Έχουμε ακούσει για μετατροπές και εγκαταστάσεις LPG σε συστήματα καύσης βενζίνης, αλλά τι γίνεται με όσα οχήματα «καίνε» diesel; Η απάντηση είναι «τα πάντα γίνονται», με τον συνδυασμό diesel-LPG να προσφέρει μεγάλη εξοικονόμηση καυσίμου, αύξηση απόδοσης, μεγαλύτερα διαστήματα service κι όλα αυτά, με λιγότερους ρύπους!
Οικονομικές μετακινήσεις με συνδυασμό Diesel και LPG
Το υγραέριο κίνησης (LPG)είναι αναμφίβολα ένα από τα πιο οικονομικά εναλλακτικά καύσιμα και τώρα πλέον μπορούν και οι επαγγελματίες οδηγοί -κι όχι μόνο- να επωμίζονται τα πλεονεκτήματα του LPG με το diesel blend. ¶λλωστε, για τους περισσότερους το κόστος του καυσίμου είναι το μεγαλύτερο έξοδο σε όλη τη διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου.
Για όλους τους κατόχους diesel, η οικονομική μετακίνηση είναι πλέον μια εφικτή και ασφαλής επιλογή, αφού υπάρχει δυνατότητα των συστημάτων διπλού καυσίμου με κέρδος που φτάνει έως και το 30%, αναλόγως την ετήσια χιλιομετρική μετακίνηση και τον τύπο του κινητήρα/οχήματος. Μάλιστα μετά την τελευταία Υπουργική Απόφαση ΦΕΚ 2733 Β/17-12-2015, επιτρέπεται και στην Ελλάδα η μετασκευή πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε οχήματα με κινητήρα διπλού καυσίμου.
Η εξοικονόμηση χρημάτων με τη χρήση LPG φαίνεται από την πρώτη στιγμή λόγω των μειωμένων εξόδων για καύσιμα.
Diesel blend, όπως μαρτυρά και η ονομασία (blend = μίγμα) είναι η ανάμειξη του πετρελαίου κίνησης με κάποιο άλλο εναλλακτικό καύσιμο, η οποία και δημιουργεί ένα μείγμα που κινεί το όχημα. Συνεπώς όταν αναφερόμαστε σε κινητήρες διπλού καυσίμου, πρόκειται για κινητήρες πετρελαίου (diesel), οι οποίοι μετά την μετασκευή τους, μπορούνε να λειτουργούν ταυτόχρονα με καύσιμο diesel και με LPG (ή και φυσικό αέριο), ανάλογα με την επιλογή που θα κάνει ο ιδιοκτήτης του οχήματος ως προς το είδος του αερίου καυσίμου που θα χρησιμοποιήσει.
Η αρχή λειτουργίας του συστήματος ανάμειξης πετρελαίου με LPG είναι σχετικά απλή. Βασική αρχή του συγκεκριμένου συνδυασμού είναι η υποκατάσταση μιας ποσότητας πετρελαίου με υγραέριο, στις περισσότερες φάσεις λειτουργίας του κινητήρα. Μάλιστα δεν απαιτείται καμία μετατροπή του κινητήρα, αφού το σύστημα ψεκασμού πετρελαίου παραμένει το κύριο σύστημα λειτουργίας του πετρελαιοκινητήρα, ενώ το σύστημα παροχής υγραερίου είναι το δευτερεύον σύστημα. Η αναλογία των 10-30% LPG και 90-70% diesel επιτεύχθηκε με τη βοήθεια ενός συστήματος που τροφοδοτούσε το μείγμα μέσω μιας μονάδας ανάμειξης, ενώ διέθετε πλέον έναν αισθητήρα προανάφλεξης.
Πως λειτουργεί ένα κινητήρας διπλού καυσίμου
Το σύστημα ανάμειξης καυσίμου τοποθετείται παράλληλα με το σύστημα τροφοδοσίας του κινητήρα, το οποίο και παραμένει το κύριο σύστημα τροφοδοσίας, για αυτό άλλωστε ο οδηγός έχει τη δυνατότητα επιλογής να κινηθεί μόνο με πετρέλαιο ή με πετρέλαιο και υγραέριο μαζί. Δηλαδή το όχημα δεν μπορεί να κινηθεί αποκλειστικά με υγραέριο.
