Διαβάστηκε από 4211αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:17/4/2007
“Μακριά και αγαπημένοι…”
Αυτή η φράση περιγράφει ίσως με τον καλύτερο τρόπο την υποχρέωσή μας να κρατάμε απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, προκειμένου να μας δοθεί ο χρόνος και ο χώρος να φρενάρουμε -αν αυτό χρειαστεί.
Πώς διαμορφώνεται ο χρόνος αντίδρασης;
Ο χρόνος που χρειάζεται ένας οδηγός για να αντιδράσει σωστά, είναι μόνο μερικά δευτερόλεπτα, πάρα πολύ κρίσιμα όμως!
Σύμφωνα με το Υπουργείο Συγκοινωνιών, από τη στιγμή που υποπίπτει στην αντίληψη του οδηγού ένα εμπόδιο, μέχρι αυτός να ανταποκριθεί, να πάει δηλαδή το δεξί πόδι στο φρένο, και να πιέσει το πεντάλ μεσολαβεί ένα διάστημα από 0,6 ως 1 δευτερόλεπτο. Αυτό, βέβαια, ισχύει υπό φυσιολογικές συνθήκες, αφού αν ο οδηγός βρίσκεται υπό την επήρεια ουσιών, αλκοόλ, αν μιλάει στο κινητό, αν καπνίζει κ.λ.π., ο χρόνος αυτός μπορεί να είναι σημαντικά αυξημένος.
Πόση απόσταση ασφαλείας πρέπει να έχω σε χρόνο;
Η βασική αυτή λεπτομέρεια φυσικά διαφέρει από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο και επηρεάζεται σημαντικά από πολλούς παράγοντες. Σε γενικές γραμμές, στον υπολογισμό της σωστής απόστασης ασφαλείας, χρήσιμος είναι ο κανόνας "των δύο δευτερολέπτων". Πρακτικά αυτό σημαίνει πως χρειάζεστε ένα δευτερόλεπτο από τη στιγμή που το μπροστινό σας αυτοκίνητο θα φρενάρει, μέχρι να φρενάρετε και εσείς με τη σειρά σας, ενώ χρειάζεστε και ένα δευτερόλεπτο ακόμα, αφού έχετε ήδη καθυστερήσει για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα σε σχέση με το προπορευόμενο όχημα.
Πόση απόσταση πρέπει να έχω σε μέτρα;
Η απόσταση ακινητοποίησης είναι ουσιαστικά η συνολική απόσταση που διανύει ένα αυτοκίνητο, από την έναρξη του χρόνου αντίδρασης του οδηγού μέχρι την πλήρη ακινητοποίησή του. Ένας καλός τρόπος για να υπολογίζουμε κατά προσέγγιση την απαιτούμενη απόσταση ακινητοποίησης είναι, να πολλαπλασιάσουμε το ψηφίο των δεκάδων της ταχύτητας με τον εαυτό του. Για παράδειγμα, αν κινούμαστε με 60 χλμ./ώρα, η απαιτούμενη απόσταση είναι 6 επί 6, δηλαδή περίπου 36 μέτρα.
Oι αστάθμητοι παράγοντες
Όπως είπαμε, όλα αυτά αποτελούν πρόχειρους και ενδεικτικούς υπολογισμούς. H απόσταση ακινητοποίησης φυσικά επηρεάζεται και από πολλούς άλλους παράγοντες, όπως την κατάσταση των φρένων, των αμορτισέρ των ελαστικών, του οδηγού, από το βάρος του οχήματος αλλά και από την κατάσταση του οδοστρώματος. Για παράδειγμα, σε ένα βρεγμένο δρόμο, η απόσταση ακινητοποίησης διπλασιάζεται ή και τριπλασιάζεται, ενώ σε συνθήκες πάγου μπορεί να χρειαστούμε ακόμα και 10 φορές περισσότερο χρόνο συγκριτικά με τη στεγνή άσφαλτο.