- Ένας θερμικός κινητήρας έχει κινούμενα μέρη και απαιτεί λίπανση
- Αν δεν αλλάζεις λάδια ή ξεμείνεις, ο κινητήρας μπορεί να καταστραφεί
- Στα ηλεκτρικά δεν υπάρχει τέτοια ανάγκη αλλά θέλουν λάδια για αλλού
- Θέλουν επίσης προσοχή στη φόρτιση & στο ψυκτικό της μπαταρίας
Τα αυτοκίνητα αλλάζουν και πρέπει να ξέρουμε τα βασικά
Η αυτοκινητοβιομηχανία καλπάζει, ή τουλάχιστον αυτό προσπαθεί, προς την ηλεκτροκίνηση. Η έλευση όλο και περισσότερων ηλεκτρικών στην αγορά, φέρνει προφανώς και νέες απαιτήσεις σχετικά με τις γνώσεις γύρω από τη συντήρησή τους, που πρέπει να έχουν τόσο οι ιδιοκτήτες όσο και οι μηχανικοί.
Προφανώς και δεν ισχύουν τα ίδια πράγματα που ισχύουν για τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ). Όπως για παράδειγμα η αλλαγή λαδιών, μια από τις σημαντικότερες εργασίες συντήρησης στα θερμικά αυτοκίνητα.
Η σημαντικότητα της αλλαγής των λιπαντικών σε ένα όχημα με κινητήρα καύσης οφείλεται στα κινούμενα μέρη εσωτερικά αυτού, που απαιτούν καλή λίπανση ώστε να μειωθεί στο μέγιστο η τριβή και να αποφευχθεί η υπερθέρμανση και η πρόωρη φθορά τους. Μάλιστα σε περίπτωση που ένας τέτοιος κινητήρας ξεμείνει από λάδι, τότε μπορεί ακόμα και να καταστραφεί ολοσχερώς και να μην παίρνει ούτε επισκευή.
Αντίστοιχο αποτέλεσμα μπορεί να έχει ένας κινητήρας και από πολυκαιρισμένα λάδια, που πλέον έχουν χάσει τις αντιτριβικές τους ιδιότητες και όχι μόνο. Κοινώς, οι συχνές αλλαγές στα λάδια μόνο καλό μπορούν να κάνουν σε έναν κινητήρα αυξάνοντας την αξιοπιστία του.
Η απάντηση είναι όχι. Τα ηλεκτρικά δεν χρειάζονται αλλαγές λιπαντικών γιατί σε αντίθεση με τα θερμικά μοτέρ, οι ηλεκτροκινητήρες δεν έχουν καν λιπαντικό στο εσωτερικό τους, μιας και δεν έχουν μεταλλικά κινούμενα μέρη σε συνεχή επαφή. Πάντως, σε ορισμένα ηλεκτρικά οχήματα υπάρχει λιπαντικό υγρό, όχι όμως για τον κινητήρα αλλά για το κιβώτιο ταχυτήτων (κάτι που βέβαια ισχύει σε όλα τα συμβατικά), η αλλαγή του οποίου ποικίλει ανάλογα τον κατασκευαστή, αλλά σε κάθε περίπτωση γίνεται ανά μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Ωστόσο υπάρχουν άλλες ανάγκες συντήρησης στα ηλεκτρικά, όπως για παράδειγμα η «σωστή» φόρτιση της μπαταρίας (να μην την αφήνει ο οδηγός να πέφτει συχνά κάτω από το 20% και να μην τη φορτίζει συνέχεια πάνω από το 80%), ο έλεγχος και η αντικατάσταση εφόσον απαιτείται στα ψυκτικά υγρά της μπαταρίας.
Επίσης, παρότι τα φρένα επιβαρύνονται λιγότερο σε ένα ηλεκτρικό όχημα απ`ότι σε ένα θερμικό, λόγω της ανάκτησης ενέργειας, δεν ισχύει το ίδιο και για τα ελαστικά, που λόγω του αυξημένου βάρους και της έξτρα ροπής των ηλεκτρικών, φθείρονται πιο γρήγορα.
Τέλος, όσον αφορά τα υβριδικά αυτοκίνητα, που έχουν τόσο κινητήρα εσωτερικής καύσης, όσο και ηλεκτροκινητήρα, οι αλλαγές λιπαντικών πρέπει να γίνονται όπως σε ένα θερμικό όχημα.