Πώς μπορούμε λοιπόν να προστατέψουμε τον καταλύτη του αυτοκινήτου μας ώστε να διατηρεί τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του για μεγάλο χρονικό διάστημα; Πρώτα ας δούμε πώς προκαλούνται οι φθορές σε έναν καταλύτη. • Οι απότομες αλλαγές θερμοκρασίας είναι ένας από τους βασικούς λόγους που φθείρουν πρόωρα τον καταλύτη. Οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται φτάνουν και τους 800 βαθμούς Κελσίου. Αν το αυτοκίνητο περάσει από νερά, η απότομη αλλαγή θερμοκρασίας θα τον βλάψει. • Λόγω θέσης (αποτελεί τμήμα του συστήματος εξάτμισης στο κάτω μέρος του αμαξώματος) είναι ευάλωτος σε χτυπήματα. Ένα χτύπημα στην εξάτμιση μπορεί επίσης να συμβάλλει στη μη ορθή λειτουργία του. • Αν μετά από μια μεγάλη διαδρομή -όπου ο καταλύτης έχει υπερθερμανθεί- σβήσουμε αμέσως τον κινητήρα, η θερμοκρασία του καταλύτη πέφτει απότομα με αποτέλεσμα τη πρόωρη φθορά. • Η αλλαγή ή η κακή ρύθμιση του συστήματος τροφοδοσίας καυσίμου μπορεί επίσης να προκαλέσει φθορά, αφού αλλάζει η ενδεδειγμένη αναλογία του μείγματος αέρα-καυσίμου. • Όταν κινούμαστε με σχεδόν άδειο ρεζερβουάρ, η ακανόνιστη παροχή καυσίμου επίσης αλλάζει την ενδεδειγμένη αναλογία του μείγματος αέρα - καυσίμου. • Η προσπάθεια -πάνω από 4-5 φορές- να βάλουμε εμπρός τον κινητήρα θα προκαλέσει πρόβλημα στον καταλύτη γιατί περνάει άκαυστη βενζίνη στην εξάτμιση. Πώς προστατεύουμε τον καταλύτη • Δεν πρέπει να επιλέγεται νεκρά στο κιβώτιο ταχυτήτων, όταν το αυτοκίνητο κινείται σε κατηφορικό δρόμο. • θα πρέπει να υπάρχει μια ολιγόλεπτη προθέρμανση του κινητήρα πριν το ξεκίνημα, η οποία επιφέρει μακροπρόθεσμα περιορισμό των ρύπων και αυξημένη διάρκεια ζωής του καταλύτη. • Δεν βάζουμε μπροστά ποτέ καταλυτικό αυτοκίνητο σπρώχνοντάς το. • Πρέπει μετά από μεγάλο ταξίδι, το όχημα να δουλεύει για κάποιο μικρό χρονικό διάστημα στο ρελαντί, ώστε να επανέλθει στη φυσιολογική θερμοκρασία λειτουργίας • Δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σε καμία περίπτωση βενζίνη για μη καταλυτικά αυτοκίνητα. • Στο ξεκίνημα του κινητήρα δεν πρέπει να πατάει ο χρήστης το γκάζι.
Όταν χαλάσει ο καταλύτης
Η συνεχής προσπάθεια να βάλουμε εμπρός τον κινητήρα επιτρέπει στη βενζίνη να περνάει άκαυστη στον καταλύτη με αποτέλεσμα να τον φθείρει.
• Η πρώτη και σημαντικότερη συνέπεια από έναν χαλασμένο καταλύτη είναι οι μεγάλες εκπομπές επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία καυσαερίων. • Η απόδοση του κινητήρα μειώνεται αφού το υλικό που βρίσκεται εντός του καταλύτη διαλύεται και μπουκώνει το σύστημα εξάτμισης. • Αν το παραπάνω φαινόμενο βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, είναι αδύνατον να εκτονωθούν τα παραγόμενα από τον κινητήρα καυσαέρια με αποτέλεσμα το ολοκληρωτικό μπούκωμα του συστήματος εξάτμισης • Σε αυτοκίνητα με καταλύτη που το εσωτερικό υλικό του βρίσκεται σε κατάσταση διάλυσης είναι πιθανό να αυξηθούν οι επικαθίσεις (καρβούνιασμα) στις κεφαλές των βαλβίδων, αφού από τη στιγμή που το σύστημα εξάτμισης δεν εκτονώνει επαρκώς τα παραγόμενα καυσαέρια επαγωγικά και η καύση δεν είναι η καλύτερη δυνατή.