Υπάρχει ελπίδα για αυτοκινητοβιομηχανία στην Ελλάδα;
5.257 Επισκέψεις στο άρθρο (10/1/2020)
Πόσο πιθανό είναι να προσελκύσει η Ελλάδα μια μονάδα παραγωγής αυτοκινήτων; Είναι ρεαλιστικές οι ελπίδες ή μήπως έχουμε «χάσει το τρένο» και απλά νομίζουμε;
Η Τουρκία ήταν η χώρα που βγήκε κερδισμένη στον άτυπο διαγωνισμό ανάμεσα σε τέσσερα κράτη για το ποιός θα δεχθεί την νέα επένδυση της VW με ένα ολοκαίνουργιο εργοστάσιο. Η Ελλάδα, φυσικά, δεν συμμετείχε καν στη διαδικασία, μιας και τα όνειρα μιας γραμμής παραγωγής είναι μάλλον «θερινής νυκτός».
Όμως με την Τουρκία να εμπλέκεται σε πολεμικές επιχειρήσεις, η VW φαίνεται να ξανασκέφτεται το ρίσκο που ένας πόλεμος επιφέρει, και έτσι η πόρτα ξανανοίγει για άλλες χώρες να διεκδικήσουν ξανά αυτό το εργοστάσιο μέχρι τον Φλεβάρη όπου και θα ανακοινωθεί η οριστική απόφαση. Και η Ελλάδα αυτή τη φορά φαίνεται να ασχολείται. Είναι όμως πιθανό;
Η απάντηση είναι μάλλον πιο εύκολο να αναζητηθεί στους λόγους που η Τουρκία κέρδισε τον πρώτο γύρο. Η πρώτη σκέψη θα είναι πιθανώς το χαμηλό κόστος του εργατικού δυναμικού, όμως αυτό είναι μάλλον το πιο αδιάφορο. Αυτό που κάνει την Τουρκία τον καλύτερο υποψήφιο για ένα εργοστάσιο αυτοκινήτων είναι το ότι έχει και άλλα.
Στην Τουρκία σήμερα δραστηριοποιούνται έξι αυτοκινητοβιομηχανίες με πλήρεις μονάδες παραγωγής. Η λέξη κλειδί είναι το «πλήρεις» αφού αυτό σημαίνει πως τα αυτοκίνητα παράγονται από το μηδέν, δεν συναρμολογούνται απλά, όπως κάποτε γινόταν και στην Ελλάδα με όλα τα μέρη να εισάγονται. Με μερικές εξαιρέσεις (κινητήρες και κιβώτια), τα υπόλοιπα παράγονται επί τόπου. Που σημαίνει πως για να καλυφθούν οι ανάγκες των εργοστασίων, στην Τουρκία έχει αναπτυχθεί ένα δίκτυο κατασκευαστών που προμηθεύουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες με τα διάφορα μέρη. Ταμπλό, καθίσματα, ζάντες, ζώνες ασφαλείας, παρμπρίζ, και όλα τα μέρη που κανείς κατασκευαστής δεν φτιάχνει μόνος του και απλά αγοράζει από προμηθευτές. Και αυτοί οι προμηθευτές είναι ντόπιοι.
Αν άνοιγε σήμερα ένα εργοστάσιο στην Ελλάδα, δεν υπάρχει καμία παράπλευρη βιομηχανία να υποστηρίξει αυτή τη δραστηριότητα. Ποιός ο λόγος να ξεκινήσει παραγωγή σε μία χώρα όπου όλα τα μέρη ενός αυτοκινήτου πρέπει να εισάγονται. Στην κεντρική Ευρώπη αυτό είναι σχετικά απλό. Μεταξύ Ουγγαρίας, Τσεχίας, Σλοβακίας, Σλοβενίας και Πολωνίας, η μετακίνηση αυτών των υλικών είναι απλή. Στην Ελλάδα όμως το πράγμα γίνεται ολόκληρη επιχείρηση. Γιατί να την διαλέξουν λοιπόν, όταν στην Τουρκία υπάρχει έτοιμη κατάσταση.
Και επιπλέον, υπάρχει και το εργατικό δυναμικό που έχει την εκπαίδευση και εμπειρία από την υπάρχουσα βιομηχανία, έτοιμο να μεταφερθεί από το ένα εργοστάσιο στο άλλο και να εκπαιδεύσει περισσότερους τεχνικούς. Στην Ελλάδα, και αυτό πρέπει να γίνει από το μηδέν.
