Περί τις 860.000 μονάδες ήταν οι πωλήσεις του Tiguan το 2018 και ήταν το best-seller αυτοκίνητο του θηριώδους ομίλου της VW. Βρέθηκε μάλιστα μπροστά και από το Polo και από το Golf αλλά και από διάφορα ειδικά μοντέλα που πωλούνται στην Κίνα. Και να σκεφτεί κανείς ότι ένα χρόνο πιο πριν, το Golf είχε προβάδισμα σχεδόν 200.000 οχημάτων έναντι του SUV.
Σούπερ επιτυχημένο λοιπόν, ωστόσο, το Tiguan δεν παύει να αποτελεί ένα δείγμα του λεγόμενου «παλαιού κόσμου», καθώς ήδη στο Βόλφσμπουργκ όλα κινούνται γύρω από την οικογένεια των ηλεκτρικών ID. Tι θα γίνει λοιπόν με το νέο Tiguan, το οποίο θα πρέπει να έρθει στην αγορά σε περίπου τρία χρόνια; Και ειδικά από τη στιγμή που το νέο μοντέλο θα παρουσιαστεί σε μια εποχή έντονης συζήτησης για ρύπους και CO2.
Σε ένα πολύ σημαντικό ποσοστό πια, ο κινητήρας βενζίνης δε μπορεί να βελτιστοποιηθεί περαιτέρω, λέει μια εσωτερική πηγή από τη VW. Κάποια λίγα γραμμάρια CO2 να κοπούν είναι κάτι που γίνεται, αλλά από εκεί και πέρα τόσο οι βενζίνες όσο και τα πετρέλαια έχουν μάλλον εξαντληθεί. Προς τα πού θα πάει η βαλίτσα με το δημοφιλές crossover; Σημαντική απόφαση, διότι αυτό το μοντέλο, φέρνει άφθονο ρευστό στα ταμεία της φίρμας. Η λογική της χρήσης τεχνολογίας με προέλευση κατά βάση από το Golf, σε ένα σημαντικά ακριβότερο αυτοκίνητο όμως, έχει εξασφαλίσει πρωτοφανή περιθώρια κέρδους. Κι αυτά είναι χρήματα για τα οποία καίγεται ο όμιλος για Mια πιθανή απάντηση ήταν αυτή που έδωσε στον αρχισχεδιαστή Κλάους Μπίσοφ, η ομάδα του: « Τι θα γινόταν αν το Tiguan γινόταν τόσο σπορ, όσο ποτέ πριν;»
Κι εδώ αρχίζουν τα μπερδέματα που συνήθως κουβαλάει μαζί του ένας τόσο μεγάλος όμιλος. Ήδη από την πρώτη γενιά υπήρχαν σχέδια για ένα Coupe Tiguan. Aυτό δεν προχώρησε για πολλούς λόγους αλλά και επειδή οι «στρατηγοί» στο Βόλφσμπουργκ αποφάσισαν να δώσουν ένα δυνατό ξεκίνημα στη θυγατρική της SEAT, τη μάρκα Cupra – κι έτσι το αυτοκίνητο θα έρθει στην αγορά ως Cupra Formentor.
H σχεδιαστική ομάδα όμως καλλιέργησε κι άλλο την ιδέα και την αισθητική γλώσσα με τα φαρδιά φτερά και το «κατηφορικό» τελείωμα της οροφής πίσω – και κάπως έτσι το νέο Tiguan είναι –σχεδόν- έτοιμο. Καθώς σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί ένα πρόσωπο «VW», εμπνευσμένο από τα νέα ηλεκτρικά της εταιρείας. Και το χαμηλό, επίπεδο πίσω άκρο του Cupra, το Tiguan το δανείζεται με ευκολία, διότι και στο μέλλον, εκτός από το κανονικό μοντέλο των περίπου 4,5 μέτρων θα υπάρχει και η κατά 25 πόντους πιο μακριά εκδοχή, το Allspace.
