Με εμφάνιση που τα σπάει και ένα καλοστημένο σύνολο, η βασική έκδοση του Formentor είναι σπορτίφ και απολαυστική, ακόμα και χωρίς τα πολλά άλογα που μας έχει συνηθίσει η CUPRA.
Μπορεί να γνωρίσαμε την CUPRA ως το τμήμα βελτιώσεων της SEAT, ωστόσο εδώ και δύο χρόνια λειτουργεί ως ανεξάρτητη υπό-μάρκα που ακολουθεί τη δική της στρατηγική με ειδίκευση φυσικά στις σπορ προτάσεις. Ποιός ο καλύτερος τρόπος λοιπόν να το βροντοφωνάξει αυτό, από το λανσάρισμα ενός νέου ολόδικού της μοντέλου, εντελώς διαφορετικό από τη γκάμα της μαμάς εταιρείας; Και μάλιστα ενός μοντέλου που έρχεται να σταθεί απέναντι -και- από τα υπόλοιπα μοντέλα του ομίλου στην καυτή κατηγορία των οικογενειακών SUV, όντας όχι μια GTI πρόταση όπως θα περίμενε κανείς. Εκτός αυτού, το CUPRA Formentor είναι ένα από τα λίγα ετοιμοπαράδοτα μοντέλα αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά!
CUPRA με 150 ίππους γίνεται;
Ο λόγος για το Formentor το οποίο μπορεί να το γνωρίσαμε αρχικά στην σπορ έκδοση «VΖ» των 310 ίππων, ωστόσο βγαίνει και σε πιο «γήινες» και εμπορικές θα συμπληρώναμε, εκδόσεις από 150 ίππους. Δε θα σας κρυφτούμε, όταν ακούσαμε τον αριθμό 150 ένα μικρό ξενέρωμα το νιώσαμε, αλλά από την άλλη φούντωσε και η περιέργειά μας να δούμε πως θα καταφέρει η ισπανική μπράντα να περάσει το DNA της σε ένα καθημερινό C-SUV. Από την άλλη βέβαια το βασικό Formentor με κόστος από 29.790 ευρώ ουσιαστικά ανοίγει το πιθανό πελατολόγιο της CUPRA, όντας πιο προσιτό οικονομικά ακόμα και αν αυτό σημαίνει εκπτώσεις σε διάφορους τομείς. Σίγουρα δεν είναι αμελητέο ποσό, ωστόσο πέρα από τη διαφορετικότητά του, είναι και πολύ πλούσια εξοπλισμένο με στοιχεία όπως 12άρα οθόνη αφής και τριζωνικό κλιματισμό.
Από εμφάνιση πάντως το Formentor φωνάζει από μακριά CUPRA και όχι μόνο λόγω του επιβλητικού σήματος που δεσπόζει στο κέντρο της μάσκας, αλλά και της εντυπωσιακής σχεδίασης. Οι αθλητικές αναλογίες του με το κουπέ κόψιμο της οροφής, ο επιθετικός πρόβολος μπροστά, οι αιχμηρές γωνίες και οι τονισμένοι ώμοι δηλώνουν πως δεν πρόκειται για ένα ακόμα συνηθισμένο καθημερινό C-SUV, αλλά για μια πιο ιδιαίτερη κατασκευή. Το ίδιο και στο πίσω μέρος, όπου κάτω από το μικρό παρμπρίζ εδράζει μια φωτιζόμενη φάσα που ενώνει τα δύο φωτιστικά σώματα, καθώς και οι απολήξεις της εξάτμισης. Αρέσει πολύ το CUPRA γιατί καταφέρνει να ξεχωρίζει, όχι τόσο πετυχημένα όσο το C-HR για παράδειγμα, με την «έξω από το κουτί σχεδίασή του».
Ποιοτικό, λιτό, με σπορτίφ φινίρισμα και πλήρως ψηφιοποιημένο εσωτερικό του Cupra Formentor, με την κεντρική οθόνη να έχει διαγώνιο 12 ιντσών.
Εσωτερικό: Συνεχίζοντας στο ίδιο μοτίβο
Σαν ακολουθία της εξωτερικής εικόνας έρχεται η σχεδίαση της καμπίνας, με τον παλμό να δίνουν τα μπάκετ καθίσματα με το ενιαίο προσκέφαλο και το flat-bottom τριάκτινο τιμόνι με το σήμα στο κέντρο. Η απτή ποιότητα σε κερδίζει άμεσα, καθώς έχουν επιλεχθεί υλικά άνω του μέσου όρου της κατηγορίας, με μαλακή υφή και στιβαρή μεταξύ τους συναρμογή, καθώς επίσης και σπορτίφ λεπτομέρειες στο φινίρισμα όπως οι ραφές στο ταμπλό. Βέβαια εδώ δεν ράβουν την δερμάτινη ένθεση που είχαμε δει στο «VZ», αλλά είναι πάνω στο ταμπλό, μειώνοντας και το τελικό κόστος έτσι.
Πολύ όμορφο το λογότυπο στο τιμόνι. Πίσω από το τελευταίο θα συναντήσουμε τον ψηφιακό πίνακα οργάνων 10 ιντσών.
Κέντρο ελέγχου της καμπίνας είναι η 12άρα οθόνη του infotainment, μέσα από την οποία ελέγχονται σχεδόν τα πάντα, ωστόσο θέλει αρκετές ώρες ψαξίματος μέχρι να εξοικειωθείς μαζί της (σ.σ. δεν τρελαθήκαμε..). Το υψηλό τεχνολογικό του προφίλ συμπληρώνουν ο στάνταρ ψηφιακός διαμορφώσιμος πίνακας οργάνων 10,25”, η κορυφαία συνδεσιμότητα και στοιχεία όπως η επαγωγική φόρτιση κινητού.