Βάλε τώρα τις υποδομές, δρόμους, λιμάνια, συνδέσεις με την Ευρώπη οδικώς, πρόσβαση στην Ασία. Βάλε την φορολογική σταθερότητα, και τα επενδυτικά κίνητρα της γείτονος, και το πράγμα για την Ελλάδα, συγκριτικά είναι μάλλον απίθανο. Για να μην αναφερθούμε σε συγκρίσεις μεγέθους μεταξύ της δικής μας και της τουρκικής αγοράς.
Εσείς όμως τι λέτε; Ελπίζετε ακόμη; Θεωρείτε πως όλα αυτά μπορούμε να τα υπερβούμε, αν όχι τώρα, ίσως κάποια στιγμή; Και τι λέτε; Θα δούμε ποτέ αυτοκινητοβιομηχανία στη χώρα μας;
.....Οι Ελληνες εχουν τις ικανοτητες και την θεληση για πολλα πραγματα. Το θεμα ειναι αν θελουν κι αν μπορουν αυτοι που κυβερνουν την Ελλαδα. Μη ξεχναμε οτι το ''κεφαλαιο'' ηταν το κοκκινο πανι τις προηγουμενες δεκαετιες, με αποτελεσμα να κλεισουν οι περισσοτερες βιομηχανιες στην χωρα και αλλες αναγκαστηκαν να φυγουν. Οσον αφορα την αυτοκινητοβιομηχανια, υπηρχε παλαιοτερα μια αμιγως ελληνικη εταιρεια η MEBEA, η οποια ενω ειχε αρχισει να κατασκευαζει αυτοκινητα, αντι να την ενισχυσουν, την υποχρεωσαν να παραγει μονο τρικυκλα, με αποτελεσμα να κλεισει. Επισης για ιδεολογικους λογους, εκλεισαν το εργοστασιο της NISSAN στον Βολο, ενω σταματησαν και την παραγωγη του Pony. Μη ξεχναμε οτι εδιωξαν την Pirelli aπο την Πατρα και την Good Year απο την Θεσ/νικη. Σημερα υπαρχει μια μικρη μοναδα παραγωγης στη Κατερινη, που κατασκευαζει ρεπλικες παλαιων μοντελων της Porsche, αριστης ποιοτητας, με την εγκριση της Porsche. Οι τιμες πωλησης ειναι πανω απο 100.000 ευρω για καθε αυτοκινητο και ολα εξαγονται. Το απιστευτο ειναι οτι το ελληνικο κρατος δεν αναγνωριζει την κατασκευη αυτη και δεν δινει αδεια για την κυκλοφορια τους στη Ελλαδα. Αν θελει καποιος να αποκτησει μια τετοια Porsche, θα πρεπει αφου πρωτα την παραγγειλει, να εξαχθει στο εξωτερικο και κατοπιν να εισαχθει(!!!!!!) για να παρει αδεια κυκλοφοριας. Το ειδα αυτο στο You Tube στο καναλι του Σαλημπασιδη. Ας ελπισουμε στο μελλον να αλλαξουν τα πραγματα και να υπαρξει η βουληση του κρατους για δημιουργια η και προσελκυση αυτοκινητοβιομηχανιων, οπως της VW που ακουγεται, και γιατι και οχι και αλλων.
EAN ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ "ΑΡΠΑΚΟΛΑΤΖΗΔΕΣ" ΜΠOΡΕΙ. ΟΛΟΙ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΤΑ KADETT KAI TA SUNNY ΠΟΥ ΦΤΙΑΧΝΟΝΤΟΥΣΑΝ ΣΤΟΝ ΒΟΛΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΜΕΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΞΕΒΑΦΑΝ.
