Όταν μία μάρκα συνώνυμο των μίνι καταπιάνεται με τον κόσμο των SUV, δεν υπάρχει γυρισμός... Το νέο smart Concept #1 έρχεται και φέρνει επανάσταση στην αγορά.
Υπάρχει κανείς που να αμφισβητεί για το τεράστιο ρεύμα δημοφιλίας των SUV, εντός και εκτός Ελλάδας; Στην χώρα μας, σχεδόν το 1/2 των αγοραστών μέσα στο 2021 επέλεξε για καινούργιο του αυτοκίνητο ένα crossover οιασδήποτε κατηγορίας. Την ίδια στιγμή, μία από τις δημοφιλέστερες και πιο αναγνωρίσιμες εταιρείες στην κατηγορία των μίνι οχημάτων, η smart, μπαίνει στην κατηγορία των SUV μοντέλων. Η παρουσίαση του smart Concept #1 σηματοδοτεί μία νέα εποχή για το μικρό «αδερφάκι» της Mercedes-Benz, το οποίο μπαίνει σε άγνωστα μονοπάτια με στόχο να λανσάρει κάτι διαφορετικό και «έξυπνο», όπως λέει και το όνομά της.
Δεν γνωρίζουμε λεπτομέρειες για τα κινητήρια σύνολα και την αυτονομία, με κάποιες αναφορές να κάνουν λόγο για ισχύ 270+ ίππων και εμβέλεια 500 χιλιομέτρων.
Η αλήθεια είναι πως δεν είναι η πρώτη φορά που η smart δοκιμάζει την τύχη της στην κλάση των SUV. Είχε προηγηθεί μία όχι επιτυχή απόπειρα το 2005 με την κατασκευή του smart Formore. Επρόκειτο για ένα 4κίνητο SUV που θα χρησιμοποιούσε ίδια πλατφόρμα με την Mercedes C-Class και θα μοιραζόταν παρόμοια αρχιτεκτονική με την GLK. Ενώ, λοιπόν, τα πάντα ήταν έτοιμα και είχε προγραμματιστεί η έναρξη της παραγωγής του στις εργοστασιακές μονάδες της (τότε) DaimlerChrysler στην Βραζιλία, κάποιες οικονομικές αστοχίες δεν επέτρεψαν στο έργο να πάρει «σάρκα και οστά». Το concept μοντέλο που θα παρουσιαζόταν στο Σαλόνι του Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 2005 δεν εμφανίστηκε ποτέ, με το smart Formore να μπαίνει οριστικά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.
Φωτιστικά σώματα LED εμπρός και πίσω διακοσμούν το Concept #1, στο οποίο ξεχωρίζει η γυάλινη πανοραμική οροφή.
Σε αντίθεση με ό,τι έγινε τότε, αυτή την φορά το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω. Πιο ισχυρή από ποτέ, η smart φέρνει το πρώτο SUV στην ιστορία της, δίνοντάς του την κωδική ονομασία Concept #1. Μία ονομασία που αφενός υποδηλώνει τη νέα εποχή της εταιρείας, αφετέρου πρόκειται για το πρώτο μοντέλο που κατασκευάστηκε μετά την σύμπραξη με την Geely. Για όσους δεν γνωρίζουν, τον Μάρτιο 2019, Daimler και η Geely ανακοίνωσαν τη συμφωνία τους για κοινή και ισομερή (50-50) επένδυση στη smart, η οποία θα αντιπροσωπεύει έναν κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ένα deal το οποίο ανήλθε στα 830 εκατομμύρια δολάρια και χάρισε στην smart μία τεράστια δυναμική που αποτυπώνεται και στην κατασκευή του Concept #1.
Σε αντίθεση με το πρωτότυπο, σε εικόνες από τις πατέντες του μοντέλου βλέπουμε πιο χοντρή μεσαία κολώνα.
