ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Υπάρχει ελπίδα για αυτοκινητοβιομηχανία στην Ελλάδα;

5.257 Επισκέψεις στο άρθρο (10/1/2020)

Πόσο πιθανό είναι να προσελκύσει η Ελλάδα μια μονάδα παραγωγής αυτοκινήτων; Είναι ρεαλιστικές οι ελπίδες ή μήπως έχουμε «χάσει το τρένο» και απλά νομίζουμε;


Η Τουρκία ήταν η χώρα που βγήκε κερδισμένη στον άτυπο διαγωνισμό ανάμεσα σε τέσσερα κράτη για το ποιός θα δεχθεί την νέα επένδυση της VW με ένα ολοκαίνουργιο εργοστάσιο. Η Ελλάδα, φυσικά, δεν συμμετείχε καν στη διαδικασία, μιας και τα όνειρα μιας γραμμής παραγωγής είναι μάλλον «θερινής νυκτός».
 
Όμως με την Τουρκία να εμπλέκεται σε πολεμικές επιχειρήσεις, η VW φαίνεται να ξανασκέφτεται το ρίσκο που ένας πόλεμος επιφέρει, και έτσι η πόρτα ξανανοίγει για άλλες χώρες να διεκδικήσουν ξανά αυτό το εργοστάσιο μέχρι τον Φλεβάρη όπου και θα ανακοινωθεί η οριστική απόφαση. Και η Ελλάδα αυτή τη φορά φαίνεται να ασχολείται. Είναι όμως πιθανό;
 
Η απάντηση είναι μάλλον πιο εύκολο να αναζητηθεί στους λόγους που η Τουρκία κέρδισε τον πρώτο γύρο. Η πρώτη σκέψη θα είναι πιθανώς το χαμηλό κόστος του εργατικού δυναμικού, όμως αυτό είναι μάλλον το πιο αδιάφορο. Αυτό που κάνει την Τουρκία τον καλύτερο υποψήφιο για ένα εργοστάσιο αυτοκινήτων είναι το ότι έχει και άλλα.
 
Στην Τουρκία σήμερα δραστηριοποιούνται έξι αυτοκινητοβιομηχανίες με πλήρεις μονάδες παραγωγής. Η λέξη κλειδί είναι το «πλήρεις» αφού αυτό σημαίνει πως τα αυτοκίνητα παράγονται από το μηδέν, δεν συναρμολογούνται απλά, όπως κάποτε γινόταν και στην Ελλάδα με όλα τα μέρη να εισάγονται. Με μερικές εξαιρέσεις (κινητήρες και κιβώτια), τα υπόλοιπα παράγονται επί τόπου. Που σημαίνει πως για να καλυφθούν οι ανάγκες των εργοστασίων, στην Τουρκία έχει αναπτυχθεί ένα δίκτυο κατασκευαστών που προμηθεύουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες με τα διάφορα μέρη. Ταμπλό, καθίσματα, ζάντες, ζώνες ασφαλείας, παρμπρίζ, και όλα τα μέρη που κανείς κατασκευαστής δεν φτιάχνει μόνος του και απλά αγοράζει από προμηθευτές. Και αυτοί οι προμηθευτές είναι ντόπιοι.
 
Αν άνοιγε σήμερα ένα εργοστάσιο στην Ελλάδα, δεν υπάρχει καμία παράπλευρη βιομηχανία να υποστηρίξει αυτή τη δραστηριότητα. Ποιός ο λόγος να ξεκινήσει παραγωγή σε μία χώρα όπου όλα τα μέρη ενός αυτοκινήτου πρέπει να εισάγονται. Στην κεντρική Ευρώπη αυτό είναι σχετικά απλό. Μεταξύ Ουγγαρίας, Τσεχίας, Σλοβακίας, Σλοβενίας και Πολωνίας, η μετακίνηση αυτών των υλικών είναι απλή. Στην Ελλάδα όμως το πράγμα γίνεται ολόκληρη επιχείρηση. Γιατί να την διαλέξουν λοιπόν, όταν στην Τουρκία υπάρχει έτοιμη κατάσταση.
 
Και επιπλέον, υπάρχει και το εργατικό δυναμικό που έχει την εκπαίδευση και εμπειρία από την υπάρχουσα βιομηχανία, έτοιμο να μεταφερθεί από το ένα εργοστάσιο στο άλλο και να εκπαιδεύσει περισσότερους τεχνικούς. Στην Ελλάδα, και αυτό πρέπει να γίνει από το μηδέν.
 
Βάλε τώρα τις υποδομές, δρόμους, λιμάνια, συνδέσεις με την Ευρώπη οδικώς, πρόσβαση στην Ασία. Βάλε την φορολογική σταθερότητα, και τα επενδυτικά κίνητρα της γείτονος, και το πράγμα για την Ελλάδα, συγκριτικά είναι μάλλον απίθανο. Για να μην αναφερθούμε σε συγκρίσεις μεγέθους μεταξύ της δικής μας και της τουρκικής αγοράς.
 
Εσείς όμως τι λέτε; Ελπίζετε ακόμη; Θεωρείτε πως όλα αυτά μπορούμε να τα υπερβούμε, αν όχι τώρα, ίσως κάποια στιγμή; Και τι λέτε; Θα δούμε ποτέ αυτοκινητοβιομηχανία στη χώρα μας;

Autotriti.gr
Citroen