Aς περάσουμε όμως στο τεχνικό σκέλος. ΚατΆαρχήν, το Tiguan θα βασιστεί στην πλατφόρμα MQB, πάνω στην οποία χτίζονται όλα τα μοντέλα από το Polo έως το Skoda Kodiaq. Το δάπεδο αυτό, εξελίχτηκε χάρη στο νέο, όγδοο Golf και θα είναι πλήρως έτοιμο για το μέλλον. Δε θα είναι εντελώς νέες οι τεχνολογίες, αλλά εξελιγμένες και πολύ πιο συναρπαστικές, ειδικά σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρονικά. «Ανακαλύπτουμε νέα εδάφη κατά την εξέλιξη» μας λένε μέσα από τον όμιλο. Αρχικά, υπάρχει ένα δίκτυο CAN (Controller Area Network) το οποίο δικτυώνει όλο το αυτοκίνητο, την επικοινωνία, για παράδειγμα, ανάμεσα σε ESP και κινητήρα, η οποία δε θα γίνεται μέσω ανεξάρτητων μονάδων ελέγχου.
Και κάπως έτσι μπαίνουν οι βάσεις και για αυτόνομη κίνηση, επιπέδου 4. Ο οδηγός θα μπορεί, αν ο νόμος το επιτρέπει έως τότε, να αφήνει στον υπολογιστή τον έλεγχο του οχήματος σε μεγάλες διαδρομές και να θεωρηθεί ο ίδιος σχεδόν επιβάτης. Την τρέχουσα περίοδο βλέπετε είναι όλοι βέβαιοι ότι, όταν έρθει το νέο Tiguan όχι μόνο θα είναι τεχνικά έτοιμο για Level 4 αλλά και νομικά κατοχυρωμένο. Μάλιστα οι δοκιμές που γίνονται αυτήν την στιγμή στη Γερμανία, σε δημόσιο δρόμο από τη VW, δείχνουν ακριβώς αυτό.
Η νέα βάση των ηλεκτρονικών εξυπηρετεί όμως και τους μηχανικούς των κινητήρων. Όλα τα σύνολα θα έχουν ενίσχυση με mild-hybrid μονάδες και οι βενζινοκινητήρες θα γίνουν οικονομικοί σαν ντίζελ, με τους δεύτερους να γίνονται τόσο καθαροί όσο οι πρώτοι. Ταυτόχρονα θα υπάρξει αύξηση στην ισχύ. Το κορυφαίο μοντέλο Tiguan R (η τρέχουσα γενιά θα το αποκτήσει το φθινόπωρο) θα ανέβει μάλιστα πάνω από τους 350 ίππους. Θα υπάρχουν και plug-in υβριδικές εκδόσεις, με φόρτιση από πρίζα δηλαδή και εύρος ισχύος από 170 έως 250 ίππους.
Και στο εσωτερικό όμως η VW ετοιμάζεται να πυροδοτήσει μια επανάσταση. Όντως τη βάση που θα είναι το ψηφιακό κόκπιτ την γνωρίζουμε από το πρόσφατο λίφτινγκ του Passat και θα είναι η πρώτη φορά που θα αλλάξει τόσο ριζικά ο τρόπος χειρισμού στο SUV μοντέλο. Σχεδόν δε θα υπάρχουν διακόπτες (πλην εκείνων που επιβάλλει ο νόμος), οι οθόνες θα είναι τεράστιες και θα υπάρχει και έξυπνο σύστημα φωνητικών εντολών.
Εκεί που η VW θέλει να κάνει την… προσπέραση είναι ο τομέας του Augmented Reality (επαυξημένη πραγματικότητα στα Ελληνικά). Τα νέα Head-up displays θα προβάλουν πληροφορίες στο δρόμο, όπως ενδείξεις του navigation. Γενικά, ολόκληρο το παρμπρίζ θα μπορεί να χρησιμεύσει σαν επιφάνεια προβολής. Καλώς ήλθες μέλλον λοιπόν!
Η άποψή μας
Το Tiguan δείχνει για ποιο λόγο είναι τρελαμένη η αυτοκινητοβιομηχανία αυτήν την περίοδο: τα νέα ηλεκτρικά μοντέλα είναι μεν κάτι πολύ μεγάλο, αλλά πρέπει να δούμε τι θα απογίνει και με τα κλασσικά best-sellers. Θα γίνει μια μεγάλη μετάλλαξη. Απαραιτήτως.