Τα μοντέλα που κάνουν το 100-0 χλμ./ώρα σε κάτω από 35 μέτρα!
22.879 Επισκέψεις στο άρθρο (27/5/2021)
3 Φωτογραφίες »
Καλές οι hot επιδόσεις και το top «0-100», αλλά χωρίς φρένα δεν πας πουθενά. Το Test Center του AutoΤρίτη αποκαλύπτει τα μοντέλα της αγοράς που ρίχνουν άγκυρα και κοκαλώνουν από τα 100 χλμ./ώρα σε λιγότερα από 35 μέτρα!
Τα φρένα είναι θεμελιώδης παράγοντας ενεργητικής ασφάλειας (η ικανότητα του αυτοκινήτου να αποφεύγει ένα ατύχημα), αφού όσο μικρότερη είναι η απόσταση ακινητοποίησης ενός αυτοκινήτου, τόσο πιο πολύ απομακρύνεται ο κίνδυνος. Προφανές και εύκολα αντιληπτό. Από τι εξαρτάται όμως η απόσταση αυτή; Μα από πολλούς παράγοντες, όπως το υλικό κατασκευής (χυτοσίδηρος ή κεραμικά π.χ.) και ο τύπος των φρένων (δισκόφρενα αεριζόμενα, απλά, ταμπούρα, μονές ή πολυπίστονες δαγκάνες κτλ.), το βάρος και ο τύπος του οχήματος, η κατάσταση, η ποιότητα, η πίεση και η διάσταση των ελαστικών, οι εξωτερικές συνθήκες περιβάλλοντος (βροχή, ζέστη, κρύο, πάγος) και η κατάσταση του οδοστρώματος.
Η κλασική μέτρηση φρεναρίσματος που πραγματοποιούμε στο AutoΤρίτη είναι σε μέτρα, γίνεται σε συγκεκριμένο στεγνό οδόστρωμα και αφορά στην πλήρη ακινητοποίηση του αυτοκινήτου από τα 100 χλμ./ώρα. Τιμές κάτω από τα 37,0 μ. είναι ιδιαίτερα καλές, ενώ για κάτω από 36,0 μ. μιλάμε για κορυφαίες επιδόσεις. Σε αυτήν την παρουσίαση επιλέξαμε τα αυτοκίνητα που κυριολεκτικά ρίχνουν… άγκυρες όταν ο οδηγός πατήσει αποφασιστικά το πεντάλ του φρένου. Μιλάμε για 22 μοντέλα, τα οποία κοκαλώνουν από τα 100 χλμ./ώρα σε λιγότερα από 35 μέτρα! Και αν για κάποια σπορ μοντέλα αυτό είναι ο κανόνας, στη λίστα μας θα βρείτε και… εκπλήξεις από καθημερινά, οικογενειακά μοντέλα. Η απάντηση πιο κάτω.
Πώς γίνεται η μέτρηση
Η μέτρηση των φρένων γίνεται με τις ίδιες συνθήκες για όλα τα αυτοκίνητα (στεγνό οδόστρωμα, γεμάτο ντεπόζιτο, πιέσεις ελαστικών σύμφωνα με εκείνες που ορίζει ο κατασκευαστής, όχι υψηλές θερμοκρασίες και ένταση αέρα μικρότερη των 4-5 μποφόρ). Γίνονται 2 σετ των 2 κοκκαλωμάτων (κρύα και ζεστά φρένα), ούτως ώστε να εξακριβωθεί το ποσοστό της μείωσης της απόδοσης του συστήματος πέδησης από τη θερμότητα που αναπτύσσεται στα διαδοχικά φρεναρίσματα. Ο οδηγός δοκιμαστής, λαμβάνοντας πληροφορίες για την ταχύτητα του οχήματος από τα όργανα ακριβείας που έχει ενσωματώσει, απεμπλέκει τη σχέση στο κιβώτιο (αν μιλάμε για μοντέλα με χειροκίνητο κιβώτιο), με το αυτοκίνητο να κινείται με 120 χλμ./ώρα, ενώ πιέζει με εξαιρετικά μεγάλη δύναμη το μεσαίο πεντάλ στα 110 χλμ./ώρα. Το απόλυτης ακρίβειας δορυφορικό όργανο μέτρησης καταγράφει τη διανυθείσα απόσταση ανά 10 χλμ., μέχρι το αυτοκίνητο να… «κοκαλώσει».