Το νέο smart Concept #1 παρουσιάστηκε επίσημα στο πλαίσιο της πρόσφατης Έκθεσης του Μονάχου. Σε επίπεδο διαστάσεων είναι compact και φυσικά το μεγαλύτερο smart στην ιστορία της μάρκας. Έχει μήκος 4,29 μέτρα, πλάτος 1,91 μέτρα και ύψος 1,7 μέτρα. Ουσιαστικά, μπαίνει στο κάτω άκρο της δημοφιλέστατης κατηγορίας των C-SUV. Σε μία πρώτη ματιά, έχει παρόμοιες διαστάσεις με το Mini Countryman (και ελάχιστα μικρότερο από το Toyota C-HR), επομένως θα μπορούσε να πει κανείς πως η Mercedes στοχεύει μέσω του premium smart SUV να «χτυπήσει» το συγκεκριμένο μοντέλο.
Όσον αφορά την πλατφόρμα του, να πούμε πως βασίζεται στην Sustainable Experience Architecture (SEA) η οποία μπορεί να δώσει και 4κίνηση. Επιπλέον, από την στιγμή που είναι εξελιγμένο εξ αρχής ως ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, συνδυάζει τους μικρούς προβόλους και ένα μεγάλο μεταξόνιο για τα μέτρα του, που μετράται στα 2,75 μέτρα.
Το πιθανότερο είναι πως οι πίσω πόρτες στο μοντέλο παραγωγής δεν θα ανοίγουν αντικριστά με τις μπροστά, αν και αυτό μένει να επιβεβαιωθεί.
Η επίσημη παρουσία του smart Concept #1 αφορούσε ένα πρωτότυπο μοντέλο φουτουριστικής σχεδίασης με ζάντες 21 ιντσών, LED φωτιστικές μπάρες εμπρός-πίσω και γυάλινη οροφή. Στα αξιοσημείωτα, η απουσία μεσαίας κολώνας. Βέβαια, πρέπει να τονιστεί πως θα έχει μικρές διαφοροποιήσεις συγκριτικά με το αυτοκίνητο παραγωγής, με χαρακτηριστικότερη το ότι μπορεί να φιλοξενήσει και τρεις επιβάτες στο πίσω μέρος, ανεξάρτητα από το αν στο πρωτότυπο ήταν δύο μεμονωμένα καθίσματα.
Κοιτάζοντας, δε, επίσημες εικόνες από τις πατέντες που η εταιρεία είχε καταθέσει στο γραφείο πνευματικών δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, βλέπουμε την μάσκα με τον προφυλακτήρα να ενσωματώνει το χώρο για την πινακίδα κυκλοφορία. Έπειτα, ακριβώς από κάτω, το οβάλ σχήμα πιθανότατα θα φιλοξενεί τους αισθητήρες για τα συστήματα υποβοήθησης. Σχετικά με το design του πίσω μέρους, υπάρχουν πλευρικοί καθρέφτες στις πόρτες, καθώς και πιο χοντρές συγκριτικά με το πρωτότυπο μεσαίες κολώνες. Το πιθανότερο είναι πως οι πίσω πόρτες στο μοντέλο παραγωγής δεν θα ανοίγουν αντικριστά με τις μπροστά, αν και αυτό μένει να επιβεβαιωθεί.
Ένα μεγάλο μεταξόνιο 2,75 μέτρων χαρακτηρίζει το πρώτο SUV της smart, με το μοντέλο παραγωγής να έχει 5-θέσια διάταξη καθισμάτων.
Στην καμπίνα, οι όποιες πληροφορίες αντλούμε είναι από το πρωτότυπο. Σχεδιαστικά λοιπόν, θα ακολουθεί μινιμαλιστική λογική με κυρίαρχη μία μεγάλη αιωρούμενη οθόνη αφής 12,8 ιντσών, της οποίας το κεντρικό μενού είναι μία 3D σφαίρα. Σύμφωνα με την smart, το αυτοκίνητο θα ξεχωρίζει για το υψηλό επίπεδο συνδεσιμότητας και μια τεράστια γκάμα προηγμένων τεχνολογιών (premium ηχοσύστημα Beats) και συστημάτων ασφάλειας για την υποστήριξη του οδηγού (park & lane assist, κ.ά.). Ενδεικτικά να πούμε πως το infotainment θα διαθέτει λειτουργία τεχνητής νοημοσύνης που θα μαθαίνει την συμπεριφορά του εκάστοτε χρήστη και θα προσαρμόζεται στις επιμέρους προτιμήσεις του.
