Διαβάστηκε από 1924αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:9/10/2007
Ένα ήπιων τόνων 4κίνητο αυτοκίνητο όπως το VW Golf 4Motion, είναι ουδέτερο ακόμα και σε ακραίες καταστάσεις.
Τα τετρακίνητα αυτοκίνητα δρόμου διακρίνονται για την πολύ καλή οδική συμπεριφορά τους. Ποια είναι, όμως, τα μυστικά
Αρχικά, τα τετρακίνητα αυτοκίνητα χαρακτηρίζονται από ουδετερότητα αφού τα όρια πρόσφυσης σε αυτά είναι σαφώς πιο αυξημένα σε σχέση με τα δικίνητα. Όπως συμβαίνει και στα προσθιοκίνητα αλλά και πισωκίνητα αυτοκίνητα, οι όροι "υποστροφή" και "υπερστροφή" μπορεί να κάνουν την εμφάνισή τους, αλλά μόνο σε ακραίες καταστασείς πίεσης.
Γενικά για την οδήγηση τετρακίνητων
Στα τετρακίνητα αυτοκίνητα είναι πιο εύκολο να διορθώσεις την υπερστροφή από ό,τι την υποστροφή
Στα τετρακίνητα, ο οδηγός πρέπει να βάζει τη μούρη μέσα στη στροφή πριν το Apex εκείνης και να διατηρεί σταθερό το πόδι του στο γκάζι
Η υπερστροφή στα τετρακίνητα απαιτεί σωστό χειρισμό, αφού η διόρθωσή της δε γίνεται στιγμιαία
Ανάλογα με το ποσοστό μετάδοσης της κίνησης στους δύο άξονες, ένα αυτοκίνητο μπορεί να είναι περισσότερο υποστροφικό (περισσότερη ροπή εμπρός και μέχρι 50% στον πίσω άξονα, αν δεν υπάρχει κεντρικό διαφορικό) ή υπερστροφικό, με περισσότερη ροπή στον πίσω άξονα, ανά συνθήκη
Όσο πιο μαλακή είναι η ρύθμιση της ανάρτησης, τόσο πιο ομαλή είναι η εκδήλωση τέτοιων τάσεων στα τετρακίνητα
Τα επίπεδα πρόσφυσης είναι μεν μεγαλύτερα σε σχέση με τα δικίνητα αυτοκίνητα, ωστόσο η υπερβολή χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερα απότομες αντιδράσεις
Η ελκτική πρόσφυση στα τετρακίνητα υπερισχύει σημαντικά, χωρίς να έχουμε απώλειες, όπως στα δικίνητα (σπινάρισμα)
Τα μπλοκέ διαφορικά (όπου υπάρχουν) κάνουν τη διαφορά και στα τετρακίνητα, χαρίζοντάς τους περισσότερο σπορτίφ αντιδράσεις
Η υποστροφή στα τετρακίνητα
Ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο μπορεί να υποστρέψει και αυτό γίνεται είτε από λάθος γραμμή εισόδου, είτε εξαιτίας του δρόμου (ολισθηρότητα), είτε και από απότομη μεταφορά της ισχύος στους εμπρός τροχούς και εφ' όσον μεταφέρεται μεγαλύτερο ποσοστό ροπής σε εκείνους μέσω των διαφορικών. Η υποστροφή, μάλιστα, στα τετρακίνητα μπορεί να είναι πιο δύσκολη στην αντιμετώπισή της και αυτό γιατί χρειάζεται η συνδρομή και των πίσω τροχών. Έτσι, ο οδηγός που θα βρεθεί σε τέτοια κατάσταση, πρέπει να διορθώσει την πορεία, με σταδιακό άφημα του γκαζιού και πάτημα ξανά, όταν το εμπρός μέρος του ξαναμπεί στη στροφή.
Η υπερστροφή στα τετρακίνητα
Η υπερστροφή είναι η πιο συνηθισμένη αντίδραση στα τετρακίνητα και προκαλείται όταν παρουσιάζεται αποσταθεροποίηση του πίσω μέρους. Εκείνη μπορεί να γίνει είτε ηθελημένα είτε ακούσια, με τον οδηγό σε κάθε περίπτωση να πρέπει να γνωρίζει την τακτική του ανάποδου τιμονιού και να κάνει σωστή χρήση του, σε συνδυασμό με τους ανάλογους χειρισμούς στο πεντάλ του γκαζιού. Η υπερστροφή μπορεί να διαδεχθεί και την υποστροφή, εφ' όσον ο οδηγός αφήσει απότομα το γκάζι του αυτοκινήτου που υποστρέφει και με την πίεση του γκαζιού (και εφ' όσον ο κινητήρας διαθέτει επαρκή ισχύ) να μετατραπεί σε υπερστροφή διαρκείας (κοινώς με τα τέσσερα).