ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους
Ο άνθρωπος που επινόησε τις μπαταρίες λιθίου απαντάει σε ερωτήσεις για την ηλεκτροκίνηση

Ο άνθρωπος που επινόησε τις μπαταρίες λιθίου απαντάει σε ερωτήσεις για την ηλεκτροκίνηση

2.313 Επισκέψεις στο άρθρο

Η εποχή της ηλεκτροκίνησης έχει φτάσει για τα καλά τόσο στην Ευρώπη όσο και στην χώρα μας. Οι εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων παρουσιάζουν τα νέα τους ηλεκτρικά αυτοκίνητα και, οι περισσότερες, έχουν δημιουργήσει μια ευρεία γκάμα από ηλεκτρικά με μπαταρίες με τα οποία θέλουν να κυριαρχήσουν στη νέα ηλεκτροκίνητη εποχή. Τίποτα από αυτά όμως δεν θα μπορούσε να συμβεί χωρίς την συμβολή του Yoshino Akira, ενός Ιάπωνα χημικού που εφηύρε το 1985 την πρώτη μπαταρία ιόντων λιθίου. Η μπαταρία αυτή ξεκίνησε να παράγεται μαζικά το 1991 για χάρη της Sony, ώστε να καλύψει τις ανάγκες της εταιρείας κατασκευής ηλεκτρονικών ειδών, ωστόσο τα τελευταία χρόνια και μετά από διάφορες βελτιώσεις που έγιναν, οι μπαταρίες αυτές χρησιμοποιούνται ευρέως στη συντριπτική πλειοψηφία των καινούριων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς σε αντίθεση με άλλες, εμφανίζουν την καλύτερη απόδοση, τη μεγαλύτερη αυτονομία και τη μεγαλύτερη αξιοπιστία. Χάρη σε αυτή του την εφεύρεση, ο Yoshino Akira μαζί με τον φυσικό John B. Goodenough και τον χημικό M. Stanley Whittingham παρέλαβε το 2019 το Nobel Χημείας. Πάμε να θυμηθούμε τι δήλωσε ο ίδιος σε συνέντευξή του γύρω από τα ηλεκτρικά οχήματα και το μέλλον τους: 


Ερώτηση: Δρ. Yoshino, καταχωρήσατε ένα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για μπαταρία ιόντων λιθίου το 1985. Εκείνη την εποχή, πέρασε από το μυαλό σας, ότι η εφεύρεσή σας θα έφερνε επανάσταση στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας;

Akira Yoshino: «Ειλικρινά όχι! Οι μπαταρίες μου έχουν χρησιμοποιηθεί σε κινητές συσκευές εδώ και 25 χρόνια, αρχικά σε Walkman, αργότερα σε φορητούς υπολογιστές, σήμερα σε smartphones. Μάλιστα σήμερα είναι πολύ πιο αποδοτικές από ότι στην αρχή. Αυτό τις κάνει τόσο ενδιαφέρουσες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα».
 
Ερώτηση: Το κόστος ανά κιλοβατώρα εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την τιμή ενός ηλεκτρονικού αυτοκινήτου. Πριν από δέκα χρόνια, η κοστολόγηση ήταν περίπου 1.000 δολάρια ανά kWh. Πού βρισκόμαστε σήμερα;

Akira Yoshino: «Για ξεχωριστές κυψέλες, η τιμή βρίσκεται ήδη κάτω από τα 100 δολάρια. Για ολοκληρωμένα πακέτα, υπολογίστε 50% περισσότερο, αλλά ο στόχος που έχουμε θέσει ώστε να πέσουν κάτω από τα 100 δολάρια και εδώ, σύντομα θα επιτευχθεί».

Ερώτηση: Τι έπεται μετά τις μπαταρίες ιόντων λιθίου; Πολλοί μιλούν για τις solid-state μπαταρίες με στερεό αντί για υγρό ηλεκτρολύτη, ο οποίος έχει υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα.

Akira Yoshino: «Η διαμόρφωση αυτή είναι εδώ και καιρό στο προσκήνιο, ωστόσο η βελτιστοποίησή της για μαζική παραγωγή θα διαρκέσει άλλα πέντε χρόνια. Τότε είναι πιθανό να δούμε τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα έχουν αυτή τη νέα τεχνολογία. Αρχικά σε μικρούς αριθμούς, καθώς θα χρειαστούν επιπλέον 5 χρόνια, ώστε η νέα τεχνολογία να εξοπλίσει εκατομμύρια e-αυτοκίνητα».

Ερώτηση: Λέγεται ότι με τις solid-state μπαταρίες, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα έχει αυτονομία 500 χιλιομέτρων, με μια φόρτιση λιγότερο των δέκα λεπτών. Είναι δυνατόν να συμβεί κάτι τέτοιο;

Akira Yoshino: «Ναι, αυτό μπορεί να συμβεί, αλλά είμαστε ακόμα πολύ μακριά από την υλοποίηση του».