Η καμπίνα ακολουθεί μινιμαλιστική λογική με κυρίαρχη μία μεγάλη αιωρούμενη οθόνη αφής 12,8 ιντσών, της οποίας το κεντρικό μενού είναι μία 3D σφαίρα.
Εκτός αυτού, το smartphone θα λειτουργεί άτυπα ως «κλειδί» του Concept #1 έχοντας ενσωματωμένες ορισμένες υπηρεσίες-λειτουργίες του οχήματος. Η εταιρεία τονίζει πως το 75% των updates θα πραγματοποιείται over-the-air.
Στο κομμάτι των χώρων, το μεγάλο μεταξόνιο είναι σημαντικό ατού για το SUV της smart, καθώς θα προσφέρει «χώρο για τα πόδια και τους αγκώνες στο ίδιο επίπεδο με τα οχήματα από υψηλότερα τμήματα».
Το 2019 η smart έγινε η πρώτη εταιρεία που αντικατέστησε πλήρως τους κινητήρες εσωτερικής καύσης με ηλεκτρικά μοτέρ στην γκάμα των μοντέλων της. Επομένως, και το smart SUV Concept #1 θα είναι αμιγώς ηλεκτρικό. Ωστόσο, στην επίσημη παρουσίαση του πρωτότυπου η φίρμα δεν άνοιξε τα χαρτιά της για τις προδιαγραφές του συστήματος κίνησης. Αναφέραμε ότι η πλατφόρμα επιτρέπει κίνηση και στους τέσσερις τροχούς, όμως δεν γνωρίζουμε λεπτομέρειες για την ιπποδύναμη και την αυτονομία.
Οι πρώτες αναφορές κάνουν λόγο για ένα ηλεκτρικό μοτέρ με μέγιστη ισχύ 270+ ίππων, μπαταρία ιόντων λιθίου με χωρητικότητα μικρότερη από 70kWh και αυτονομί, άνω των 500 χιλιομέτρων. Δεν αποκλείεται ωστόσο να υπάρχουν και άλλες εκδόσεις με μικρότερη αυτονομία, αλλά χωρίς αυτή να πέφτει κάτω από το τα 320 χιλιόμετρα. Αυτό που γνωρίζουμε με βάση όσα ανακοίνωσε η smart είναι πως θα υποστηρίζει τεχνολογία γρήγορης φόρτισης.
Ανεξάρτητοι σχεδιαστές του Autoexpress.uk δημιούργησαν σχέδιο με μεγάλες ζάντες, μπάρες οροφής και μαύρα πλαστικά προστατευτικά στις καμάρες των τροχών.
Η μεγάλη πλειοψηφία των πληροφοριών πηγάζει από το πρωτότυπο smart Concept #1. Ένα καμουφλαρισμένο μοντέλο που έκανε πρόσφατα δοκιμές σε δημόσιους δρόμους δεν μας έκανε σοφότερους, αλλά έδωσε μία γενική εικόνα. Σε κάθε περίπτωση υπάρχουν αρκετές εκκρεμότητες, όπως η ονομασία, φερειπείν. Ίσως η smart δώσει το όνομα του άτυπου προγόνου «Formore», ίσως δούμε κάτι εντελώς καινούργιο και επαναστατικό. Οι απαντήσεις θα δοθούν από επίσημα χείλη στα τέλη του 2022 στην παρουσίαση του μοντέλου παραγωγής, ενώ μέσα στην επόμενη χρονιά αναμένεται και η κυκλοφορία του στις ευρωπαϊκές αγορές.