Ποιος ευθύνεται στην περίπτωση που το μεταφερόμενο από ένα όχημα φορτίο προκαλέσει ζημιά σε άλλο όχημα ή τον τραυματισμό ενός προσώπου; Ποιος θα αποζημιώσει τον παθόντα;
Στο άρθρο 25 της Κ4/585/1978 ΑΥΕ (Απόφαση Υπουργού Εμπορίου) αναφέρονται οι περιπτώσεις αποκλεισμού της ευθύνης κάθε ασφαλιστικής εταιρείας για ατυχήματα που προκαλούνται από τα ασφαλισμένα σε αυτήν οχήματα. Στην περίπτωση 10 του ίδιου άρθρου προβλέπεται και ο αποκλεισμός της ευθύνης της σε περίπτωση που μεταφερόμενο φορτίο από το ασφαλισμένο σε αυτήν όχημα προκαλέσει ατύχημα. Σύμφωνα με τα παραπάνω, εάν, για παράδειγμα, από ένα όχημα το οποίο μεταφέρει τελάρα ξεφύγει κάποιο κατά τη διάρκεια που το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση και πέσει σε άλλο διερχόμενο αυτοκίνητο, τον ζημιωθέντα οδηγό θα αποζημιώσει αρχικά η ασφαλιστική εταιρεία του υπαίτιου οδηγού, στη συνέχεια όμως θα στραφεί κατά του ασφαλισμένου της για να αναζητήσει από αυτόν όποιο ποσό κατέβαλε στον παθόντα.
Σε αντίθεση όμως με τα όσα προβλέπονται στην παραπάνω υπουργική απόφαση, σήμερα η τάση που έχει πλέον διαμορφωθεί από τα δικαστήρια είναι διαφορετική. Έτσι, για να αποκλείεται η ευθύνη της ασφαλιστικής εταιρείας, θα πρέπει το προκληθέν ατύχημα να οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στο μεταφερόμενο φορτίο. Εάν όμως το ατύχημα κριθεί ότι οφείλεται και σε πταίσμα του οδηγού, τότε υπάρχει πλήρης ευθύνη του ασφαλιστή.
Στο παραπάνω λοιπόν παράδειγμα δεν θα συντρέχει περίπτωση αποκλεισμού της ευθύνης της ασφαλιστικής εταιρείας, η ασφαλιστική εταιρεία δηλαδή δεν θα μπορεί να αναζητήσει από τον ασφαλισμένο της το ποσό που αυτός κατέβαλε στον ζημιωθέντα τρίτο, αν από τον έλεγχο των συνθηκών τέλεσης του ατυχήματος προκύψει ότι αυτό οφείλεται και σε πταίσμα του οδηγού, ο οποίος δεν φρόντισε ώστε να ασφαλίσει με τον ενδεικνυόμενο τρόπο τα μεταφερόμενα τελάρα, με αποτέλεσμα κάποιο από αυτό να ξεφύγει από την καρότσα του οχήματος και να πέσει σε άλλο διερχόμενο αυτοκίνητο. Ανακεφαλαιώνοντας τα παραπάνω σημειώνουμε ότι έχει λοιπόν πλέον επικρατήσει η τάση να υπάρχει πλήρης ασφαλιστική κάλυψη στις περισσότερες, εάν όχι σε όλες, τις περιπτώσεις, όπου προκαλείται ατύχημα από το μεταφερόμενο φορτίο. Η ασφαλιστική εταιρεία του υπαίτιου οδηγού δηλαδή οφείλει να αποζημιώσει πλήρως τον παθόντα χωρίς στη συνέχεια να στραφεί κατά του ασφαλισμένου της. Και αυτό διότι κατά κανόνα το φορτίο από μόνο του χωρίς την αμελή συμπεριφορά του οδηγού, είτε όσον αφορά την οδήγηση του αυτοκινήτου, είτε όσον αφορά τη φόρτωση και την εξασφάλιση ασφαλούς μεταφοράς του φορτίου, δύσκολα θα προκαλέσει ατύχημα.