3 Φωτογραφίες »
Τα βασικά εξαρτήματα του turbo
Κέλυφος συμπιεστή
Εδώ μέσα βρίσκεται ο συμπιεστής του αέρα και είναι η αλουμινένια κατασκευή με σχήμα σαλιγκαριού που όλοι συνδέουν με το τούρμπο. Είναι σφραγισμένο, με μια εισαγωγή στο κέντρο (αναρρόφηση) και μια εξαγωγή στο άκρο του σπιράλ. Το κέλυφος του συμπιεστή καθαυτό, όπως και η εισαγωγή και η εξαγωγή του, μπορεί να διαφέρει τρομερά σε μέγεθος, ανάλογα με το μέγεθος του συμπιεστή και την χρήση για την οποία προορίζεται.
Κέλυφος τουρμπίνας
Το κέλυφος της τουρμπίνας, ή αλλιώς μαντέμι (για να αντέχει τις υψηλές θερμοκρασίες των καυσαερίων), έχει παρόμοιο, σαλιγκαροειδές σχήμα με το κέλυφος του συμπιεστή. Είναι τοποθετημένο μεταξύ της πολλαπλής εξαγωγής και του συστήματος εξάτμισης. Η ροή καυσαερίων κινείται αντίθετα με την ροή αέρα στον συμπιεστή, με τα καυσαέρια να εισέρχονται από το άνοιγμα στο άκρο του σαλιγκαριού και να εξέρχονται μέσω της τρύπας στο κέντρο.
Φτερωτή συμπιεστή
Πρόκειται για μια φτερωτή που μέσω της περιστροφής της, «ρουφά» τον αέρα μέσα στο κέλυφος του συμπιεστή και τον στέλνει στον κινητήρα.
Είναι συνδεδεμένη με σταθερό άξονα - που διαπερνά κάθετα το κέλυφος – με τη φτερωτή της τουρμπίνας. Έτσι όταν τα καυσαέρια περιστρέφουν την τουρμπίνα, εκείνη με την σειρά της περιστρέφει τον συμπιεστή.
Φτερωτή τουρμπίνας
Η φτερωτή της τουρμπίνας είναι παρόμοιου σχεδίου με τον συμπιεστή. Τα καυσαέρια που ρέουν μέσα στο μαντέμι την περιστρέφουν και εκείνη περιστρέφει τον άξονα του συμπιεστή - και επομένως τον ίδιο τον συμπιεστή.
Κεντρικό σώμα
Το σώμα βρίσκεται στο κέντρο του τούρμπο, μεταξύ του συμπιεστή και της τουρμπίνας. Στην κορυφή του εισέρχεται από τον κινητήρα λάδι υπό πίεση, που ψύχει και λιπαίνει τον άξονα και τα ρουλεμάν τα οποία βρίσκονται τοποθετημένα στο κέντρο του.
Aξονας τουρμπίνας
Ο άξονας αυτός συνδέει την τουρμπίνα με τον συμπιεστή. Μέσα στο σώμα, ο άξονας υποστηρίζεται από δύο ρουλεμάν ή δαχτυλίδια.
Εδώ μέσα βρίσκεται ο συμπιεστής του αέρα και είναι η αλουμινένια κατασκευή με σχήμα σαλιγκαριού που όλοι συνδέουν με το τούρμπο. Είναι σφραγισμένο, με μια εισαγωγή στο κέντρο (αναρρόφηση) και μια εξαγωγή στο άκρο του σπιράλ. Το κέλυφος του συμπιεστή καθαυτό, όπως και η εισαγωγή και η εξαγωγή του, μπορεί να διαφέρει τρομερά σε μέγεθος, ανάλογα με το μέγεθος του συμπιεστή και την χρήση για την οποία προορίζεται.
Κέλυφος τουρμπίνας
Το κέλυφος της τουρμπίνας, ή αλλιώς μαντέμι (για να αντέχει τις υψηλές θερμοκρασίες των καυσαερίων), έχει παρόμοιο, σαλιγκαροειδές σχήμα με το κέλυφος του συμπιεστή. Είναι τοποθετημένο μεταξύ της πολλαπλής εξαγωγής και του συστήματος εξάτμισης. Η ροή καυσαερίων κινείται αντίθετα με την ροή αέρα στον συμπιεστή, με τα καυσαέρια να εισέρχονται από το άνοιγμα στο άκρο του σαλιγκαριού και να εξέρχονται μέσω της τρύπας στο κέντρο.