Στον τομέα των χώρων το Formentor προσφέρει μπόλικο «αέρα» για τα γόνατα και ικανοποιητικό για τα κεφάλια των επιβατών, όχι όμως και τόσο φαρδύ κάθισμα ώστε να χωρέσουν άνετα 3 ανήλικοι. Το ίδιο ισχύει και για τις αποσκευές όπου τα 450 λτ. ναι μεν είναι επαρκή, αλλά όχι από τα καλά της κλάσης.
Κινητήρας: Δίνει ικανοποιητικό ρυθμό, αλλά ήθελες κάτι παραπάνω
Η βασική έκδοση του Formentor εφοδιάζεται με τον γνωστό 1,5 TSI Evo κινητήρα του ομίλου με απόδοση 150 ίππων και 250 Nm ροπής και δυνατότητα λειτουργίας με 2 μόνο κυλίνδρους όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν. Με το καλημέρα διαπιστώνεις την ελαστικότητα και την γραμμική λειτουργία μέχρι τις υψηλές στροφές περιστροφής, ωστόσο χαμηλά τον περιμένεις πιο «γεμάτο» από ότι είναι με την καλή του απόδοση να εμφανίζεται κοντά στις 2.000 σ.α.λ..
Ο συνδυασμός με το σωστά κλιμακωμένο 6τάχυτο κιβώτιο, που έχει έναν καθόλα θετικό επιλογέα, προσφέρει «ζωντανές» επιδόσεις με τα 0-100 χλμ./ώρα να είναι υπόθεση 9,1 δλ και τα 80-120 χλμ./ώρα με 6η σε 10,6 δλ. αντίστοιχα. Καλές και αρκετά ανταγωνιστικές είναι οι επιδόσεις ωστόσο από ένα CUPRA έχει συνηθίσει άλλα νούμερα. Βέβαια αντίστοιχα θα δεις και πολύ πιο χαμηλή κατανάλωση από αυτό που περιμένεις από ένα CUPRA αντίστοιχα, με τη μέση τιμή της να διαμορφώνεται στα 8,3 λτ./100 χλμ..
Η χαμηλή θέση οδήγησης, που θυμίζει περισσότερο χάτσμπακ όπως κάθεσαι, το σπορ τιμόνι και οι πινελιές της καμπίνας σε βάζουν πολύ γρήγορα σε διάθεση να βγεις σε επαρχιακό δρόμο και να ανακαλύψεις τα όρια του Formentor σε μια απαιτητική διαδρομή. Αν και SUV το ισπανικό μοντέλο θα σε αποζημιώσει με το ταπεραμέντο του και την αποτελεσματικότητα του. Θα μπεις γρήγορα και άφοβα στη στροφή, το τιμόνι με το μεταβαλλόμενο βάρος, θα περάσει άμεσα τις εντολές στους κινητήριους τροχούς και θα ακολουθήσει την πορεία που έχεις διαγράψει στο μυαλό σου, χωρίς να ανοίξει τροχιά και φυσικά χωρίς φαινόμενα κλίσεων. Φροντίζει το σφιχτό σετάρισμα και η πίσω ανάρτηση των πολλαπλών συνδέσμων να διατηρήσει την πρόσφυση και αν θελήσεις το ασφαλές παιχνίδισμα με το πίσω μέρος. Το Formentor συμμετέχει ενεργά σε όλη την οδηγική διαδικασία, όσο ευχάριστο και αν είναι στο τέλος σε αφήνει με ένα ανεκπλήρωτο αίσθημα γιατί θα ήθελες -και τα αντέχει για πλάκα το πλαίσιο- μερικά ακόμα άλογα και ένα ακόμα πιο σκληροπυρηνικό σύνολο όπως έχεις συνηθίσει από τα αρχικά CUPRA.
Το Formentor συμμετέχει ενεργά σε όλη την οδηγική διαδικασία, προσφέροντας αξιοζήλευτη για SUV fun to drive συμπεριφορά. Η σφιχτή ανάρτηση εξασφαλίζει αυξημένη πρόσφυση, με κάποιες μικρές παραχωρήσεις στην άνεση.
Βέβαια από την άλλη αυτό δίνει περισσότερη άνεση στην καθημερινή χρήση, η οποία πάντως δεν ευνοείται στους ελληνικούς δρόμους από τα 215/45 ελαστικά που φοράνε οι 18άρες ζάντες, φέρνοντας κάποιες αναταράξεις στο έντονο ανάγλυφο. Πάντως στο τιμόνι του Formentor θα απολαύσεις τα ταξίδια χάρη στην εξαιρετική του ευθυβολία και την ποιοτική κύλιση που πηγάζει από την πολύ καλή ηχομόνωση της καμπίνας.
Η γνώμη μας
Το CUPRA Formentor έχει έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα. Ακόμα και στη βασική του έκδοση ανήκει στα κορυφαία fun to drive C-SUV, ακόμα και αν οι Ισπανοί χρειάστηκε να ρίξουν αρκετό νερό στο κρασί τους, στον τομέα των επιδόσεων και της premium φιλοσοφίας τους ώστε να προσφέρουν ένα προσιτό μοντέλο.
+ Σχεδίαση, ποιοτική και hi-tech καμπίνα, fun to drive οδική συμπεριφορά, ποιότητα κύλισης, στάνταρ εξοπλισμός - Πλάτος πίσω καθίσματος, πολυπλοκότητα infotainment, όχι τόσο σκληροπυρηνικό ως CUPRA