Πράγματι, η πιθανότητα ίδρυσης μίας αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα από κάποια ξένη πολυεθνική εταιρεία (VW, PSA, Hundai κλπ) είναι μικρή. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι η Ελλάδα σα χώρα δεν πρέπει να καταβάλει προσπάθειες (μέσω της εκάστοτε κυβέρνησης) για να προσελκύσει κάποια ή κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες. Όσο αφορά το εργατικό κόστος, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν κάποιοι μετανάστες από τους χιλιάδες που βρίσκονται εγκλωβισμένοι στην Ελλάδα. Φυσικά αυτοί θα αποτελέσουν το κατώτερο εργατικό δυναμικό σε ένα εργοστάσιο, με χαμηλές αμοιβές (χαμηλότερες από το επίσημο ημερομίσθιο των Ελλήνων). Στις προιστάμενες θέσεις (εργοδηγοί, υπέυθυνοι παραγωγής, διακίνησης πρώτων υλών κλπ) θα χρησιμοποιηθούν Έλληνες οι οποίοι έχουν τις απαραίτητες ακαδημαικές γνώσεις. Το κράτος θα μπορούσε να φτιάξει μόνιμες δομές φιλοξενίας δίπλα στα εργοστάσια προκειμένου οι μετανάστες που θα απασχοληθούν να έχουν μόνιμη στέγη και υγειονομική περίθαλψη, μένοντας βέβαια μέσα σε κανονικά σπίτια και όχι σε σκηνές. Αν κάποιοι διανοούμενοι μιλήσουν για εκμετάλλευση των μεταναστών, είναι καλύτερο να απασχολούνται κάπου με σταθερό μισθό παράνα είναι εγκατελειμένοι στη μοίρα τους. Τα εργοστάσια των αυτοκινιτοβιομηχανιών θα μπορούσαν να κτιστούν στη βόρεια Ελλάδα λόγω εγγύτητας στις χώρες της Βαλκανικής και της Ανατολικής Ευρώπης.
Η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση και η τυποποίηση των "πατωμάτων" διευκολύνει κάπως την κατάσταση για στήσιμο αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα, καθώς τα μηχανικά μέρη ουσιαστικά απλοποιούνται. Από την άλλη πλευρά παραμένει το μειονέκτημα της μικρής εσωτερικής αγοράς (για τα ηλεκτρικά) και της έλλειψης δικτύου εγχώριων υποκατασκευαστών. Αν και το βασικό πρόβλημα είναι η έλλειψη σαφούς πολιτικής βούλησης και μακροχρόνιου σχεδιασμού για το μέλλον γενικά της βιομηχανίας στην Ελλάδα.
..."δεν γίνονται αυτά στην χώρα μας"... ρωτήστε τους τοπικούς βουλευτές σας, κ.τ.λ. να σας εξηγήσουν τους λόγους... ρωτήστε και τους Ελληναράδες τρισεκατομμυριούχους μας=ΤΟΥΣ ΑΥΤΟΔΗΜΙΟΥΡΓΗΤΟΥΣ να σας εξηγήσουν και τέλος τους όσους στο εξωτερικό παράγουν οχήματα... και τότε ξαναμιλάμε σοβαρά δίχως τους τοτούς ανάμεσα μας.-
Και επειδή διαβάζω... εδώ μπροστά μου... τα μάστορα εγώ μαστορεύω, οι γιατροί, οι δικηγόροι, κ.τ.λ. οι ρετσινάδες, οι τσιπουράδες, οι ουισκάδες, οι βοτκάδες κ.τ.λ. ΜΑΣ ΦΑΓΑΝΕ...
.....Οι Ελληνες εχουν τις ικανοτητες και την θεληση για πολλα πραγματα. Το θεμα ειναι αν θελουν κι αν μπορουν αυτοι που κυβερνουν την Ελλαδα. Μη ξεχναμε οτι το ''κεφαλαιο'' ηταν το κοκκινο πανι τις προηγουμενες δεκαετιες, με αποτελεσμα να κλεισουν οι περισσοτερες βιομηχανιες στην χωρα και αλλες αναγκαστηκαν να φυγουν. Οσον αφορα την αυτοκινητοβιομηχανια, υπηρχε παλαιοτερα μια αμιγως ελληνικη εταιρεια η MEBEA, η οποια ενω ειχε αρχισει να κατασκευαζει αυτοκινητα, αντι να την ενισχυσουν, την υποχρεωσαν να παραγει μονο τρικυκλα, με αποτελεσμα να κλεισει. Επισης για ιδεολογικους λογους, εκλεισαν το εργοστασιο της NISSAN στον Βολο, ενω σταματησαν και την παραγωγη του Pony. Μη ξεχναμε οτι εδιωξαν την Pirelli aπο την Πατρα και την Good Year απο την Θεσ/νικη. Σημερα υπαρχει μια μικρη μοναδα παραγωγης στη Κατερινη, που κατασκευαζει ρεπλικες παλαιων μοντελων της Porsche, αριστης ποιοτητας, με την εγκριση της Porsche. Οι τιμες πωλησης ειναι πανω απο 100.000 ευρω για καθε αυτοκινητο και ολα εξαγονται. Το απιστευτο ειναι οτι το ελληνικο κρατος δεν αναγνωριζει την κατασκευη αυτη και δεν δινει αδεια για την κυκλοφορια τους στη Ελλαδα. Αν θελει καποιος να αποκτησει μια τετοια Porsche, θα πρεπει αφου πρωτα την παραγγειλει, να εξαχθει στο εξωτερικο και κατοπιν να εισαχθει(!!!!!!) για να παρει αδεια κυκλοφοριας. Το ειδα αυτο στο You Tube στο καναλι του Σαλημπασιδη. Ας ελπισουμε στο μελλον να αλλαξουν τα πραγματα και να υπαρξει η βουληση του κρατους για δημιουργια η και προσελκυση αυτοκινητοβιομηχανιων, οπως της VW που ακουγεται, και γιατι και οχι και αλλων.
