Μετά την επίθεση της Τουρκίας κατά της Συρίας τίθεται υπό αμφισβήτηση η νέα επένδυση της Volkswagen για το εργοστάσιο λίγο έξω από τη Σμύρνη που θα κατασκευάζει μοντέλα του γερμανικού ομίλου.
Ο χορός των κυρώσεων έχει ήδη ξεκινήσει για τη γειτονική χώρα με πρωτοστάτη τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Πρόεδρο Τράμπ. Λίγες ώρες μετά τις ανακοινώσεις του Αμερικανού Προέδρου ήρθαν στο φως της δημοσιότητας κάποιες φήμες αναφορικά με την επερχόμενη επένδυση του VW Group στην Τουρκία. Η συμφωνία, που «κλείδωσε» πριν λίγες μέρες, κλυδωνίζεται λόγω της τουρκικής επίθεσης καθώς το συγκεκριμένο γεγονός αναμένεται να πλήξει σφοδρά την οικονομία της γείτονος χώρας. Οικονομικοί αναλυτές αναφέρουν πως οι κυρώσεις των Η.Π.Α. θα είναι σταγόνα στον ωκεανό σε σχέση με το οικονομικό knock out που ετοιμάζονται να επιβάλλουν οι αγορές ενώ, παράλληλα, τα χρηματιστήρια θα βάλουν «τιμωρία» την τουρκική λίρα.
«Το θέμα έχει παγώσει. Παρακολουθούμε πολύ προσεκτικά και με μεγάλη ανησυχία τις εξελίξεις», δήλωσε εκπρόσωπος του γερμανικού Ομίλου στο περιοδικό Der Spiegel και στην εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung, επισημαίνοντας ότι η δημιουργία εργοστασίου κοντά στην Σμύρνη βρίσκεται το τρέχον διάστημα στο τελικό στάδιο του σχεδιασμού, έπειτα από μακροχρόνιες διαπραγματεύσεις με την Τουρκία. Μάλιστα, σύμφωνα με τη Deutsche Welle το Δ.Σ. του ομίλου VW ανέβαλε την οριστική απόφαση για τη δημιουργία του εργοστασίου.
Η απόφαση για την επένδυση στην Τουρκία ήταν ήδη πολιτικά αμφιλεγόμενη στην Γερμανία, όπου ασκείται έντονη κριτική για την συνεχιζόμενη πολιτική περιστολής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των ατομικών ελευθεριών από την τουρκική κυβέρνηση. Η VW αντιτείνει το επιχείρημα ότι η Τουρκία είναι εδώ και χρόνια χώρα υποψήφια προς ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Handelsblatt, η επίσημη υπογραφή των συμβολαίων για την κατασκευή του εργοστασίου θα καθυστερήσει, εξαιτίας των στρατιωτικών επιχειρήσεων. Η γερμανική οικονομική εφημερίδα τονίζει όμως ότι το εγχείρημα στην πραγματικότητα δεν κινδυνεύει προς το παρόν. Την αντίθετη εκτίμηση κάνει η FAZ.
«Αν η εταιρία του δείκτη DAX κάνει τώρα το επίσημο βήμα, θα μπορούσε να υποστεί σοβαρό πλήγμα η εικόνα της», αναφέρει η Handelsblatt που επισημαίνει ακόμη ότι η κυβέρνηση της Κάτω Σαξονίας, η οποία κατέχει το 12,7% των μετοχών του ομίλου VW και το 20% των ψήφων σε αυτό, αν η ένταση κλιμακωθεί και χτυπηθούν άμαχοι, δεν θα ψηφίσει υπέρ της κατασκευής του εργοστασίου στην Τουρκία.
Καταλήγοντας, υπενθυμίζουμε πως, σε αυτό το νέο εργοστάσιο σχεδιάζεται να κατασκευάζονται τα μοντέλα VW Passat και Skoda Superb, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες κυρίως της ανατολικής Ευρώπης. Το ύψος της επένδυσης υπερβαίνει το 1,5 δισεκ. ευρώ, ενώ εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν 4.000 νέες θέσεις εργασίας. Η έναρξη της ανέγερσης των εγκαταστάσεων έχει προγραμματιστεί για το τέλος του 2020, με την παραγωγή να ξεκινά το 2022.