Συνέντευξη με τον Kωνσταντίνο Βήκα Διευθυντής Auteco, Πρόεδρο ΔΣ Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ
Διαβάστηκε από 4259αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:16/3/2010
Ο κ. Βήκας είναι Διευθύνων
Σύμβουλος της Auteco και Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ.
«Το υπουργείο δε διαθέτει την απαραίτητη υποδομή και το ανάλογο ενδιαφέρον για τον έλεγχο της εφαρμογής των σχετικών νόμων στα ΚΤΕΟ…»
Ιδιαίτερα επικριτικός προς το υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων παρουσιάζεται στη συνέντευξη
που παραχώρησε στο Auto Τρίτη ο Πρόεδρος των Πανελληνίου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ κ. Κ. Βήκας, ο οποίος, υποστηρίζοντας όσα αναφέρθηκαν στη συνέντευξη Τύπου του συνδέσμου, συνεχίζει να καταγγέλλει τα φαινόμενα
διαπλοκής στο σύστημα περιοδικού τεχνικού ελέγχου της χώρας μας.
Α.Τ: Κύριε Βήκα, πείτε μας λίγα λόγια για τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιήσατε, σχετικά με τους ελέγχους οχημάτων στα δημόσια ΚΤΕΟ. Κ.Β: Τα πρώτα αποτελέσματα των ερευνών μας χαρακτηρίζονται δυστυχώς τραγικά, είναι πάρα πολλά και παράλληλα σε κάθε περίπτωση πολύ επικίνδυνα για τη δημόσια ασφάλεια και υγεία των πολιτών σε όλη τη χώρα. Οχήματα-καρμανιόλες, ακατάλληλα για κυκλοφορία, οχήματα που ρυπαίνουν με εξαιρετικά επικίνδυνους ρύπους την ατμόσφαιρα, δηλητηριάζοντας καθημερινά τον ανθρώπινο οργανισμό. Η συνεχής ανάπτυξη συντεχνιακών κυκλωμάτων με παραβατικές συμπεριφορές, η εκτεταμένη διαφθορά και υπεξαίρεση δημοσίων εσόδων, η διακίνηση μαύρου χρήματος και η παρανομία της Πολιτείας έναντι των νόμων που θέσπισε η ίδια, για να προασπίσει το δημόσιο συμφέρον των πολιτών, αποτελούν δυστυχώς την πραγματικότητα στο χώρο των δημοσίων ΚΤΕΟ και πάγια εικόνα στις αντιλήψεις του κόσμου επί σειρά ετών.
O κ. Βήκας κατηγορεί το υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων και τα στελέχη του, για έλλειψη κουλτούρας Οδικής Ασφάλειας, αφού δίνουν τη "συγκατάθεσή" τους προκειμένου τα δημόσια ΚΤΕΟ να μη λειτουργούν νόμιμα.
Συνοπτικά σας αναφέρω ότι: 1. Όλα τα δημόσια ΚΤΕΟ λειτουργούν παράτυπα από το 2002 και πλέον παράνομα από 31-12-2008. Κανένα Δημόσιο ΚΤΕΟ δεν έχει διαπιστευτεί (προσοχή, όχι πιστοποιηθεί!) για την τεχνική του επάρκεια σε εξοπλισμό και ανθρώπινο δυναμικό και στο σύστημα εσωτερικών ελέγχων σύμφωνα με το νόμο και κατά το ειδικό πρότυπο ποιότητας για τα ΚΤΕΟ ISO 17020, με αποτέλεσμα όλα τα εκδιδόμενα δελτία ΚΤΕΟ από τα δημόσια να είναι άκυρα επί της ουσίας και επί των τύπων, να φέρουν αναξιόπιστα και επικίνδυνα αποτελέσματα, καθώς αποδεικνύεται ότι πιστοποιούνται καθημερινά οχήματα που είναι ακατάλληλα για κυκλοφορία. Όλα τα Δημόσια ΚΤΕΟ διαθέτουν παρωχημένο εξοπλισμό από τη δεκαετία του 1980. 