Το φίλτρο αέρα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του κινητήρα, καθώς αναλαμβάνει να καθαρίσει τον αέρα που αναμειγνύεται με τη βενζίνη. Όσο "καθαρότερος" είναι ο αέρας του μείγματος, τόσο καλύτερη είναι η καύση που πραγματοποιείται στον κινητήρα, αφού το φίλτρο δεν επιτρέπει στη σκόνη και σε άλλες βρομιές να περάσουν στο μείγμα αέρα-καυσίμου. Αν το φίλτρο είναι βρόμικο, η καύση του κινητήρα δεν είναι καλή με αποτέλεσμα να αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμου ενώ σε περίπτωση που το φίλτρο έχει διαλυθεί η περίπτωση να "μπουκώσουν" τα κομμάτια του το σύστημα τροφοδοσίας είναι μεγάλη.Η κατάσταση η οποία βρίσκεται το φίλτρο αέρα εξαρτάται από δύο παράγοντες. Από τον αριθμό των χιλιομέτρων που έχουν διανυθεί αλλά και από το περιβάλλον (δρόμους) στο οποίο κινείται ως επί το πλείστον το αυτοκίνητο. Εάν κινείται κυρίως σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους, ο οδηγός θα πρέπει όταν συμπληρωθεί συγκεκριμένος αριθμός χιλιομέτρων (βλέπε βιβλίο κατασκευαστή) να προχωρήσει στην αντικατάστασή του.Σε περίπτωση που το αυτοκίνητο κινείται αποκλειστικά ή συχνά σε χωματόδρομους, ο έλεγχος και ο καθαρισμός πρέπει να είναι συχνότεροι, καθώς το χώμα και η σκόνη επιβαρύνουν και φράσσουν άμεσα το φίλτρο.
Εντοπίστε στο χώρο του κινητήρα το φίλτρο και αφαιρέστε με προσοχή το καπάκι. Σε κάποια αυτοκίνητα ανοίγει και κλείνει μόνο με κλιπ ενώ σε άλλα εκτός από κλιπ υπάρχουν και βίδες. Σε αυτή την περίπτωση φροντίστε να είστε εφοδιασμένοι με το κατάλληλο κλειδί.
Βγάλτε το φίλτρο με προσοχή. Το υλικό στις περισσότερες περιπτώσεις είναι ένα είδος χαρτιού, γι' αυτό προσέξτε να μην το σκίσετε.
Καθαρίζετε το φίλτρο μόνο με αέρα υπό πίεση και ποτέ με νερό. Όλα τα πρατήρια βενζίνης διαθέτουν αέρα υπό πίεση που θα σας βοηθήσει στη συγκεκριμένη διαδικασία.
Κατόπιν του καθαρισμού επανατοποθετήστε το φίλτρο και φροντίστε να το βάλετε από τη σωστή πλευρά. Κλείστε το καπάκι και σιγουρευτείτε ότι δεν έχει πιαστεί κάποιο καλώδιο. Ασφαλίστε το καπάκι με τα κλιπ (και βιδώστε τη βίδα σε όσα διαθέτουν).