Τι μπορεί να προκαλέσει τη φθορά στον καταλύτη • Οι απότομες αλλαγές θερμοκρασίας είναι μία από τις βασικές αιτίες που φθείρουν πρόωρα τον καταλύτη. Οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται φτάνουν και τους 800 βαθμούς Κελσίου. Αν το αυτοκίνητο περάσει από νερά, η απότομη αλλαγή θερμοκρασίας θα τον βλάψει. • Λόγω θέσης (αποτελεί τμήμα του συστήματος εξάτμισης στο κάτω μέρος του αμαξώματος) είναι ευάλωτος σε χτυπήματα. Ένα χτύπημα στην εξάτμιση μπορεί επίσης να συμβάλλει στη μη ορθή λειτουργία του. • Αν μετά από μεγάλη διαδρομή -όταν ο καταλύτης έχει υπερθερμανθεί- σβήσουμε αμέσως τον κινητήρα, η θερμοκρασία του καταλύτη πέφτει απότομα με αποτέλεσμα την πρόωρη φθορά. • Η αλλαγή ή η κακή ρύθμιση του συστήματος τροφοδοσίας καυσίμου μπορεί επίσης να προκαλέσει φθορά, αφού αλλάζει την ενδεδειγμένη αναλογία του μείγματος αέρα-καυσίμου. • Όταν κινούμαστε με σχεδόν άδειο ρεζερβουάρ η ακανόνιστη παροχή καυσίμου επίσης αλλάζει την ενδεδειγμένη αναλογία του μείγματος αέρα - καυσίμου. • Η προσπάθεια- πάνω από 4-5 φορές- να βάλουμε εμπρός τον κινητήρα θα προκαλέσει πρόβλημα στον καταλύτη γιατί περνάει άκαυτη βενζίνη στην εξάτμιση.
Συνέπειες και ενδείξεις χαλασμένου καταλύτη • Η πρώτη και σημαντικότερη συνέπεια από χαλασμένο καταλύτη είναι οι μεγάλες εκπομπές επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία καυσαερίων. • Η απόδοση του κινητήρα μειώνεται αφού το υλικό που βρίσκεται εντός του καταλύτη διαλύεται και μπουκώνει το σύστημα εξάτμισης. • Αν το παραπάνω φαινόμενο βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο είναι αδύνατο να εκτονωθούν τα παραγόμενα από τον κινητήρα καυσαέρια με αποτέλεσμα το ολοκληρωτικό μπούκωμα του συστήματος εξάτμισης • Σε αυτοκίνητα με καταλύτη που το εσωτερικό υλικό του βρίσκεται σε κατάσταση διάλυσης είναι πιθανό να αυξηθούν οι επικαθίσεις (καρβούνιασμα) στις κεφαλές των βαλβίδων αφού από τη στιγμή που το σύστημα εξάτμισης δεν εκτονώνει επαρκώς τα παραγόμενα καυσαέρια επαγωγικά και η καύση δεν είναι η καλύτερη δυνατή. • Όταν το υλικό που βρίσκεται μέσα στον καταλύτη έχει διαλυθεί, κατά τη μετακίνηση παράγει θόρυβο αφού έρχεται σε επαφή με τα μεταλλικά τοιχώματα του καταλύτη. (κουδουνίζει).
Πώς προστατεύουμε τον καταλύτη • Δεν πρέπει να επιλέγεται νεκρά στο κιβώτιο ταχυτήτων, όταν το αυτοκίνητο κινείται σε κατηφορικό δρόμο. • θα πρέπει να υπάρχει μια ολιγόλεπτη προθέρμανση του κινητήρα πριν το ξεκίνημα, η οποία επιφέρει μακροπρόθεσμα περιορισμό των ρύπων και αυξημένη διάρκεια ζωής του καταλύτη. • Δε βάζουμε μπροστά ποτέ καταλυτικό αυτοκίνητο σπρώχνοντάς το. • Πρέπει μετά από μεγάλο ταξίδι το όχημα να δουλεύει για κάποιο μικρό χρονικό διάστημα στο ρελαντί, ώστε να επανέλθει στη φυσιολογική θερμοκρασία λειτουργίας. •Δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σε καμία περίπτωση βενζίνη με μόλυβδο. • Στο ξεκίνημα του κινητήρα δεν πρέπει να πατάει ο χρήστης το γκάζι.
Σκοπός - κόστος Ο καταλύτης αναλαμβάνει να μειώνει τα ρυπογόνα για την ατμόσφαιρα καυσαέρια που παράγονται από τον κινητήρα. Όταν ο καταλύτης είναι χαλασμένος, η παραγωγή των ρυπογόνων καυσαερίων είναι ακόμα μεγαλύτερη απ' ό,τι σε αυτοκίνητο που δε διαθέτει καν καταλύτη. Η αλλαγή του όταν είναι κατεστραμμένος είναι επιβεβλημένη. Το κόστος της αλλαγής μαζί με την εργασία σε ένα μικρό αυτοκίνητο κυμαίνεται μεταξύ 350 - 400 ευρώ.
Στη φωτογραφία 1 φαίνεται το υλικό που βρίσκεται στο εσωτερικό ενός καινούργιου καταλύτη. Στη φωτογραφία 2 το υλικό ενός κατεστραμμένου καταλύτη που συνήθως μεταφέρεται σε άλλα σημεία του συστήματος εξάτμισης και το μπουκώνει, με αποτέλεσμα τη μειωμένη απόδοση του κινητήρα.