2. Τα αρμόδια στελέχη του Υπουργείου Μεταφορών δε διαθέτουν κουλτούρα περί οδικής ασφάλειας, ούτε τεχνογνωσία για την ενίσχυσή της, με αποτέλεσμα ατεκμηρίωτες ή και παράλογες αποφάσεις και εισηγήσεις (προερχόμενες από συντεχνιακά κυκλώματα που λυμαίνονται το χώρο) προς τους εκάστοτε υπουργούς να γίνονται τελικά νόμοι του κράτους! Το υπουργείο δε διαθέτει την απαραίτητη υποδομή και το ανάλογο ενδιαφέρον για τον έλεγχο της εφαρμογής των σχετικών νόμων στα ΚΤΕΟ. Τα τελευταία εννέα χρόνια παρακολουθεί αδιάφορα την απραξία σε όλα τα δ. ΚΤΕΟ, με έκδηλη αδυναμία παρέμβασης και ουσιαστικού ελέγχου. Το βασικό μέλημα των εκάστοτε υπουργών Μεταφορών διαφαίνεται τελικά ότι μόνο το δημόσιο συμφέρον δεν ήταν. Σημειώνεται, ότι ενώ εκδόθηκαν έως σήμερα 4 παρατάσεις με υπουργικές αποφάσεις και μάλιστα χωρίς τεκμηριωμένη αιτιολογία, κάτι που είναι επίσης παράνομο, προκειμένου να εξυπηρετηθεί ο δυσκίνητος, ανάλγητος και αδηφάγος κρατικός μηχανισμός των δ. ΚΤΕΟ, το σημερινό αποτέλεσμα παραπέμπει σε συνθήκες λειτουργίας τους στη δεκαετία του 1980, δηλαδή 20+ χρόνια πίσω. Το ανθρώπινο κόστος είναι μεγάλο και ανεκτίμητο και γι αυτό το λόγο η Πολιτεία θα πρέπει να αναζητήσει άμεσα τους ενόχους και να τους τιμωρήσει με παραδειγματικό τρόπο. 3. Η Τροχαία διαφαίνεται επίσης αναποτελεσματική και αδιάφορη στην ορθή αστυνόμευση της κυκλοφορίας οχημάτων σύμφωνα και με τον Κ.Ο.Κ, με αποτέλεσμα, ενώ τα τελευταία 3 έτη δεν έχουν ελεγχθεί από ΚΤΕΟ περίπου 2,7 εκ. οχήματα, οι σημειωμένες παραβάσεις ΚΤΕΟ ανέρχονται για την ίδια περίοδο σε μόλις 108.000 ή σε ποσοστό -έναντι των ανέλεγκτων οχημάτων- μόλις 4%. Η συνολική απώλεια δημοσίων εσόδων που προκύπτει από την αδυναμία περιφρούρησης της οδικής κυκλοφορίας ανέρχεται σε 1,2 δις. ευρώ και μόνο για την περίπτωση ΚΤΕΟ, ενώ οι τάσεις είναι συνεχώς αυξητικές. Α.Τ: Ο Σύνδεσμος εδώ και αρκετό καιρό αναφέρει δημοσίως, ότι η Πολιτεία επιτρέπει στα δημόσια ΚΤΕΟ να λειτουργούν παράνομα. Σε ποιους κρατικούς φορείς έχετε διατυπώσει τις ενστάσεις σας και τι σας απάντησαν; Γιατί η Δικαιοσύνη δεν έχει ακόμη ασχοληθεί με το θέμα; Κ.Β: Ο Σύνδεσμός μας έχει κάνει πολλές ενέργειες έως σήμερα με σκοπό την εξυγίανση και ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των ΚΤΕΟ. Είμαστε λειτουργοί και γνωρίζουμε πολύ καλά τις αδυναμίες του συστήματος, καθώς και τον τρόπο διασφάλισής του από αθέμιτα φαινόμενα. Όπως διαφαίνεται όμως, η διαπλοκή και η παντελής άγνοια γνωστών - συγκεκριμένων στελεχών του ΥΜΕ δεν επιτρέπουν την ανάπτυξη του θεσμού, με αποτέλεσμα τη διαρκή απαξίωση του δημόσιου συμφέροντος. Η Πολιτεία μας διδάσκει δυστυχώς σήμερα, ότι για να επιβιώσουμε, θα πρέπει να κλέψουμε το κράτος, τους Πολίτες και να λαδώσουμε το σύστημα! ΝΤΡΟΠΗ για τη χώρα, ΝΤΡΟΠΗ για τους Πολιτικούς, ΝΤΡΟΠΗ για εμάς τους ίδιους, πολύ κρίμα...! Ο Σύνδεσμός μας θα καταφύγει στη δικαιοσύνη και κατά προσώπων, αν χρειαστεί, προκειμένου να διασφαλιστεί πλήρως το δημόσιο λειτούργημα των ΚΤΕΟ, και το δικαίωμα ύπαρξης και αξιοπρέπειάς μας ως λειτουργών των ΚΤΕΟ. Κατά τη συνέντευξη Τύπου καταγγείλαμε με