EAN ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ "ΑΡΠΑΚΟΛΑΤΖΗΔΕΣ" ΜΠOΡΕΙ. ΟΛΟΙ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΤΑ KADETT KAI TA SUNNY ΠΟΥ ΦΤΙΑΧΝΟΝΤΟΥΣΑΝ ΣΤΟΝ ΒΟΛΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΜΕΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΞΕΒΑΦΑΝ.
Πράγματι, η πιθανότητα ίδρυσης μίας αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα από κάποια ξένη πολυεθνική εταιρεία (VW, PSA, Hundai κλπ) είναι μικρή. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι η Ελλάδα σα χώρα δεν πρέπει να καταβάλει προσπάθειες (μέσω της εκάστοτε κυβέρνησης) για να προσελκύσει κάποια ή κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες. Όσο αφορά το εργατικό κόστος, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν κάποιοι μετανάστες από τους χιλιάδες που βρίσκονται εγκλωβισμένοι στην Ελλάδα. Φυσικά αυτοί θα αποτελέσουν το κατώτερο εργατικό δυναμικό σε ένα εργοστάσιο, με χαμηλές αμοιβές (χαμηλότερες από το επίσημο ημερομίσθιο των Ελλήνων). Στις προιστάμενες θέσεις (εργοδηγοί, υπέυθυνοι παραγωγής, διακίνησης πρώτων υλών κλπ) θα χρησιμοποιηθούν Έλληνες οι οποίοι έχουν τις απαραίτητες ακαδημαικές γνώσεις. Το κράτος θα μπορούσε να φτιάξει μόνιμες δομές φιλοξενίας δίπλα στα εργοστάσια προκειμένου οι μετανάστες που θα απασχοληθούν να έχουν μόνιμη στέγη και υγειονομική περίθαλψη, μένοντας βέβαια μέσα σε κανονικά σπίτια και όχι σε σκηνές. Αν κάποιοι διανοούμενοι μιλήσουν για εκμετάλλευση των μεταναστών, είναι καλύτερο να απασχολούνται κάπου με σταθερό μισθό παράνα είναι εγκατελειμένοι στη μοίρα τους. Τα εργοστάσια των αυτοκινιτοβιομηχανιών θα μπορούσαν να κτιστούν στη βόρεια Ελλάδα λόγω εγγύτητας στις χώρες της Βαλκανικής και της Ανατολικής Ευρώπης.
Η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση και η τυποποίηση των "πατωμάτων" διευκολύνει κάπως την κατάσταση για στήσιμο αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα, καθώς τα μηχανικά μέρη ουσιαστικά απλοποιούνται. Από την άλλη πλευρά παραμένει το μειονέκτημα της μικρής εσωτερικής αγοράς (για τα ηλεκτρικά) και της έλλειψης δικτύου εγχώριων υποκατασκευαστών. Αν και το βασικό πρόβλημα είναι η έλλειψη σαφούς πολιτικής βούλησης και μακροχρόνιου σχεδιασμού για το μέλλον γενικά της βιομηχανίας στην Ελλάδα.
..."δεν γίνονται αυτά στην χώρα μας"... ρωτήστε τους τοπικούς βουλευτές σας, κ.τ.λ. να σας εξηγήσουν τους λόγους... ρωτήστε και τους Ελληναράδες τρισεκατομμυριούχους μας=ΤΟΥΣ ΑΥΤΟΔΗΜΙΟΥΡΓΗΤΟΥΣ να σας εξηγήσουν και τέλος τους όσους στο εξωτερικό παράγουν οχήματα... και τότε ξαναμιλάμε σοβαρά δίχως τους τοτούς ανάμεσα μας.- Και επειδή διαβάζω... εδώ μπροστά μου... τα μάστορα εγώ μαστορεύω, οι γιατροί, οι δικηγόροι, κ.τ.λ. οι ρετσινάδες, οι τσιπουράδες, οι ουισκάδες, οι βοτκάδες κ.τ.λ. ΜΑΣ ΦΑΓΑΝΕ...