Η Γερμανία πέτυχε την εξαίρεση των e-fuels από την απαγόρευση διάθεσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης στην αγορά το 2035. Τι είναι όμως τα e-fuels και πόσο θα κοστίζουν;
Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης σώθηκαν αλλά πόσο θα κοστίζει η νέα βενζίνη;
Τον περασμένο Οκτώβριο, η Ευρωπαϊκή Ένωση, εξ ονόματος των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων και των ευρωβουλευτών κατέληξαν σε συμφωνία σχετικά με νέα πρότυπα ρύπων CO₂ για αυτοκίνητα και φορτηγά. Η συμφωνία «έγραψε» ιστορία καθώς όριζε ότι δεν θα πωλούνται νέα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.
Ακριβώς τη στιγμή που οι υπουργοί της ΕΕ επρόκειτο να προχωρήσουν στην ψήφιση του σχεδίου αυτού, ο Καγκελάριος Scholz της Γερμανίας απείλησε να μπλοκάρει τη διαδικασία ζητώντας να επιτραπούν οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035, εάν αυτά τροφοδοτούνται με συνθετικά καύσιμα ή αλλιώς e-fuels. Πράγματι, η ΕΕ, για να πετύχει την ψήφιση του σχεδίου, έκανε πίσω και εξαίρεσε τα αυτοκίνητα που κινούνται με e-fuels από την απαγόρευση.
Τα e-fuels ή τα συνθετικά καύσιμα δημιουργούνται από υδρογόνο και CO₂ (αντλούνται από την ατμόσφαιρα) με τη χρήση ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας ή ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς να εκπέμπονται CO2, ωστόσο επειδή τα καύσιμα αυτά καίγονται στους κινητήρες σαν κανονικά, απελευθερώνουν παρόμοια ποσοστά CO₂ και άλλους ρύπους με τα συμβατικά αυτοκίνητα. Συμπερασματικά, όπως υποστηρίζουν οι θιασώτες των e-fuels, οι εκπομπές που παράγονται με την χρήση τους είναι ίσες με αυτές που αφαιρούνται από την ατμόσφαιρα κατά την παραγωγή τους, κάνοντάς τα δηλαδή ουδέτερα σε C02.
Κοντά στα 3 ευρώ το λίτρο!
Υπάρχουν ήδη αρκετές αναφορές που υποδηλώνουν ποια θα είναι η εκτιμώμενη τιμή των e-fuels. Για παράδειγμα, μια πρόσφατη μελέτη του Διεθνούς Συμβουλίου για τις Καθαρές Μεταφορές (ICCT) δείχνει ότι τα συνθετικά καύσιμα θα κοστίζουν περίπου 2,80 ευρώ ανά λίτρο το 2030. Αυτό σημαίνει ότι θα είναι περίπου 50% ακριβότερα από την τρέχουσα τιμή της βενζίνης (1,9 ευρώ το λίτρο στην Ελλάδα). Ένα ρεζερβουάρ με e-fuel 75 λίτρων θα κοστίζει περίπου 210 ευρώ το 2030, ενώ ένα ρεζερβουάρ 50 λίτρων θα κόστιζε 140 ευρώ. Σε αυτές τις τιμές, τα συνθετικά καύσιμα θα γίνουν ένα είδος πολυτελείας που διατίθενται μόνο σε άτομα που είναι πλούσιοι ή πρόθυμοι να επενδύσουν πολλά χρήματα με αντάλλαγμα το γέμισμα του ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου τους.
Το 2024, η τιμή των e-fuels, θα είναι ακόμη υψηλότερη, αν και δεν υπάρχουν στοιχεία που να το αποδεικνύουν. Ωστόσο, η eFuel Alliance, που αποτελείται από διάφορες εταιρείες που σχετίζονται με τον τομέα των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένης της Mazda, υπολογίζει ότι η τιμή των e-fuels θα μειώνεται όσο περνούν τα χρόνια και ότι στο μέλλον θα γίνουν φθηνότερα ακόμη και από την απλή βενζίνη.
Αυτή την στιγμή, οι κύριοι λόγοι για τους οποίους τα e-fuels έχουν τόσο υψηλή τιμή είναι η τεράστια ποσότητα ενέργειας που χρησιμοποιείται για την παραγωγή του και η ανάγκη εισαγωγής του από το εξωτερικό.
Τι λένε οι κριτικοί των e-fuels
Με δεδομένο πως η συμβατική βενζίνη θα είναι ακόμα διαθέσιμη στα βενζινάδικα ακόμη και μετά την απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με συμβατικούς κινητήρες επειδή θα εξυπηρετούν τον ήδη υπάρχοντα στόλο, είναι πιθανό ορισμένοι οδηγοί να παρακάμψουν τους κανόνες και να αγοράζουν φθηνότερη βενζίνη για τα αυτοκίνητα που αγοράστηκαν μετά το 2035 (αφού ο κινητήρας θα είναι ίδιος), με αποτέλεσμα οι εκπομπές ρύπων να παραμένουν στο ίδιο ύψος. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο, είναι πιθανό να δούμε την ΕΕ να αναγκάσει τις εταιρείες να ενσωματώσουν επιπλέον τεχνολογίες ή πρόσθετα καυσίμων για να διασφαλιστεί ότι τα αυτοκίνητα δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούν «απαγορευμένα» καύσιμα μετά το 2035.