στοιχεία και ντοκουμέντα την τραγική κατάσταση στο χώρο των ΚΤΕΟ. Δυστυχώς έως σήμερα δε μας κάλεσε ΚΑΝΕΙΣ επίσημος κρατικός φορέας, προκειμένου να διασταυρώσει, να ενημερωθεί και να δράσει άμεσα σε βάθος για τα καταγγελλόμενα. Αυτό από μόνο του καταδεικνύει τη νοσηρή πραγματικότητα όλων των αρμοδίων ακόμη και σήμερα και μας προκαλεί να προσφύγουμε στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, τα οποία ήδη έχουν καταδικάσει τη χώρα μας αρκετές φορές έως σήμερα και μας βαρύτατες ποινές. Η ελληνική δικαιοσύνη έχει ασχοληθεί ουκ ολίγες φορές στο παρελθόν με αντίστοιχα φαινόμενα εκτεταμένης διαφθοράς στα δ. ΚΤΕΟ και καταδίκασε αρκετούς επίορκους λειτουργούς έως σήμερα. Παρ’ όλα αυτά, τα φαινόμενα όχι απλώς δεν εξελίσσονται μειούμενα, αλλά αντίθετα αναπτύσσονται διαρκώς. Από το ιστορικό αυτό προκύπτει το συμπέρασμα, ότι όσο τελικά και να ασχοληθεί η δικαιοσύνη, από τη στιγμή που το σύστημα λειτουργίας των δ. ΚΤΕΟ παραμένει ανέλεγκτο, παρωχημένο, διάτρητο και εσκεμμένα ελλειμματικό, καταλήγει πλέον να λειτουργεί κατά κάποιον τρόπο ως φυτώριο διαφθοράς και λεηλασίας δημοσίου χρήματος και παραγωγής κινδύνων για όλους τους πολίτες. Η απόλυτη ΝΤΡΟΠΗ της Πολιτείας μας!
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, οι έλεγχοι της Τροχαίας όσον αφορά στο πιστοποιητικό ΚΤΕΟ είναι ανύπαρκτοι.
Α.Τ: Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του Συνδέσμου, αναφερθήκατε στο "αντίτιμο" με το οποίο κάποιος μπορεί να πάρει Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου από κάποιο Δημόσιο ΚΤΕΟ, χωρίς το όχημά του να είναι στην προβλεπόμενη κατάσταση. Εκτιμάτε ότι οι αρμόδιοι γνωρίζουν για όλα αυτά; Πιστεύετε ότι αυτός είναι ένας από τους παράγοντες, που ακόμη δεν έχει επιτραπεί ο έλεγχος φορτηγών οχημάτων από τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ; Κ.Β: Η διαπλοκή στα ΚΤΕΟ καταδεικνύεται και στα αποτελέσματα έρευνας της Μ.Κ.Ο. "Διεθνής Διαφάνεια Ελλάς", όπου η διαδικασία ΚΤΕΟ απαριθμείται στην τέταρτη θέση αιτιών ανάπτυξης διαφθοράς στη χώρα μας. Η "ταρίφα" για τα ΙΧΕ και φορτηγάκια έως 3,5 τόνων κυμαίνεται -ανάλογα με την κατάσταση του οχήματος- από 10 ευρώ και φτάνει έως και τα 300 ευρώ. Για τα βαρέα οχήματα και λεωφορεία, τα οποία ελέγχονται αποκλειστικά στα δημόσια (σκανδαλωδώς), η ταρίφα είναι πολλαπλάσια (από 700 ευρώ έως και 10.000 ευρώ), λόγω του ότι όλα τα λεωφορεία (υπεραστικά και αστικά) φορτηγά, τράκτορες, κ.λπ. αποτελούν απαραίτητο "εργαλείο" καθημερινής εργασίας και η απώλεια εσόδων από χαμένα δρομολόγια είναι μεγάλη. Υπενθυμίζω την περίπτωση των Τεμπών, όπου αποδείχθηκε εκ των υστέρων ότι στο λεωφορείο στο οποίο σκοτώθηκαν 22 παιδιά, είχαν παραποιηθεί τα στοιχεία της ηλικίας του οχήματος μέσα στο δημόσιο ΚΤΕΟ του Νομού Ημαθίας και κανονικά θα έπρεπε να έχει αποσυρθεί από την κυκλοφορία. Σύμφωνα δε με επίσημες αναφορές, εκθέσεις, επισημάνσεις και πορίσματα, έπειτα από ελέγχους που