Αυτή τη στιγμή τα συστήματα που υπάρχουν στην αγορά ταξινομούνται σε αυτά που χρησιμοποιούν μπεκ στην πολλαπλή εισαγωγή και σε αυτά με μείκτη στην εισαγωγή του αέρα, αλλά και σε αυτά που διαθέτουν σύστημα με μονού ή πολλαπλού σειριακού ψεκασμού. Το LPG μετατρέπεται σε αέριο το οποίο περνά μέσα από μια ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα και μέσω ηλεκτρονικού ελέγχου καθορίζεται η ακριβής ποσότητα του αερίου, η οποία φτάνει πολλαπλή εισαγωγής ως ένα μείγμα από αέρα και αέριο.
Ο εγκέφαλος του συστήματος χρησιμοποιώντας παραμέτρους, όπως οι στροφές του κινητήρα και η θέση του πεντάλ γκαζιού, υπολογίζει την ιδανική αναλογία πετρελαίου με LPG. Αντίστοιχα αποκλείει την έκχυση του υγραερίου, όταν ο κινητήρας δουλεύει στο ρελαντί και είναι προγραμματισμένος να ελαχιστοποιεί την ποσότητα του αερίου που εισάγεται κατά την λειτουργία του στο μέγιστο φορτίο. Παράλληλα όταν ο οδηγός φρενάρει ή γκαζώνει το σύστημα διακόπτει την ροή του υγραερίου.
Αύξηση ροπής και ιπποδύναμης
Η αύξηση στην απόδοση οφείλεται σε δύο παραμέτρους. Αρχικά γίνεται αποτελεσματικότερη καύση του μίγματος, ενώ επιπλέον και το υγραέριο παράγει ισχύ καθώς καίγεται, το οποίο συνεισφέρει στη συνολική αύξηση ισχύος, η οποία επιτυγχάνεται μάλιστα ακόμα και αν ακλουθείτε οικονομικό τρόπο οδήγησης. Επιπλέον με την πάροδο του χρόνου θα παρατηρήσετε επιπρόσθετη ισχύ από τη στιγμή που ο κινητήρας θα καθαρίζει σταδιακά από τα υπολείμματα άνθρακα στο θάλαμο καύσης.
Ποια τα οφέλη του diesel blend
Τα οφέλη που έχουν τα συστήματα διπλού καυσίμου είναι άμεσα και έμμεσα. Φυσικά το κυριότερο είναι η εξοικονόμηση χρημάτων, η οποία φαίνεται από την πρώτη στιγμή στη μείωση των εξόδων λόγω καυσίμων, αλλά και έμμεσα λόγω της αύξησης των διαστημάτων που απαιτούνται μεταξύ των service. Παράλληλα έχουμε λιγότερες επικαθήσεις στον θάλαμο καύσης, ενώ και τα λιπαντικά έχουν μεγαλύτερη διάρκεια, τα οποία και συνεισφέρουν στη μεγαλύτερη μακροζωία του κινητήρα.
Όσον αφορά στο λειτουργικό κομμάτι με τη μίξη των καυσίμων επιτυγχάνει αυξημένη ενεργειακή απόδοση, με αποτέλεσμα να έχουμε αύξηση της ιπποδύναμης μέχρι και 25%, καθώς επίσης και της ροπής. Παράλληλα μετά τη μετατροπή θα παρατηρήσετε και τεράστια διαφορά στον ήχο του κινητήρα, με το χαρακτηριστικό «κροτάλισμα», που κάνουν οι πετρελαιοκινητήρες να έχει ελαχιστοποιηθεί. Παράλληλα όμως, αυξάνεται και η αυτονομία του οχήματος, ενώ σε ό,τι αφορά το περιβάλλον υπάρχει μείωση των εκπομπών CO2, αιθάλης, υδρογονανθράκων και οξειδίων του αζώτου.