Tα πιστόνια είναι ειδικά κυλινδρικά μορφοποιημένα εξαρτήματα που βρίσκονται μέσα στους κυλίνδρους πραγματοποιώντας ευθύγραμμη παλινδρόμηση. Με την παλινδρόμηση επιτυγχάνουν: σταδιακή αύξηση και μείωση του εσωτερικού όγκου των κυλίνδρων, κατανομή των πιέσεων στις πλευρικές επιφάνειες των κυλίνδρων, απορρόφηση υψηλών ποσοτήτων θερμοκρασιών στη φάση ανάφλεξης - καύσης και στεγανοποίηση του κυλίνδρου με τον στροφαλοθάλαμο μέσω των ελατηρίων. Τι μπορεί να προκαλέσει φθορά στα πιστόνια Συνολικά οι υψηλές θερμοκρασίες είναι ο εχθρός των πιστονιών και μπορούν προκύψουν από: • Ελλιπή λίπανση. • Προβληματικό σύστημα ψύξης. • Σπάσιμο των ελατηρίων που μπορεί να προέλθει από φυσιολογική φθορά ή υψηλή συμπίεση. • Από καύση με φτωχό μείγμα (μικρότερο ποσοστό βενζίνης, περισσότερο αέρα) ή πλούσιο μείγμα (μεγαλύτερο ποσοστό βενζίνης, μικρότερο αέρα). Αυτό συμβαίνει κυρίως σε αυτοκίνητα όπου η τροφοδοσία γίνεται με καρμπιρατέρ και όχι τόσο σε αυτά που η τροφοδοσία καυσίμου γίνεται με ψεκασμό. • Από προανάφλεξη (αβάνς) σε λάθος χρόνο. • Πρόβλημα στα έμβολα δημιουργεί και η κακή ποιότητα καυσίμου. Συνέπειες από φθορές στα πιστόνια • Στην περίπτωση που η θερμοκρασία στο θάλαμο του κυλίνδρου υπερβεί τα επιτρεπτά όρια λόγω ελλιπούς λίπανσης κολλάνε τα ελατήρια που βρίσκονται μέσα σε δακτυλίους στην κεφαλή του πιστονιού ενώ προκαλούνται και χαρακιές στις πλευρικές τους επιφάνειες και πιθανώς και στα τοιχώματα του κυλίνδρου ή των χιτωνίων. • Αν η ψύξη είναι ελλιπής, συμβαίνουν τα παραπάνω και επιπλέον είναι μεγάλη η πιθανότητα να τρυπήσουν οι κεφαλές των πιστονιών και να κολλήσει ο κινητήρας. • Σε περίπτωση που σπάσουν τα ελατήρια του πιστονιού έχουμε απώλεια συμπίεσης, προκαλούνται χαρακιές στα τοιχώματα του κυλίνδρου ή του χιτωνίου και στα πιστόνια ενώ ο κινητήρας καίει λάδια. • Η καύση με φτωχό ή πλούσιο μείγμα καυσίμου προκαλεί υπερθέρμανση, άρα και παρόμοιες συνέπειες με την ελλιπή λίπανση. • Λάθος προανάφλεξη προκαλεί φθορές στην κεφαλή του πιστονιού και σε μερικές περιπτώσεις μπορεί ακόμα και να το τρυπήσει.
Αν ο κινητήρας υπερθερμανθεί λόγω προβληματικού συστήματος ψύξης ή λάθους προανάφλεξης, η κεφαλή του πιστονιού μπορεί να τρυπήσει.
Τα τρία ελατήρια που διαθέτει κάθε τμήμα κεφαλής πιστονιού εξυπηρετούν το καθένα και διαφορετικό σκοπό.
Κόστος Ας ευχόμαστε μια πιθανή φθορά των πιστονιών, σπάσιμο ή κόλλημα των ελατηρίων τους να μην προκαλέσουν χαρακιές στα τοιχώματα των κυλίνδρων καθώς θα πρέπει να αλλαχθεί όλο το μπλοκ του κινητήρα. Αυτό που πραγματικά κοστίζει ακριβά σε περίπτωση αντικατάστασης των ελατηρίων κυρίως αλλά και των πιστονιών είναι η εργασία. Ενδεικτικά και στις δύο περιπτώσεις μόνο η εργασία μπορεί να ξεπεράσει σε ένα μικρό αυτοκίνητο τα 470 ευρώ. Τα ελατήρια κοστίζουν περίπου 27-30 ευρώ για κάθε πιστόνι ενώ 4 πιστόνια στοιχίζουν γύρω στα 610-620 ευρώ.