσης, οι εμπρός τροχοί είναι που κατευθύνουν το αυτοκίνητο, με αποτέλεσμα αυτοί να έχουν ανάγκη περισσότερη πρόσφυση.