Ερώτηση: Συμμερίζεστε τους φόβους των καταναλωτών για έκρηξη των μπαταριών και για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που καίγονται;

Akira Yoshino: «Ξέρετε, υπήρξαν πάντα ατυχήματα στην ανάπτυξη μπαταριών ιόντων λιθίου, αλλά αυτά τα περιστατικά έχουν χρησιμοποιηθεί ως παράδειγμα, ώστε να βελτιώσουμε περαιτέρω την λειτουργία των μπαταριών».

Ερώτηση: Ο καλύτερος τρόπος ψύξης για τις μπαταρίες στο αυτοκίνητο είναι με αέρα ή με νερό;

Akira Yoshino: «Η διαδικασία αυτή δεν είναι απαραίτητη στην περίπτωση των solid-state μπαταριών, διαφορετικά η ψύξη με νερό είναι πιο ασφαλής».

Ερώτηση: Τι είναι πιο σημαντικό κατά τη γνώμη σας; Η μεγάλη αυτονομία ή η μικρή διάρκεια φόρτισης;

Akira Yoshino: «Όταν μιλάμε για φόρτιση, από τη μία έχουμε την επιθυμία των πελατών για ένα μικρό χρόνο φόρτωσης και από την άλλη το υψηλό κόστος των σταθμών γρήγορης φόρτισης. Νομίζω ότι ένας μεγάλος αριθμός σταθμών φόρτισης είναι αρχικά πιο σημαντικός από την πολύ γρήγορη φόρτιση των μπαταριών. Η αυτονομία των αυτοκινήτων μεγαλώνει γενιά με τη γενιά. Ένα Nissan Leaf ξεκίνησε το 2010 με σχεδόν 200 χιλιόμετρα, τώρα φτάνει μέχρι και 400, στην επόμενη γενιά τα 500 είναι ρεαλιστικό νούμερο».

Ερώτηση: Υπάρχει αρκετή ποσότητα λιθίου και άλλων πόρων ώστε να εξυπηρετήσουν εκατομμύρια νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Akira Yoshino: «Το λίθιο εξακολουθεί να είναι αρκετό στη Νότια Αμερική, αλλά οι κερδοσκόποι αυξάνουν τις τιμές. Όμως πρόσφατα ανακάλυψαν νέα κοιτάσματα λιθίου στην Αυστραλία, είμαι αισιόδοξος και στο μέλλον τα θετικά ηλεκτρόδια της μπαταρίας θα χρειαστούν επίσης περισσότερο νικέλιο απ ότι κοβάλτιο».

Ερώτηση: Τι πιστεύετε για τα ηλεκτρικά με κυψέλες υδρογόνου ως παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Akira Yoshino: «Μετά το 2025 θα υπάρξει μια μεγάλη αλλαγή στον κόσμο των αυτοκινήτων. Τότε θα εμφανιστούν τα αυτόνομα αυτοκίνητα και θα φορτίζουν μόνα τους, γι αυτό το λόγο νομίζω ότι θα είναι δύσκολα τα πράγματα για τα ηλεκτρικά με κυψέλες υδρογόνου».

Ερώτηση: Η Tesla είναι ο μεγαλύτερος χρήστης μπαταριών ιόντων λιθίου και διαθέτει δικό της εργοστάσιο με το Gigafactory ακόμη και με την Panasonic. Έχετε γνωρίσει ποτέ τον Elon Musk αυτοπροσώπως?
Akira Yoshino: «Οχι!»

Ερώτηση: Τι θα του λέγατε;

Akira Yoshino: «Ήμουν μάρτυρας στο πως η επανάσταση της τεχνολογίας των πληροφοριών άλλαξε τον κόσμο. Υπήρχαν πάντα πρόδρομοι της αλλαγής, ηγέτες, αλλά αυτοί οι άνθρωποι τελικά θα εξαφανιστούν από τη σκηνή, και αν είναι τυχεροί, τελικά θα ξαναεμφανιστούν κάπου. Αυτό θα του έλεγα».

Ερώτηση: Είστε επίσημα συνταξιούχος. Εξακολουθείτε να εργάζεστε;

Akira Yoshino: «Δύο μέρες την εβδομάδα ως σύμβουλος του Asahi Kasei και μία μέρα την εβδομάδα σε μια ερευνητική εγκατάσταση. Υπάρχουν αρκετά πράγματα να κάνω»
 
Ερώτηση: Ποιo ήταν το πρώτο σας αυτοκίνητο;
 
Akira Yoshino: «Ένα Skyline της Nissan. Σήμερα οδηγώ ένα Toyota Prius Hybrid, το οποίο ονομάζεται Aqua σε εμάς, χωρίς πρίζα».
 
Ερώτηση: Και το αυτοκίνητο των ονείρων σας;

Akira Yoshino: «Θα ήθελα να οδηγώ και να πίνω. Γι αυτό ένα αυτόνομο αυτοκίνητο θα ήταν ιδανικό».
 

Σελίδα 1Akira Yoshino: O «πατέρας» των ηλεκτρικών αποκαλύπτεται
Σελίδα 2Ο άνθρωπος που επινόησε τις μπαταρίες λιθίου απαντάει σε ερωτήσεις για την ηλεκτροκίνηση
Mercedes
LINGLONG VS UNIROYAL