Tipo-τα δεν το σταματά! Η Fiat μπαίνει στην κατηγορία των οικογενειακών crossover μέσω του γνωστού Tipo, στις cross εκδόσεις του, το οποίο πλέον ανανεώθηκε αισθητικά και αναβαθμίστηκε τεχνολογικά διατηρώντας το VFM χαρακτήρα του.
Το Fiat Tipo μπορεί να μην είναι από τα μοντέλα που το ακολουθεί φανατικό κοινό, ωστόσο αυτό δεν το έχει δυσκολέψει να καταγράφει μια πετυχημένη πορεία εδώ και μια πενταετία που η τελευταία γενιά βρίσκεται στο προσκήνιο, με πάνω από 670.000 πωλήσεις, μόνο στην Ευρώπη. Ένα το κρατούμενο. Δεύτερο πως η Fiat δεν είχε κάποιον εκπρόσωπο στην κατηγορία των οικογενειακών SUV και δεν είχε στα πλάνα της την κατασκευή από του μηδενός ενός νέου C-SUV.
Από τη στιγμή λοιπόν που η πρώτη ύλη υπήρχε, η Fiat ορθά σκεπτόμενη, αποφάσισε να δημιουργήσει στο μικρομεσαίο της μια crossover εκδοχή, ώστε να αποσπάσει ένα μερίδιο από το segment των C-SUV/Crossover. Έτσι με την ανανέωση του μοντέλου λάνσαρε και τις νέες cross εκδόσεις του, παράλληλα, με τις ήδη υπάρχουσες χάτσμπακ σεντάν και στέισον βάγκον, ενώ άλλαξε και την γκάμα των κινητήρων, η οποία πλεόν απαρτίζεται από τον 1.000άρη βενζίνης σε απόδοση 100 ίππων και τους 1,3 και 1,6 ΜTJ πετρελαίου με 95 και 120 ίππους αντίστοιχα.
Με καλή τιμή, από 14.990 το 5θυρο & 17.450 το Cross Σημαντικό ρόλο στην αποδοχή του ιταλικού μικρομεσαίου από το αγοραστικό κοινό έχουν παίξει οι καλές τιμές του, τις οποίες φρόντισε να διατηρήσει και μετά την ανανέωση. Η αρχική τιμή του είναι στα 14.990 ευρώ για την πεντάθυρη έκδοση, ενώ το Crossover Tipo είναι διαθέσιμο από 17.450 ευρώ (με έκπτωση 1.300 ευρώ) στην έκδοση City Cross με τον κινητήρα βενζίνης, η οποία περιλαμβάνει μεταξύ άλλων οθόνη αφής 7``, προβολείς ομίχλης, φώτα ημέρας LED και cruise control, όχι όμως και σύστημα αυτόνομης πέδησης.
Αυτό θα το συναντήσουμε στο επόμενο επίπεδο εξοπλισμού Cross, μαζί με ζάντες αλουμινίου, πίνακα οργάνων με 7άρα οθόνη, και περισσότερους αυτοματισμούς, με τιμή από 19.270 ευρώ επίσης με έκπτωση. Παράλληλα η Fiat προσφέρει και μία από τις καλές εγγυήσεις της αγοράς με κάλυψη μηχανικών μερών για 5 χρόνια ή 200.000 χλμ..
Σχεδίαση: Μικρό φρεσκάρισμα στην εικόνα και στοιχεία από Crossover
Ξεκινώντας από το εξωτερικό μέρος, το ανανεωμένο Tipo λαμβάνει έναν ανασχεδιασμένο προφυλαχτήρα και μια αναθεωρημένη εκδοχή της μάσκας με το 3D-effect, η οποία πλέον διαθέτει πιο μοντέρνο χαρακτήρα και φιλοξενεί αντί του λογότυπου την επιγραφή «FIAT». Νέα είναι και τα γραφικά των LED φωτιστικών σωμάτων μπροστά και πίσω. Με τις αλλαγές να ολοκληρώνονται με τους νέους τροχούς 16 και 17 ιντσών.