Θα πρέπει να τονιστεί πως οι αποστάσεις ακινητοποίησης είναι χωρίς χρόνο αντίδρασης για ευνόητους λόγους. Ως χρόνο αντίδραση ονομάζουμε το χρονικό διάστημα από την αντίληψη ενός ξαφνικού κινδύνου μέχρι το πάτημα του μεσαίου πεντάλ. Ο μέσος χρόνος αντίδρασης είναι 1 δλ. Ένα αυτοκίνητο που κινείται με 100 χλμ./ώρα διανύει 28 μ./δλ.. Αυτό σημαίνει πως αν ο χρόνος αντίδρασης είναι 1,0 δλ. τότε, μέχρι να αρχίσει να επιβραδύνει το όχημα, θα διανυθούν ακόμα 28,0 μ. που θα προστεθούν στην απόσταση ακινητοποίησης. Με χρόνο αντίδρασης 2,4 δλ. τότε η απόσταση αυτή επιβαρύνεται με ακόμα 65 μ.!!!
Εξαιρετική επίδοση καταφέρνει και το Honda Civic, αφού στην έκδοση με τον 1.000άρη turbo κινητήρα ακινητοποιείται από τα 100 χλμ./ώρα σε 34,3 μέτρα.
Η κλασική μέτρηση φρεναρίσματος που πραγματοποιούμε στο AutoΤρίτη είναι σε μέτρα, γίνεται σε συγκεκριμένο στεγνό οδόστρωμα και αφορά στην πλήρη ακινητοποίηση του αυτοκινήτου από τα 100 χλμ./ώρα. Τιμές κάτω από τα 37,0 μ. είναι ιδιαίτερα καλές, ενώ για κάτω από 36,0 μ. μιλάμε για κορυφαίες επιδόσεις. Σε αυτήν την παρουσίαση επιλέξαμε τα αυτοκίνητα που κυριολεκτικά ρίχνουν… άγκυρες όταν ο οδηγός πατήσει αποφασιστικά το πεντάλ του φρένου. Μιλάμε για 22 μοντέλα, τα οποία κοκαλώνουν από τα 100 χλμ./ώρα σε λιγότερα από 35 μέτρα! Και αν για κάποια σπορ μοντέλα αυτό είναι ο κανόνας, στη λίστα μας θα βρείτε και… εκπλήξεις από καθημερινά, οικογενειακά μοντέλα. Η απάντηση πιο κάτω.
Πώς γίνεται η μέτρηση
Η μέτρηση των φρένων γίνεται με τις ίδιες συνθήκες για όλα τα αυτοκίνητα (στεγνό οδόστρωμα, γεμάτο ντεπόζιτο, πιέσεις ελαστικών σύμφωνα με εκείνες που ορίζει ο κατασκευαστής, όχι υψηλές θερμοκρασίες και ένταση αέρα μικρότερη των 4-5 μποφόρ). Γίνονται 2 σετ των 2 κοκκαλωμάτων (κρύα και ζεστά φρένα), ούτως ώστε να εξακριβωθεί το ποσοστό της μείωσης της απόδοσης του συστήματος πέδησης από τη θερμότητα που αναπτύσσεται στα διαδοχικά φρεναρίσματα. Ο οδηγός δοκιμαστής, λαμβάνοντας πληροφορίες για την ταχύτητα του οχήματος από τα όργανα ακριβείας που έχει ενσωματώσει, απεμπλέκει τη σχέση στο κιβώτιο (αν μιλάμε για μοντέλα με χειροκίνητο κιβώτιο), με το αυτοκίνητο να κινείται με 120 χλμ./ώρα, ενώ πιέζει με εξαιρετικά μεγάλη δύναμη το μεσαίο πεντάλ στα 110 χλμ./ώρα. Το απόλυτης ακρίβειας δορυφορικό όργανο μέτρησης καταγράφει τη διανυθείσα απόσταση ανά 10 χλμ., μέχρι το αυτοκίνητο να… «κοκαλώσει».
Θα πρέπει να τονιστεί πως οι αποστάσεις ακινητοποίησης είναι χωρίς χρόνο αντίδρασης για ευνόητους λόγους. Ως χρόνο αντίδραση ονομάζουμε το χρονικό διάστημα από την αντίληψη ενός ξαφνικού κινδύνου μέχρι το πάτημα του μεσαίου πεντάλ. Ο μέσος χρόνος αντίδρασης είναι 1 δλ. Ένα αυτοκίνητο που κινείται με 100 χλμ./ώρα διανύει 28 μ./δλ.. Αυτό σημαίνει πως αν ο χρόνος αντίδρασης είναι 1,0 δλ. τότε, μέχρι να αρχίσει να επιβραδύνει το όχημα, θα διανυθούν ακόμα 28,0 μ. που θα προστεθούν στην απόσταση ακινητοποίησης. Με χρόνο αντίδρασης 2,4 δλ. τότε η απόσταση αυτή επιβαρύνεται με ακόμα 65 μ.!!!
Σελίδα 2 | Το club των «κάτω από 35 μ.» |
Σελίδα 3 | Ο βασιλιάς των φρένων και η αναλυτική κατάταξη |
Σελίδα 4 | Χρήσιμα tips για καλύτερο φρενάρισμα |