γνωρίζουμε ότι κατατέθηκαν επίσημα έως σήμερα από τους αρμόδιους ελεγκτικούς φορείς του κράτους ΣΕΕΥΜΕ - ΕΣΥΔ - ΓΕΔΔ, ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΙΣ, προκύπτει, ότι η γνώση για την κατάσταση υπάρχει, αλλά η απροθυμία και η έλλειψη πολιτικής βούλησης είναι οι βασικές αιτίες στο να μην αξιολογούνται και αναλύονται σοβαρά. Σαφέστατα δεν έχουμε στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι ο έλεγχος φορτηγών εξαιρείται από την λειτουργία των ιδιωτικών λόγω των παραπάνω. Συμπερασματικά όμως διερωτόμαστε, γιατί από τη στιγμή που όλα τα ιδιωτικά κρίνονται τεχνικά υπερ-επαρκή για την αξιολόγηση των ΙΧΕ και λειτουργούν 5 χρόνια πλέον με απόλυτη επιτυχία, εξαιρούνται αναίτια από τον έλεγχο ΚΤΕΟ βαρέων οχημάτων. Α.Τ.: Ποια είναι η γνώμη σας σχετικά με τις τελευταίες πρωτοβουλίες του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Δ. Ρέππα; Εκτιμάτε ότι η κατάσταση θα αλλάξει σύντομα;
Ο κ. Βήκας καταγγέλλει ότι η Πολιτεία δεν επιτρέπει το έλεγχο βαρέων οχημάτων από τα ιδιωτικά, καθώς σε αυτές τις περιπτώσεις τα διαπλεκόμενα συμφέροντα είναι τεράστια.
Κ.Β: Ετοιμάζουν νέο νόμο για να καταργήσουν διατάξεις και κριτήρια ποιότητας στα ΚΤΕΟ, βάσει του ισχύοντος νόμου 2963/2001, διότι εκθέτουν την Πολιτεία, καθώς μέσω της Διαπίστευσης υποχρεώνονται όλα τα δημόσια ΚΤΕΟ να αποδεικνύουν τεκμηριωμένα την τεχνική τους επάρκεια και την ανεξαρτησία τους από διαπλεκόμενα συμφέροντα. Τα φαεινά μυαλά συγκεκριμένων κρατικοδίαιτων και παντελώς άσχετων και ανίδεων υπάλληλων του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σχετικά με την οδική ασφάλεια κατέληξαν αβασάνιστα και αυθαίρετα σε καταστροφικά συμπεράσματα, που πλήττουν κάθε προσπάθεια ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας. Πληροφορίες αναφέρουν, ότι πίσω από αυτά τα άτομα κρύβονται κυκλώματα προμηθευτών και συντεχνιακών συμφερόντων που "πιέζουν" στο να αλλάξουν οι αυστηρές διατάξεις λειτουργίας των ΚΤΕΟ, διότι το όφελος από την ανέλεγκτη λειτουργία τους θα είναι τεράστιο. Η νέα ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων καλείται να αποδομήσει καταστροφικές πολιτικές του παρελθόντος και να ξηλώσει τα καρκινώματα από το εσωτερικό του υπουργείου, αν θέλει να ενισχύσει την Οδική Ασφάλεια! Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν, ότι οι γνωστοί "σύμβουλοι" τον εκάστοτε υπουργό τον κατευθύνουν σε λάθος συμπεράσματα έως και σήμερα και αυτό είναι το τραγικότερο όλων. Την ανοησία δυστυχώς δεν μπορεί να την νικήσει κανένας μας. Είμαστε αποφασισμένοι να φτάσουμε το μαχαίρι μέχρι το κόκαλο, να μπλοκάρουμε κάθε διαδικασία τεχνητής εξομοίωσης και συγκάλυψης της παρανομίας και να προσφύγουμε ακόμη και κατά προσώπων στα ελληνικά, αλλά και στα ευρωπαϊκά δικαστήρια, αν χρειασθεί. Προς το παρόν επιχειρούμε με διάλογο, αν δεν επιτευχθούν άμεσα αποτελέσματα, θα υπάρξει δύσκολη συνέχεια για όλους αυτούς που παίζουν με τις τύχες μας…