Φτερωτή συμπιεστή
Πρόκειται για μια φτερωτή που μέσω της περιστροφής της, «ρουφά» τον αέρα μέσα στο κέλυφος του συμπιεστή και τον στέλνει στον κινητήρα.
Είναι συνδεδεμένη με σταθερό άξονα - που διαπερνά κάθετα το κέλυφος – με τη φτερωτή της τουρμπίνας. Έτσι όταν τα καυσαέρια περιστρέφουν την τουρμπίνα, εκείνη με την σειρά της περιστρέφει τον συμπιεστή.
Φτερωτή τουρμπίνας
Η φτερωτή της τουρμπίνας είναι παρόμοιου σχεδίου με τον συμπιεστή. Τα καυσαέρια που ρέουν μέσα στο μαντέμι την περιστρέφουν και εκείνη περιστρέφει τον άξονα του συμπιεστή - και επομένως τον ίδιο τον συμπιεστή.
Κεντρικό σώμα
Το σώμα βρίσκεται στο κέντρο του τούρμπο, μεταξύ του συμπιεστή και της τουρμπίνας. Στην κορυφή του εισέρχεται από τον κινητήρα λάδι υπό πίεση, που ψύχει και λιπαίνει τον άξονα και τα ρουλεμάν τα οποία βρίσκονται τοποθετημένα στο κέντρο του.
Aξονας τουρμπίνας
Ο άξονας αυτός συνδέει την τουρμπίνα με τον συμπιεστή. Μέσα στο σώμα, ο άξονας υποστηρίζεται από δύο ρουλεμάν ή δαχτυλίδια.
Πιθανότερες αιτίες φθοράς της τουρμπίνας
Κακή λίπανση: αν η τουρμπίνα δεν τροφοδοτείται με την σωστή ποσότητα λαδιού ή η ποιότητα του είναι χαμηλή έχουμε πρόωρη φθορά δεδομένου ότι παίρνει πολλαπλάσιες στροφές από τον κινητήρα
Διαρροή λαδιού της τουρμπίνας: πιθανότατα λόγω υπερβολικής ποσότητας πλήρωσης λαδιού στον κινητήρα, βουλώματος στον αγωγό επιστροφής λαδιού κλπ.
Εισαγωγή ξένου σωματιδίου από τον κινητήρα και την πολλαπλή εξαγωγής με κύριες αιτίες π.χ. σπασμένο ελατήριο εμβόλου , βαλβίδας ,ακάθαρτο η ελαττωματικό φίλτρο αέρα κλπ..
Υπερστροφία κυρίως λόγω παραβίασης των επιτρεπομένων από τον κατασκευαστή μέγιστων ορίων στροφών/λεπτό («πουσάρισμα» κινητήρα), ή βλάβης του ρυθμιστή πίεσης.
Υπερβολική θερμοκρασία καυσαερίων. Από την υψηλή θερμοκρασία προκαλούνται κυρίως ρωγμές-ρήγματα στα σαλιγκάρια μα αποτέλεσμα την μειωμένη απόδοση της τουρμπίνας η της καταστροφής της.
Διαρροή λαδιού της τουρμπίνας: πιθανότατα λόγω υπερβολικής ποσότητας πλήρωσης λαδιού στον κινητήρα, βουλώματος στον αγωγό επιστροφής λαδιού κλπ.
Εισαγωγή ξένου σωματιδίου από τον κινητήρα και την πολλαπλή εξαγωγής με κύριες αιτίες π.χ. σπασμένο ελατήριο εμβόλου , βαλβίδας ,ακάθαρτο η ελαττωματικό φίλτρο αέρα κλπ..
Υπερστροφία κυρίως λόγω παραβίασης των επιτρεπομένων από τον κατασκευαστή μέγιστων ορίων στροφών/λεπτό («πουσάρισμα» κινητήρα), ή βλάβης του ρυθμιστή πίεσης.
Υπερβολική θερμοκρασία καυσαερίων. Από την υψηλή θερμοκρασία προκαλούνται κυρίως ρωγμές-ρήγματα στα σαλιγκάρια μα αποτέλεσμα την μειωμένη απόδοση της τουρμπίνας η της καταστροφής της.
Σελίδα 1 | Κακή λίπανση & θερμοκρασίες οι συχνότεροι λόγοι που χαλάει το turbo |
Σελίδα 2 | Τα εξαρτήματα του turbo & πότε χαλάει |