Διαβάστηκε από 1768αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:1/1/2008
Είναι πολύ σημαντικό για την οδήγηση σε μια πίστα, να ξέρει ο οδηγός πότε και πώς πρέπει να φρενάρει. Η τεχνική "μύτη - τακούνι", που αναλύσαμε στο προηγούμενο τεύχος, σε συνδυασμό με ένα σωστό φρενάρισμα, μπορεί να ρίξει πολύ το χρόνο ενός γύρου.
Εκτός από τις γραμμές μιας πίστας, σημαντικό είναι να γνωρίζουμε πόσο και πότε θα φρενάρουμε. Η λογική είναι να φρενάρεις τόσο, ώστε να στρίψεις με περισσότερα χιλιόμετρα, αλλά και να βγεις με περισσότερα στην έξοδο της στροφής. Για να γίνει αυτό, πρέπει αρχικά να φρενάρουμε έντονα με το σχετικό πεντάλ και να εκμεταλλευτούμε την ισχύ του κινητήρα, για να ενισχύσουμε το φρενάρισμα. Η τεχνική "μύτη - τακούνι" θα μας επιτρέψει να διατηρήσουμε και ψηλές στροφές, αλλά και να κρατήσουμε σταθερό το αυτοκίνητο. Είναι δεδομένο, ότι η παραμικρή αποσταθεροποίηση αυξάνει το συνολικό χρόνο, όπως και το σπινάρισμα του εξωτερικού τροχού σε μια πίστα.
Φρενάροντας με το αριστερό
Τι είναι και γιατί χρειάζεται;
Η τακτική "αριστερό στο φρένο" είναι μία τακτική για αγωνιστική οδήγηση και λειτουργεί με τη λογική, ότι χωρίς να αφήνουμε το πόδι μας από το γκάζι, μετριάζουμε την ταχύτητα τόσο, ώστε να μη χάσουμε χρόνο στη διάρκεια μιας στροφής. Ουσιαστικά ο οδηγός με αυτή τη μέθοδο είτε διορθώνει στιγμιαία την υποστροφή, είτε ζυγίζει τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου μέσα στη στροφή.
Τrail Braking
Το Trail Braking το αναφέραμε και στο προηγούμενο τεύχος και είναι το σημείο που πρέπει να προσέξει ιδιαίτερα ο οδηγός. Κατά το Trail Braking, ο οδηγός, εκτός από φρενάρισμα και κατέβασμα ταχύτητας, "σπάει" τη συμπεριφορά του πίσω μέρους, αφού παράλληλα στρίβει. Είναι πολύ βασικό να έχουμε επιτύχει το 80% του φρεναρίσματος, όταν το αυτοκίνητο είναι ακόμη στην ευθεία, με το άλλο 20% να γίνεται στη διάρκεια που το αυτοκίνητο διαγράφει την τροχιά της στροφής. Ουσιαστικά, σε αγωνιστική οδήγηση ακολουθείται η λογική του "φρενάρεις τόσο, ώστε να μπεις με περισσότερα χιλιόμετρα σε μια στροφή" και "φρενάρεις αργά στο Braking Point, ώστε στο turn in -παράλληλα με το στρίψιμο του τιμονιού- να μη χρειαστεί να αυξήσεις ταχύτητα". Για τους πιο άπειρους, αυτό είναι κάτι ιδιαίτερα δύσκολο. Ο σωστός τρόπος φρεναρίσματος για εκείνους είναι να φρενάρουν νωρίς στο Βraking point, αλλά με μικρή ένταση, ώστε να μπορούν να διορθώσουν ελαφρώς την ταχύτητά τους στο turn in.
Tips για το φρενάρισμα σε πίστα
Φρενάρουμε πάντα πριν στρίψουμε το τιμόνι… (Στο Braking Point και όχι στο turn in)
Ανάλογα με τη χάραξη (συχνή χρήση φρένου), τα φρένα μας χάνουν και σε αποτελεσματικότητα και σε αίσθηση.
Αν τα φρένα μας έχουν ζεσταθεί, το ABS θα δουλεύει πιο συχνά από το συνηθισμένο. Σε τέτοια περίπτωση δε μειώνουμε την πίεση στο πεντάλ, αλλά την αυξάνουμε.