Όταν η πρώτη αιτία θανάτου της πιο παραγωγικής μερίδας του πληθυσμού (σε όλα τα επίπεδα μεταξύ 25-45 ετών) στη χώρα μας είναι τα τροχαία ατυχήματα, είναι αυτονόητο να αναφερόμαστε στη σημασία της ζώνης ασφαλείας, όταν μάλιστα βάσει στοιχείων της Τροχαίας ο αριθμός των τραυματιών σε ατυχήματα με χρήση ζώνης είναι πολύ μικρότερος σε σχέση με τον αριθμό των τραυματιών (σε βαριά ή ελαφριά μορφή) που δεν φορούν ζώνη. Ωστόσο -ιδίως στη χώρα μας- πλήθος οδηγών εξακολουθούν να αγνοούν το μέγεθος της ασφάλειας που η χρήση της ζώνης ασφαλείας προσφέρει.
Οι ζώνες ασφαλείας
• Από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 όλα τα αυτοκίνητα εφοδιάζονται με ζώνες τριών σημείων.
• Τα τελευταία χρόνια υπάρχουν τρεις ζώνες τριών σημείων και στα αυτοκίνητα που διαθέτουν πίσω κάθισμα τριών θέσεων.
• Πλήθος μοντέλων εφοδιάζονται με σύστημα αυξομείωσης του ύψους της ζώνης ασφαλείας οδηγού και συνοδηγού.
• Στο σύνολό τους οι ζώνες στα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας διαθέτουν προενταντήρες. Ο συγκεκριμένος μηχανισμός αναλαμβάνει να τεντώσει τη ζώνη ώστε να συγκρατηθεί καλύτερα το σώμα κατά τη σύγκρουση.
• Σε αρκετά καινούργια αυτοκίνητα οι ζώνες διαθέτουν και περιοριστή φορτιού. Πρόκειται για ένα μηχανισμό (ενεργοποιείται μετά τον προεντατήρα) που χαλαρώνει σταδιακά τη ζώνη ώστε να περιοριστεί το φορτίο που δέχεται το σώμα από αυτήν κατά τη συγκράτηση.
Η σωστή χρήση
• Η εφαρμογή της ζώνης πρέπει να σας γίνει συνείδηση και να είναι η πρώτη ενέργεια όταν μπαίνετε στο αυτοκίνητο.
• Χρησιμοποιώντας το μηχανισμό αυξομείωσης του ύψους ρυθμίστε τη στη θέση που δεν θα ενοχλεί το λαιμό αλλά δεν θα βρίσκεται και στα όρια του ώμου.
• Ζώνη ασφαλείας είναι απολύτως απαραίτητο να φοράνε και οι πίσω επιβάτες. Ατάκες και ενέργειες του στυλ: "Πίσω δεν φοράω ζώνη" δεν έχουν καμία λογική και σε περίπτωση σύγκρουσης είναι πολύ πιθανό να κινδυνεύσει η ζωή και των επιβατών των μπροστινών καθισμάτων που φορούν.
• Μην ξεχνάτε ότι ένας επιβάτης βάρους 70 κιλών σε περίπτωση σύγκρουσης με 50 χλμ./ώρα στο σημείο που θα προσκρούσει θα ασκήσει πίεση βάρους 3 τόνων.
• Για γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης το οριζόντιο τμήμα της ζώνης δεν πρέπει να βρίσκεται πάνω στην κοιλιά αλλά κάτω από αυτή. Σε αντίθετη περίπτωση, κατά τη σύγκρουση η πιθανότητα να βλαφτεί το έμβρυο είναι μεγάλη.
Ζώνη και αερόσακος
Σε περίπτωση σύγκρουσης ο επιβάτης που δεν φορά ζώνη θα κινηθεί προς τα εμπρός ανεξέλεγκτα, θα "χτυπήσει" στον αερόσακο που θα τον εκτρέψει αριστερά ή δεξιά. Έτσι ο επιβάτης θα προσκρούσει στο παράθυρο ή στο ταμπλό. Επομένως αερόσακος μόνο όταν συνδυάζεται με χρήση της ζώνης ασφαλείας παρέχει ικανοποιητική προστασία.
Η χρήση της ζώνης είναι απαραίτητη και στους επιβάτες των πίσω καθισμάτων, αφού ένας επιβάτης βάρους 70 κιλών σε περίπτωση σύγκρουσης με 50 χλμ./ώρα στο σημείο που θα προσκρούσει θα ασκήσει πίεση βάρους 3 τόνων.