Τα φρένα είναι ένας από τους πιο βασικούς παράγοντες αξιολόγησης της ασφάλειας ενός οχήματος σύμφωνα με τις προδιαγραφές του AutoΤρίτη. Υπάρχουν μοντέλα που φρενάρουν καλά και άλλα που σε αγχώνουν. Αντλώντας τα σχετικά στοιχεία από τη βάση δεδομένων του Test Center μας βρήκαμε τα χειρότερα μικρά στη διαδικασία του 100-0 χλμ./ώρα.
Διαλέξαμε, μάλιστα, τα μικρά γιατί αυτά εξακολουθούν να είναι η δημοφιλέστερη κατηγορία στην ελληνική αγορά, καθώς αρκετοί αγοραστές τα χρησιμοποιούν και ως οικογενειακά. Πάμε λοιπόν να δούμε ποια είναι τα 5 χειρότερα μικρά σε φρένα ανάμεσα στα 44 μοντέλα που έχουμε δοκιμάσει.
Σημειωτέον, για τα δικά μας στάνταρ-όρια απόσταση ακινητοποίησης πάνω από 39 μέτρα θεωρείται κακή, και κάτω από 37,5 μέτρα καλή.
Ξεκινώντας ανάποδα λοιπόν, το 5ο χειρότερο μικρό σε φρενάρισμα είναι το Dacia Sandero Streetway στην έκδοση υγραερίου 100 ίππων. Τα φρένα του μικρού μοντέλου της Dacia, με αεριζόμενους δίσκους 258 χλστ. μπροστά και ταμπούρα 203 χλστ. πίσω χρειάστηκαν 39,2 μέτρα για να ακινητοποιήσουνε το αμάξωμα.
Στα 39,4 μέτρα ήταν η επίδοση του ήπια υβριδικού Suzuki Swift των 83 ίππων στην αυτόματη του έκδοση. Το μικρό ιαπωνικό εφοδιάζεται επίσης με αεριζόμενους δίσκους μπροστά και ταμπούρα πίσω.
Ίδια επίδοση και ίδιο τύπο φρένων θα συναντήσουμε και στο SEAT Ibiza των 95 ίππων. Αξίζει πάντως να αναφέρουμε πως στην έκδοση των 110 ίππων με τον ίδιο 1.000άρη κινητήρα και δίσκους στις πίσω ρόδες, το Ibiza σταματάει στα 37,3 μέτρα.
Το δεύτερο χειρότερο μικρό μοντέλο σε επίδοση φρένων είναι το ήπια υβριδικό Mazda 2 των 90 ίππων. Η επίδοσή του είναι 39,6 μέτρα, ενώ στη συγκεκριμένη περίπτωση το σύστημα φρένων αποτελείται από αεριζόμενους δίσκους 258 χλστ. μπροστά και ταμπούρα 200 χλστ. πίσω.
Φτάσαμε λοιπόν και στην κορυφή της λίστας, όπου και εκεί θα συναντήσουμε το μικρό μοντέλο με τα χειρότερα φρένα. Αυτό είναι το VW Polo στην έκδοση με τον 1,0 λτ. κινητήρα των 95 ίππων που για το 100-0 χλμ./ώρα χρειάζεται 42,1 μέτρα. Σε αυτήν την έκδοση το Polo εξοπλίζεται με αεριζόμενους δίσκους (μπροστά) και ταμπούρα (πίσω).
Μάρκα/Μοντέλο
Ιπποδύναμη (PS)
Φρένα από 100 χλμ/ώρα (μέτρα)
Τιμή-από
VOLKSWAGEN POLO 1.0 TSI 95 PS FL 95ps
95
42,1
MAZDA 2 1.5 90 PS mHEV FL 90ps
90
39,6
SEAT IBIZA 1.0 TSI 95 PS 95ps
95
39,4
SUZUKI SWIFT HYBRID 83 PS CVT 83ps
83
39,4
DACIA SANDERO STREETWAY 1.0 TCe 100 PS LPG 100ps
100
39,2
Πως κάνουμε την δοκιμή φρένου
Η διαδικασία των μετρήσεων των φρένων γίνεται υπό ορισμένες συνθήκες (πίεση ελαστικών που αναγράφει ο κατασκευαστής, στεγνό οδόστρωμα κ.λπ.), οι οποίες ισχύουν σε όλα τα αυτοκίνητα. Τα προς μέτρηση αυτοκίνητα είναι εφοδιασμένα με τη μεγαλύτερη δυνατή ποσότητα καυσίμου στα ρεζερβουάρ τους (γεμισμένα) και πέραν του βάρους δύο ατόμων (περίπου 150 κιλά) και των οργάνων μέτρησης δεν υπάρχει τίποτα άλλο μέσα σε αυτά (αποσκευές κ.λπ.). Η διαδικασία ακινητοποίησης γίνεται σε συγκεκριμένο οδόστρωμα (ίδιο με αυτό των μετρήσεων επιδόσεων και ο οδηγός αναπτύσσει ταχύτητα 110 πραγματικών χλμ./ώρα, οπότε και γίνεται το σχετικό κοκκάλωμα με τον οδηγό να πιέζει με δύναμη το μεσαίο πεντάλ. Το όργανο μέτρησης αναλαμβάνει να μετρήσει τη διανυθείσα απόσταση από τη στιγμή που η ταχύτητα γίνει 100 χλμ. /ώρα μέχρι το όχημα να ακινητοποιηθεί. Από το ειδικό πρόγραμμα μπορούν να γίνουν επιμέρους μετρήσεις 50-0 ή 80-0 χλμ./ώρα για παράδειγμα.