Όπως προαναφέραμε η μεγάλη αλλαγή ακούει στις νέες εκδόσεις Cross, το μοντέλο της δοκιμής μας. Οι εν λόγω εκδόσεις βασίζονται στο hatchback, ωστόσο λαμβάνουν ένα νέο σχεδιασμό με crossover στοιχεία και αυξημένη απόσταση από το έδαφος κατά 4εκ.. Πιο συγκεκριμένα έχουν προστεθεί ποδιές, προστατευτικά μαρσπιέ και μπάρες οροφής.
Συνολικά εξακολουθεί να έχει μια ενδιαφέρουσα αισθητική, με τα νέα crossover στοιχεία, να τονίζουν τον δυναμισμό και τον περιπετειώδη χαρακτήρα του μοντέλου.
Το ταμπλό έχει διατηρήσει την ίδια λιτή σχεδίαση με τις μοντέρνες καμπύλες γραμμές του, ωστόσο έχει αναβαθμιστεί αισθητά στο τεχνολογικό σκέλος.
Στο εσωτερικό της καμπίνας, το ταμπλό έχει διατηρήσει την ίδια λιτή σχεδίαση με τις μοντέρνες καμπύλες γραμμές του, ωστόσο έχει αναβαθμιστεί στο τεχνολογικό σκέλος. Η στάνταρ τοποθετημένη στο κέντρο της κονσόλας οθόνη αφής 7ΆΆ είναι πλέον έγχρωμη (θα θέλαμε ακόμη καλύτερη ανάλυση) και υποστηρίζει συνδεσιμότητα μέσω Android Auto και Apple Car Play, ενώ προαιρετικά στην πιο πλούσια έκδοση Cross προσφέρεται και με οθόνη 10,25 ιντσών υποστηρίζοντας το νέο σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας UConnect5. Σε αυτή την έκδοση θα συναντήσουμε και μια 7άρα οθόνη (3,5ΆΆ στη City Cross) στον πίνακα οργάνων.
Από εκεί και πέρα, νέο είναι και το τριάκτινο πολυλειτουργικό τιμόνι, ενώ όσον αφορά στην ποιότητα κατασκευής, η καμπίνα πληροί σε ένα βαθμό τα στάνταρ της κατηγορίας, με εξαίρεση όμως τα υλικά και το φινίρισμα στο κάτω τμήμα του ταμπλό και τις πόρτες. Τέλος, ειδικά για τις εκδόσεις cross έχουν τοποθετηθεί καθίσματα με γκρι επένδυση.
Στο πεδίο της ευρυχωρίας, χωρίς αμφιβολία οι χώροι για τους επιβάτες και τις αποσκευές αποτελούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ιταλικού μικρομεσαίου. Πρώτα από όλα το πορτ-μπαγκάζ έχει χωρητικότητα 440 λίτρα που είναι εξαιρετική τιμή για την κατηγορία των μικρομεσαίων, ενώ στο πίσω κάθισμα άνετα θα καθίσουν 3 ενήλικοι, χάρη στο φαρδύ κάθισμα και τον μπόλικο χώρο στα γόνατά τους. Επίσης, υπάρχουν αρκετοί μικρο-αποθηκευτικοί χώροι για τα αντικείμενα της καθημερινότητας, ενώ στα θετικά είναι και οι μεγάλες θήκες στις πόρτες.
Οι Cross εκδόσεις θα κινηθούν με άνεση στο χώμα και χωρίς φόβο στα κακοτράχαλα σημεία του, επεκτείνοντας έτσι το πεδίο δράσης του Tipo.
Κινητήρας-Κιβώτιο: Εύρωστο χαμηλά, αλλά τσιμπάει σε καύσιμο Ο κινητήρας που εφοδιάζει το μοντέλο της δοκιμής μας είναι ο 1.000άρης Firefly τούρμπο τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας αλουμινίου, ο οποίος αν και γνωστός στη γκάμα της φίρμας, για πρώτη φορά βρίσκει εφαρμογή στο Tipo, αντικαθιστώντας στα «χαρτιά» τον 1.400άρη ατμοσφαιρικό που είχε.
Το νέο σύνολο αποδίδει 100 ίππους με 195 Nm ροπής διαθέσιμα από τις 1.500 σ.α.λ. και το γεγονός πως βγάζει η ροπή του από χαμηλά, τον κάνει αρκετά ελαστικό και εύρωστο μέχρι τις μεσαίες στροφές. Όσο δουλεύεται σε αυτό το φάσμα περιστροφής η τρικύλινδρη χροιά είναι διακριτική, με τις επιδόσεις, 9,1 δλ. για το 60-100 χλμ./ώρα με τέταρτη σχέση και 14,9 δλ. για το 80-120 με πέμπτη αντίστοιχα, να μην εντυπωσιάζουν, αλλά και να μην αφήνουν κάποιο παράπονο. Ίσως ένα εξάρι κιβώτιο να ταίριαζε καλύτερα στο μοτέρ και να το βοηθούσε να κρατήσει και χαμηλότερα την κατανάλωση, η οποία κυμάνθηκε στα 8,0 λτ./100 χλμ..
Στο δρόμο: All around οικογενειακό με διευρυμένο πεδίο δράσης Η οδική συμπεριφορά του Fiat Tipo Cross θα καλύψει άνετα τις απαιτήσεις του μέσου οικογενειάρχη, τόσο στην καθημερινότητά του, όσο και σε μια εκδρομή. Μέσα στην πόλη, το Tipo είναι ευέλικτο χάρη στον λογικό κύκλο στροφής, την καλή περιφερειακή του ορατότητα και φυσικά τη λειτουργία City, που κάνει το τιμόνι ιδιαίτερα ελαφρύ, αν και από πλευράς πληροφόρησης έχουμε αντιρρήσεις.
Η ανάρτηση (με γόνατα μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω) έχει τον τρόπο να λειαίνει τις ανωμαλίες και ταυτόχρονα να ελέγχει απόλυτα τις κινήσεις του αμαξώματος, χωρίς να παρουσιάζει πλαδαρότητα ή τάσεις προς κλίση σε στροφές και διατηρώντας το στιβαρό του πάτημα και την ευστάθεια του σε κάθε περίπτωση. Στην ευθεία είναι ευθύβολο και θα ταξιδέψεις άνετα και με ασφάλεια χάρη στα αναπαυτικά καθίσματα και στο διευρυμένο πακέτο συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, αν και ο θόρυβος από τον κινητήρα και τον δρόμο δεν κρύβεται με απόλυτη επιτυχία. Σημαντική είναι η βελτίωση και στη απόδοση των φρένων (δίσκοι μπροστά, ταμπούρα πίσω), τα οποία κοκάλωσαν το Tipo από τα 100 χ.α.ω. σε 36,5 μ..
Πάντως, η ιδιαιτερότητά του μοντέλου κρύβεται στην αυξημένη απόσταση από το έδαφος, που του δίνει περισσότερη ελευθερία στο αστικό περιβάλλον (υψηλά πεζοδρόμια κ.λπ.) και το κυριότερο, περισσότερη αυτοπεποίθηση στον οδηγό εκτός δρόμου. Δεν θα βουτήξει σε παχιά λάσπη, αλλά το χωματόδρομο για την απόμερη παραλία θα τον κάνει με άνεση και χωρίς φόβο στα κακοτράχαλα σημεία του, επεκτείνοντας έτσι το πεδίο δράσης του.
Η γνώμη μας Το Fiat Tipo Cross είναι μια καλή επιλογή για ένα οικογενειάρχη που θέλει ένα σύγχρονο και καλαίσθητο αυτοκίνητο, που θα του προσφέρει άνεση στις μετακινήσεις του και παράλληλα θα του ικανοποιήσει την επιθυμία για εξερεύνηση σε πιο απάτητα μέρη. Είναι αρκετά άνετο, ευρύχωρο, πλέον και πιο σύγχρονο τεχνολογικά, αλλά το κυριότερο διαθέτει πολύ προσιτή τιμή για οικογενειακό crossover.